شرکتهای داخلی بازار 29 و نه دهم میلیون دلاری واردات چسب را دریابند

شرکتهای داخلی بازار 29 و نه دهم میلیون دلاری واردات چسب را دریابند

بر مبنای برآوردها تا سال ۲۰۲۸ بازار چسب دنیا بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار خواهد شد و در حالیکه این محصول پارسال به ارزش ۲۹.۹ میلیون دلار به کشور وارد شده، این فرصت مناسبی برای شرکتهای فناور است تا در این حوزه فعال شوند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، بررسی های صورت گرفته در مورد حجم بازار چسب ها در صنایع مختلف، حکایت از ارزش ۴۷.۶ میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۸ میلادی داشته است و با عنایت به رشد تقاضاهای موجود در صنایع مختلف، این بازار با سرعت قابل توجهی در راه گسترش قرار گرفته است، بگونه ای که برآوردهای جدیدتری که توسط مراکز مختلف عرضه شد حکایت از بازار ۵۹.۹۵ تا ۶۳.۲ میلیارد دلاری صنعت چسب و سیلانت در سال ۲۰۲۰ میلادی داشته است.
مطالعات بازار صورت گرفته، مبین آن است که رشد صعودی بازار چسب و سیلانت، باآنکه با افت حدود ۷ درصدی در نتیجه کرونا ویروس روبرو شده، اما با آینده روشنی روبرو است؛ چون که پیشبینی ها نشان داده است حجم بازار سالجاری از این محصولات ۶۲.۶۴ میلیارد دلار خواهد بود و حتی با در نظر گرفتن نرخ رشد مرکب سالانه ۴.۹ درصدی، بازار بزرگ ۸۷.۴۷ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۸ نوید داده شده است.
در بین مناطق مختلف، بازار آسیا و اقیانوسیه (APAC)، بزرگترین و در عین حال بیشترین نرخ رشد را در مورد چسب و سیلانت به خود مختص کرده است. ارزش بازار این منطقه در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، به ترتیب چیزی بالغ بر ۲۳.۴۵ و ۲۲.۰۶ میلیارد دلار بوده است. این مبلغ، حکایت از سهم حدوداً ۳۷ درصدی بازار این منطقه در مقایسه با بازار جهانی چسب و سیلانت در سال ۲۰۲۰ دارد. رشد بازار در این منطقه، بیشتر به علت رشد اقتصادی و افزایش شدید سرمایه گذاری ها در صنایع بسته بندی، خودرو، ساختمان و ساخت وساز، پزشکی و الکترونیک است.
در جهت این افزایش تقاضای شدید، شرکتهای مختلف محلی و بازیگران بین المللی، به منظور عرضه قیمت تولید پایین تر و قابلیت دسترسی به این بازار، مبادرت به راه اندازی کارخانجات جدیدی در این منطقه کرده و یا ظرفیت خطوط تولیدی موجود خویش را می افزایند. برای مثال، در فوریه ۲۰۲۰، شرکت هنکل (Henkel) آلمان رسماً خط تولید جدید خویش را با سرمایه ۵۷ میلیون دلاری در هند افتتاح نمود که به دنبال پاسخ به نیاز روز افزون هند است.



بازار چسب و سیلانت در منطقه آسیا و اقیانوسیه
در این بین، چین، ژاپن و هند، عمده دلیل افزایش بازار چسب و سیلانت در این منطقه به شمار می روند. به صورت خاص، شرکتهای ژاپنی مانند «۳M Japan»، آلتکو (Alteco) و سیکا (Sika)، سرمایه گذاری های مستمری در مورد فعالیتهای تحقیق و توسعه و گسترش بازار در ارتباط با چسب ها دارند. همینطور چندین کارخانه در هند و چین، درحال تأسیس یا افزایش ظرفیت تولید هستند.
چسب ها به علت قابلیت های متنوع کارکردی، با استقبال بسیار خوبی توسط صنایع مختلف روبرو شده و همین منجر به رشد قابل توجه بازار آنها و حتی عرضه نوآوری های جدید در این صنعت شده است. در این بین، پیشتاز کاربردهای چسب، صنعت «کاغذ و بسته بندی» بوده و «ساختمان و ساخت وساز»، «صنایع چوبی»، «پزشکی»، «مواد مصرفی دست ساز»، «خودرو و حمل ونقل» و «چرم و کفش»، از دیگر حوزه های پرتقاضا به شمار می روند.



