۶ ایده استارتاپی تجهیزات پزشكی معرفی شدند

از تولید ماسك های ضدبخار شفاف تا كفش دوقلوی توانبخشی كودكان

از تولید ماسك های ضدبخار شفاف تا كفش دوقلوی توانبخشی كودكان

سامانه پایش ناباروری مردان، سامانه پایش جنین، ابزار توانبخشی، سامانه آنلاین توزیع مواد، كانولاهای پزشكی و ماسك شفاف از محصولات فناورانه حوزه تجهیزات پزشكی هستند كه در یازدهمین رویداد دوشنبه های استارتاپی صندوق نوآوری و شكوفایی معرفی گشتند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، یازدهمین رویداد دوشنبه های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی با رویکرد تجهیزات پزشکی بامداد امروز به صورت آنلاین برگزار گردید و طی آن ۶ استارتاپ محصولات نوآورانه خویش را معرفی کردند.
این محصولات به این شرح است:

سامانه پایش ناباروری مردان
واثق، مدیر عامل این شرکت ناباروری را یکی از موضوعات کلیدی دانست و اظهار داشت: ۵۰ تا ۶۰ درصد از علل ناباروری در مردان است، در حالیکه این بخش مورد غفلت قرار گرفته و محصولی که ما عرضه کردیم، می تواند شانس باروری زوجین را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد، افزود: سالانه ۸۸ زوج به جمعیت نابارور کشور اضافه خواهد شد و ۲۵ درصد مردان با اختلالات جنسی مواجهند و از هر ۱۰ مرد ایرانی۱۰ درصد آنها نابارور هستند.
واثق، نرخ ناباروری کشور را ۲۰ درصد دانست و تصریح کرد: مشکل ناباروری مردان به دلایلی چون عدم رجوع آنها به مراکز درمان ناباروری مردان برای انجام تست سلامت باروری، نبود شرایط مناسب نمونه گیری استاندارد و دسترسی محدود مناطق محروم به کلینیک های ناباروری مورد غفلت فرار گرفته است که برای رفع این مشکل پلت فرم مشاوره روانشناسی و مشاوره جنسی و تغذیه را به صورت تخصصی عرضه کردیم.
مجری طرح، در اینباره توضیح داد: گجت ارزیابی اسپو، خدمات ارزیابی، تحلیل دیتاهای ناباروری و پیشنهاد درمان یا تغییر در سبک زندگی را به مردان ارائه می کند. اسپو به مردان اجازه می دهد از راه یک اپلیکیشن تلفن همراه، گزارش اولیه ای از وضعیت باروری خود در لحظه داشته باشند و برای دریافت گزارش های تکمیلی تحلیل دیتاها می توانند با پزشک ارتباط برقرار کنند.
وی حجم بازار ایران برای این محصول را ۱۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: قیمت این محصول ۱۳۰ هزار تومان است و نمونه وارداتی آن ۵ تا ۹ میلیون تومان است.
به قول وی برای توسعه بخش های نرم افزاری و سخت افزاری و بازاریابی به یک میلیارد تومان سرمایه گذاری در مدت ۱۱ ماه نیاز است.
واثق در مورد دقت این دستگاه تصریح کرد: دقت این دستگاه ۹۷ درصد است.

پایش وضعیت جنین و مادران باردار
سبحان سلیمی، مدیر بازرگانی این شرکت با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰ هزار نوزاد مرده در کشور به دنیا می آیند، اظهار داشت: دلیل این امر عدم پایش مداوم حاملگی های پرخطر و سبک زندگی نادرست مادران است.
وی افزود: برای این منظور ما سامانه "ایلیثیا" (الهه مراقبت از مادران باردار) را عرضه کردیم. این سامانه یک گجت هوشمند پایش سلامت مادر و جنین است که مادر آبستن می تواند به کمک آن، ضربان قلب جنین خویش را بشنود یا از راه گوشی هوشمند، آنرا ببیند.
وی افزود: در کنار این گجت، یک گن هوشمند هم وجود دارد که می تواند درصد اکسیژن خون و ضربان قلب مادر را اندازه بگیرد.
این محقق دستاورد این تحقیقات را "گن مادر و جنین"، "گن جنین" و "کمربند" نام برد و خاطرنشان کرد: برای توسعه این محصول نیازمند ۸۵۰ هزار تومان سرمایه هستیم در ازای ۱۵ درصد سهام.
سلیمی خاطرنشان کرد: این گجت از ۵ تا ۹ ماهگی حاملگی که قلب جنین تشکیل شده قابل استفاده می باشد.

عرضه ابزار توانبحشی کودکان
الهام محمدیان، مجری طرح با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد در ایران متولد می شوند، اظهار داشت: ۳۰ درصد از این تعداد نوزادان پرخطر هستند و ۱۰ درصد آنها به اختلالات تکاملی گرفتار می شوند که نیازمند دریافت مشاوره های توانبخشی هستند.
وی افزود: در این راستا محصول توانبخشی با عنوان گامینو را عرضه کردیم که یک محصول در رابطه با حوزه توانبخشی است و به کودکان دارای اختلالات حرکتی کمک می نماید.
محمدیان این محصول را شامل یک کفش دوقلو، جلیقه و کمربند دانست و خاطرنشان کرد: توسط این ابزار کودک می تواند با توانگران که شامل والدین و یا درمانگر می شوند، بایستند، راه بروند و خیلی از فعالیتهای حرکتی مهم و پیشرفته را انجام دهد.
مجری طرح خاطرنشان کرد: در طراحی این محصول سهولت کاربری، ارگونومی کودک و والد یا درمانگر رعایت شده و این ابزار برای کودکان یک تا ۱۴ سال با نیازهای خاص مناسب می باشد.
محمدیان، سرمایه مورد نیاز این محصول را یک و نیم میلیارد تومان دانست.

