عملکرد نادرست تاکسی های اینترنتی چالش شهروندان در ایام پایان سال

عملکرد نادرست تاکسی های اینترنتی چالش شهروندان در ایام پایان سال

پی اچ پی و جی کوئری: شب گذشته که برخی خبرها از قفل شدن برخی خیابان های تهران حکایت داشت، انبوه مسافران در شهر با ناکارآمد شدن سیستم حمل و نقل و به ویژه تاکسی های آنلاین، گرفتار مشکل شدند و برخی گزارش ها نشان می داد که حتی تا سه ساعت هم نتوانستند خدماتی دریافت نمایند.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، فراگیر شدن تاکسی های آنلاین و اینترنتی در ایران با الگوبرداری از نمونه های مشابه خارجی آن انجام شد و در حال حاضر شرکت های تاکسی آنلاینی وجود دارد که مورد توجه و استفاده شهروندان قرار گرفته است. با روی کار آمدن تاکسی های اینترنتی، سیستم حمل و نقل متحول و مزایای بهادار تاکسی اینترنتی موجب شد که مردم کم کم به این خدمات اعتماد کرده و سفر خودرا با درخواست آنلاین خودرو انجام دهند.

پرداخت هزینه به روش های مختلف، دسترسی شبانه روزی به تاکسی اینترنتی، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان همچون مزیت هایی است که تاکسی های اینترنتی در مقایسه با تاکسی های قدیمی برخوردار می باشند.

شاید مهم ترین خاصیت که سبب تمایز آنها با روش سنتی می شود را بتوان در دسترس بودن ۲۴ ساعته تاکسی های اینترنتی دانست؛ درحقیقت سیستم آنلاین ۲۴ ساعته این امکان را به رانندگان داده که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و در مقابل مسافران هم به همین منوال در هر ساعتی بتوانند درخواست خودرو را ثبت و در اسرع وقت به مقصد خود برسند؛ برخلاف سیستم مدرن حمل و نقل مسافر که تعداد انگشت شماری از تاکسی های قدیمی شبانه روزی کار می کردند.

اختلال های گاه و بیگاه و دردسر برای مسافران

اما شواهد نشان داده است که این مساله شاید اینروزها و البته در مناسبت ها و روزهای خاص، کمتر از طرف شرکت های تاکسی های اینترنتی به آن توجه شده و وقوع اختلال های گاه و بیگاه نارضایتی و دردسر برای مسافران به وجود آمده است.

به طور مثال طی روزهای گذشته بعضی کاربران از اختلال در دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی خبر دادند؛ بااینکه در ساعات اولیه دلیل این امر از طرف این دو شرکت اعلام نشد اما در نهایت گفته شد که مشکل بواسطه اختلال در ارتباط با یکی از شرکت های تامین کننده داده بوده و در نتیجه حدود یک ساعت با اختلال در خدمت رسانی مواجه بودند.

اما در حالی که بنظر می رسید با نزدیک شدن به انتها سال و افزایش تردد در شهر، شرایط جهت استفاده از تاکسی های اینترنتی آسان شود، بار دیگر اتفاق مشابهی دیشب، شب چهارشنبه سوری رخ داد و شهروندان بیش از روزهای گذشته بواسطه شلوغی خیابان ها نیازمند تاکسی بودند، شاهد مختل شدن عملکرد و سرویس دهی اسنپ و تپسی بودند.

فرصت طلبی تاکسی های شخصی در غیاب اسنپ و تپسی

بر این اساس خیلی از شهروندان برای در امان ماندن از ترافیک خودرویی، از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکردند اما به صورتی در تله حمل و نقل عمومی افتاده اند و در نتیجه در غیاب سیستم درست حمل و نقل، برخی تاکسی های شخصی با فرصت طلبی از وضعیت موجود، مسیری که همیشه شهروندان ۵۰ هزار تومان پرداخت می کنند را کرایه ۸۰۰ هزار تومانی درخواست می کردند.