تقاضای جهانی صنایع مختلف برای چسب در سال ۲۰۲۰ میلادی
محرک های اصلی در مناطق مختلف، تا حدودی متفاوت می باشد. برای مثال، بازار چسب در آسیا و اقیانوسیه بعنوان منطقه پیشرو، بیشتر تحت تاثیر صنایع ساختمان و ساخت وساز، بسته بندی و خودرو بوده که تا حدودی تحت تاثیر افزایش جمعیت در این منطقه است. این در شرایطی است که صنعت پیشرو در بازار آمریکای شمالی، بسته بندی است که در نتیجه تغییر سبک زندگی مردم و علاقه آنها به بسته بندی های منعطف و قابل بازیافت شکل گرفته است. همینطور علاقه شدید به تجهیزات الکترونیکی مختلف مانند تلفن های هوشمند، لپ تاپ و موارد مشابه، منجر به افزایش تمایل صنعت الکترونیک اروپا به استفاده از چسب ها شده است.
آمریکا، فرانسه، آلمان و سوئیس از بازیگران کلیدی جهان در صنعت چسب و سیلانت به شمار می روند و سرمایه گذاری و گسترش محصولات جدید، همکاری فناورانه، ادغام و تملک شرکت ها و همینطور سرمایه گذاری مشترک، از استراتژی های مهمی است که شرکتهای فعال در این بازار دنبال می کنند.
این در شرایطی است که بازار داخلی کشور با خلأهای جدی روبرو بوده و همین مساله، پتانسیل بسیار بالای موجود برای شرکت ها و تیم های فناور را نشان داده است و واردات بخشی از چسب های مورد نیاز کشور و یا حتی مواد اولیه مورد نیاز برای این صنعت، می تواند با نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان و فناور داخلی مرتفع شده و به یک تقاضای صنعتی جدی در کشور پاسخ دهد.
بر مبنای اطلاعات مندرج در وبسایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در سال ۱۳۹۹، تنها در کد کالای ۳۵۰۶ که مختص چسب ها (adhesives) است، مجموعاً ۱۴ هزار و ۲۵۰ تن واردات از کشورهای مختلف ثبت شده که ارزش ۲۹.۹ میلیون دلاری داشته است. این مبلغ، با نرخ دلار آزاد ۲۵ هزار تومانی، به معنای ۷۴۷۵ میلیاردریال خروج سرمایه از کشور بوده که می تواند در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.
باآنکه بخش اعظم این واردات (۱۲/۵ میلیون دلار) از چین بوده، اما نام ۲۵ کشور دیگر، همچون کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی آفریقایی هم در بین کشورهای مبدأ به چشم می خورد.
میزان واردات چسب کشور در سال ۱۳۹۰، بیشتر از ۴۳.۶ میلیون دلار بوده که تا سال ۱۳۹۹، با کاهش ۳۱ درصدی روبرو شده است. احتمالاً بخشی از این کاهش عمده، در نتیجه افزایش نرخ دلار و تلاش شرکتهای داخلی برای جایگزین کردن تولید داخل با واردات بوده است.
به نقل از ستاد نانو، کد کالای ۳۵۰۶، تمام حجم واردات کشور در حوزه چسب ها را نشان نداده و خیلی از موارد دیگر هم وجود دارند که در کدهای مختلف و حتی به صورت یک محصول نهایی به کشور وارد می شوند. بعنوان مثال، کد ۳۵۰۵۲۰۰۰ که با عنوان چسب ها یا «Glues» درج شده، در سال ۹۰ با واردات ۵.۴ میلیون دلاری همراه بوده که در سال ۹۹، به ۲۱۵ هزار دلار کاهش یافته است. نوارچسب (کد ۵۹۰۶۱۰۰۰) با واردات ۴۳۳ هزار دلاری، چسب زخم یا چسب لویکوپلاست (کد ۳۰۰۵۱۰۱۰) با واردات ۴۰۷ هزار دلاری و نوار چسب پوشک (کد ۳۹۱۹۱۰۱۰) با واردات ۲۷۴ هزار دلاری در سال ۱۳۹۹، از دیگر مثال های قابل تأمل هستند.


به کمک کوشش برای تولید داخل و با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و اعتماد به اکوسیستم فناور کشور، بخش زیادی از این واردات قابلیت جایگزین شدن با تولید داخل داشته و میتوان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد. این دقیقاً مساله ای است که اینوتن در چالش طرح های نوآورانه صنعت چسب هدف قرار داده و در صدد آن است که طرح های دارای پتانسیل تجاری و توجیه پذیری اقتصادی را برای ورود به بازار، مورد حمایت قرار دهد.




منبع:

1400/05/20
01:00:25
5.0 / 5
1025
تگهای خبر: الكترونیك , بازی , تولید , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