ماسک شفاف ضد بخار
نجمه موذنی، مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکتها وجود آلاینده های زیست محیطی و بیمارستانی و ورود غیر منتظره کرونا ویروس را همچون لزوم های هر روزه جهت استفاده از ماسک نام برد و اظهار داشت: ماسک های معمولی از آنجایی که مقرر است مدت زمان طولانی بر روی صورت قرار گیرند، فیلتراسیون مناسبی ندارند.
وی افزود: ازاین رو تیم تحقیقاتی ما مبادرت به تولید ماسک های سیلیکونی شفاف کرده است که ظاهری زیبا و ایمن دارد. این ماسک ضمن محافظت از کاربر در مقابل عوامل بیماری زا، امکان ارتباط بهتر او با دیگران را هم فراهم می آورد.
موذنی با اشاره به اینکه سیلیکون استفاده شده در این ماسک در گرید پزشکی است، تصریح کرد: در این ماسک از فیلتر N۹۵ و کربن اکتیو استفاده شده است، ضمن آنکه داخل آن دارای خاصیت آبگریزی و سطح بیرونی این ماسک از خاصیت هیدروفوب برخوردار می باشد.
به قول وی خاصیت هیدروفوب باعث می شود که این ماسک برای شرایط بارانی مناسب سازی شود.
این محقق افزود: علاوه بر آن در گوشه های کناری این ماسک از عصاره های گیاهی آنتی باکتریال با رایحه خوش استفاده شده است.
موذنی قیمت تمام شده بسته ماسک را که شامل ماسک و ۲ سری فیلتر است، ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: این ماسک برای مدت ۲ ماه قابل استفاده می باشد و بعد از آن مصرف کنندگان می توانند بسته های ۴ تایی فیلتر را با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.
وی اظهار داشت: برای توسعه این طرح احتیاج به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریالی داریم.

سامانه آنلاین توزیع مواد پزشکی
یزدانی، مدیر عامل یکی از شرکتهای فعال در حوزه توزیع مواد پزشکی دندانپزشکی، ناکارآمدی سیستم توزیع سنتی، علاقه مندی مخاطبان و استقبال وزارت بهداشت از سامانه‎های آنلاین برای ساماندهی بازار را از چالش های توزیع دارو و مواد پزشکی نام برد و اظهار داشت: برای رفع این مشکل مبادرت به راه اندازی پلت فرم آنلاین توزیع مواد پزشکی کردیم.
وی افزود: این پلتفرم، سامانه فروش آنلاین تجهیزات دندانپزشکی است که در سال ۱۳۹۵ فعالیت خویش را شروع کرده است. بزودی اپلیکیشن و دفتر فروش حضوری اینن پلت فرم هم برای ارتباط بهتر با مشتریان و فروش محصولات راه اندازی خواهد شد.
یه گفته وی این استارتاپ به رتبه توزیع کننده سطح یک کشوری دست یافته و بیشتر از ۲۰ هزار کاربر ثبت شده دارد.
یزدانی میزان فروش این سامانه را پارسال ۱.۲ میلیارد تومان دانست و اظهار نمود: هم اکنون میزان فروش این سامانه به ۵.۳ میلیارد تومان رسیده است و در صورت جذب سرمایه گذار این میزان فروش را برای سال آینده به ۲۲ میلیارد تومان ارتقا خواهیم داد.
مدیر عامل این شرکت تعداد کاربران این سامانه پارسال را ۶ هزار کاربر دانست که ۷۰۰ نفر آنها از پزشکان هستند و افزود: تعداد کاربر حال حاضر این سامانه به ۲۰ هزار نفر رسیده که بیشتر از ۸ هزار نفر آنها کاربران حرفه ای از میان پزشکان، کلینیک ها و دندانپزشکان هستند.
به قول وی این شرکت احتیاج به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه دارد که ۷۰ درصد آن برای تأمین کالا و انبارش آنها صرف خواهد شد.

تولید کانولاهای پزشکی
محمد بیگی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان کانولاها را هر بخش فلزی به کار رفته در تجهیزات تهاجمی پزشکی دانست و اظهار داشت: شکل دهی لوله ها و مفتول های فلزی و کانولاهای تخصصی پزشکی در کشور وجود ندارد و اغلب شرکتهای مونتاژ کار این فناوری را از خارج خریداری می کنند.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح از جانب یک شرکت تولیدی عرضه شده است، اظهار نمود: در این راستا نسبت به ساخت دستگاههای فرم دهی دقیق لوله های فلزی و تیزکردن آنها با هدف تولید کانولاهای پزشکی و گسترش آن به سایر حوزه های صنایع دقیق اقدام کردیم.
بیگی، مشتریان این کانولاها را تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: فناوری استفاده شده در این طرح، در راه ثبت اختراع قرار دارد و ما با اجرای این پروژه موفق به توسعه و بومی سازی فناوری هایی مانند "برش الکتروشیمیایی (ECC)، سنگزنی الکتروشیمیایی، الکتروپولیش و فرم‎دهی لوله‎ها برای لوله های فلزی مقیاس کوچک شدیم.
این محقق افزود: خروجی این پروژه تولید میکرو کانولاهای مورد استفاده در عمل های زیبایی، آنژیوکت و سوزن های بی حسی و نمونه برداری شده است.
وی میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه این محصول را یک میلیارد تومان عنوان نمود.
بیگی تصریح کرد: در صورت توسعه این فناوری می توان از آن علاوه بر حوزه پزشکی در صنایع فضایی، نظامی و در نفت و گاز در توربین ها هم بهره برد.




منبع:

1399/08/26
20:29:21
5.0 / 5
60
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
دوستان پی اچ پی و جی كوئری