طبق اعلام کاربران، دو شرکت تاکسی آنلاین در ساعات منتهی به غروب و شب عملکرد صحیحی از خود نشان ندادند و اگر شهروندی هم می توانست از تاکسی های اینترنتی استفاده نماید، با افزایش کرایه ها روبه رو می شد. البته در کنار عملکرد نادرست این دو شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی های اینترنتی در روز گذشته، در تهران تاکسی های معمولی هم به سختی پیدا می شدند و این سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شد.

هشدار سازمان تعزیزات حکومتی

به تازگی سازمان تعزیرات حکومتی درباره ی افزایش قیمت از طرف تاکسی های اینترنتی هشدار داده و رییس این سازمان تاکید کرده است: سازمان تعزیرات در امتداد وظیفه ذاتی خود که مبارزه با گران فروشی است، به موضوع عجله دارم تاکسی های اینترنتی ورود کرد و سبب حذف این گزینه شد اما بر حسب گزارشات ارائه شده، آنها سرویس دهی را کاهش داده اند یا قیمت را بالا بردند که همینجا تذکر جدی می دهم که هر دوی این اقدام مصداق تخلف است و اگر احراز شود که تعمدا از ارائه خدمات امتناع و یا گران فروشی کرده اند و دنبال گروگان گرفتن مردم هستند، برخورد قاطع خواهد شد.

مردم چطور اعلام شکایت کنند؟

بر این اساس از مردم خواسته شده که اگر با این مسایل مواجه گشتند با سامانه ۱۳۵ تماس و اعلام شکایت کنند. دو شعبه جهت بررسی تخلفات این دو شرکت و رسیدگی به شکایات مردم در تهران ایجاد خواهد شد و به طور ویژه به این شکایات رسیدگی می شود. گزینه «عجله دارم» ابزاری به جز برای افزایش نرخها نبوده و توجیه دیگری نداشته است.

اما شب گذشته شهردار تهران هم بر کوشش برای اشراف بر تاکسی های اینترنتی با هدف جلوگیری از ظلم به شهروندان تاکید کرد. علیرضا زاکانی اظهار داشت: تاکسی های اینترنتی از یک خلآ قانونی و برداشت ناصحیح قانونی استفاده می نمایند و مجوزهای خودرا از سمت دریافت می کنند؛ بنابراین کمتر پاسخگو هستند؛ درحال رفع و رجوع هستیم که شرکت تاکسیرانی اشراف خوبی بر این مساله داشته باشد تا اجحافی به مردم نشود. همین طور تاکسی های برقی جدیدی که وارد ناوگان می شوند، اینترنتی هم خدمت ارائه می دهند تا بدین ترتیب بهترین خدمات را ارائه نماییم.

ناکارآمد شدن سیستم تاکسی های بر خط

همچنین جعفر تشکری هاشمی- رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران- در این حوزه توضیح داده است: ما می دانیم که شب عید تردد مردم بیشتر است و سفرها افزایش می یابد؛ اما متأسفانه انبوه مسافران در شهر و ناکارآمد شدن برخی سیستم ها مثل تاکسی های بر خط را شاهد می باشیم بگونه ای که پس از حذف گزینه عجله دارم مردم گرفتار مشکل شدند و گزارشات نشان داده است که حتی تا دو الی سه ساعت نتوانستند خدمات دریافت نمایند و باید مدیریت شهری در تاکسی های برخط وارد شوند تا در مورد وضعیت سرویس دهی آنها تصمیم گیری شود.

بنابراین با عنایت به این که دلیل عملکرد نادرست این دو شرکت تاکسی اینترنتی طی روزهای گذشته دقیقا مشخص نشده و گمانه زنی هایی در ارتباط با افزایش عامدانه کرایه ها وجود دارد، باید منتظر پاسخ از طرف مسئولان اسنپ و تپسی باشیم.





منبع:

1402/12/24
11:51:23
5.0 / 5
225
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , خدمات , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