خسارت شركت های فناور در پروژه ملی موقعیت یابی ناوگان حمل و نقل

خسارت شركت های فناور در پروژه ملی موقعیت یابی ناوگان حمل و نقل

پی اچ پی و جی كوئری: در پروژه ملی كه قرار بود 350 هزار دستگاه كامیون به سیستم های موقعیت یابی مجهز شوند، 6 شركت فناور وارد شدند كه بگفته آنها با وجود تولید حجم انبوهی از این نوع سیستم ها به سبب عدم شفافیت، گرفتار خسران شده اند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، حمیدرضا پرویزیان، مدیر عامل یکی از شرکت های فناور فعال در حوزه سامانه های موقعیت یابی در روز دوم ایده شو مجازی دات راینکس با اشاره به اینکه این شرکت یکی از شش شرکت انتخاب شده برای مشارکت در پروژه سپهتن است؛ اظهار داشت: بعد از انتخاب این شرکت با حمایت سازمان راهداری مبادرت به تولید ۱۸هزار دستگاه موقعیت یاب برمبنای مشخصات اعلام شده کردیم.
وی با اشاره به اینکه این شرکت در گذشته در زمینه سامانه های موقعیت یابی اتوبوس ها فعال بوده است، اظهار نمود: زمانی که ما در پروژه سپهتن وارد شدیم، یکی از شرکت های مورد نظر پلیس وارد پروژه سیستم های موقعیت یاب اتوبوس ها شده بود و پلیس معتقد بود که هوشمند سازی اتوبوس از راه آن شرکت صورت گیرد تا نظارت بر عملکرد در این حوزه بیشتر شود.
پرویزیان افزود: ازاین رو ما در پروژه سپهتن بر روی هوشمند سازی کامیون ها متمرکز و با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم بگونه ای که بعد از مدتی این طرح متوقف و ضررهای زیادی به ما وارد شد.
وی با اشاره به این چالش ها توضیح داد: بعد از مصوبه هیات وزیران، قراردادها با شرکت معرفی شده از طرف پلیس به امضا رسید و شرکت هایی که بعدها از راه فراخوان وارد این پروژه شدند اطلاعی از مفاد این قرار داد نداشتند. این در شرایطی است که همه زیر ساخت های این پروژه وابسته به شرکتی بود که در ابتدای اجرای پروژه وارد شده بود.
مدیر عامل این شرکت عدم همکاری وزارت نفت در این پروژه را از دیگر چالش های اجرای این پروژه نام برد و تصریح کرد: برمبنای توافقات صورت گرفته قرار بود ۷۵درصد از هزینه های نصب سامانه از طرف وزارت نفت تامین گردد که این امر صورت نگرفت.
پرویزیان افزود: چنین چالش هایی سبب شد که شرکت هایی همانند ما که واردتولید سامانه با حجم ۱۸ هزار دستگاه شده بودند، متضرر شوند. ما به مسولان دستگاه های دولتی اعتماد کردیم ولی عدم شفاف سازی، مشکلاتی را برای ما ایجادکرد.
این فعال حوزه فناوری حضور پلیس در این طرح را از دیگر چالش ها عنوان نمود و اظهار داشت: وقتی پروژه ای رنگ امنیتی به خود می گیرد، فعالیت در آن سخت می شود و بهتر بود که از توانمندی های سازمان راهداری استفاده می شد و از داده های سامانه برای مدیریت ناوگان حمل و نقل بهره برداری می شد.

سندرم مشکل گالیله در پروژه های ملی
شیران، مدیر بازرگانی و فروش یکی از شرکت های همکار در پروژه سپهتن نیز در این رویداد پروژه سپهتن را مشابه طرح های بزرگی چون "تاپوگرافی دیجیتال" اروپا و پروژه آمریکا دانست و اظهار داشت: پروژه سپهتن تلفیقی از کارفرما و تیم های فنی در حوزه الکترونیک است و یکی از اشکالات این طرح، عدم دارا بودن پیوست مدیریت پروژه است.
وی رویکرد مسئولان پروژه را از دیگر چالش های این طرح نام برد و در اینباره توضیح داد: زمانی که از سیستم های ناوبری سخن به میان می آید، بیشتر تصورات بر خرید محصول است و این در شرایطی است که سیستم های ناوبری بیشتر بر ارائه خدمات و سرویسهای مختلف به ذی نفعال متمرکز است. بهتر است در پروژه های ملی متمرکز بر سیستم های ناوبر به دنبال سرویس ها باشند تا خرید محصول.
شیران کاربرد سیستم های ناوبری در حوزه حمل و نقل عمومی را در حوزه های "جلوگیری از قاچاق سوخت"، "کاهش تصادفات" و "کنترل ساعت کار رانندگان" دانست و افزود: در جلسات این پروژه درخواست هایی مطرح می شد که من از آن بعنوان "سندرم مشکل گالیه در قرون وسطی" یاد می کنم. اگر در این پروژه تصادفات جاده ای و قاچاق سوخت بعنوان موضوعات محوری در نظر گرفته می شد می توانستیم با امکانات موجود در کشور به سمت حل این معضلات حرکت نماییم.
این فعال حوره سیستم های ناوبری با اشاره به برخی اخبار در زمینه قاچاق روزانه ۵ هزار لیتر سوخت و میزان تصادفات، تصریح کرد: ما با فناوری ها و امکانات موجود می توانیم به سرعت در جهت رفع این معضلات گام برداریم.





منبع:

1399/03/11
22:51:39
5.0 / 5
968
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
دوستان پی اچ پی و جی كوئری