دهمین كنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،

جایگاه نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

جایگاه نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس به تبیین نقش و جایگاه دو مفهوم نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت پرداخت.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، دکتر داریوش محجوبی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با عنوان چیستی «پیشرفت» و نقش «نوآوری» در آن ارائه کرد.
وی که این مقاله را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، اظهار داشت: بدون بررسی دقیق و جامع «پیشرفت» در عملکرد «مرکز» این خطر وجود دارد که مفهوم پیشرفت را خارج از بافتار به کار ببریم. بدین سان بررسی مفهومی واژه «پیشرفت» بخش مهم در تدوین رویه های «مرکز» می شود. در این راستا، شایسته است که هر اندیشکده عملکرد خودرا در بافتار «پیشرفت» تعریف کند؛ تا اینکه به عکس، پیشرفت را در محتوای عملکرد خاص خود تصور کند.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس سپس به بررسی مفهوم پیشرفت پرداخت و اظهار داشت: بطور معمول پیشرفت در وجه تکنولوژی (مثل معرفی دستگاههای نو) یا در وجه اقتصادی (مثل افزایش تولید سرانه یا تولید ناخالص ملی) تصور می شود در صورتیکه بررسی های تطبیقی نشان می دهند در دوران نزدیک به معاصر واژه «پیشرفت» معادل واژه فرنگی Progress و در رابطه با مفهوم «بهروزی انسانی» به کار رفته است به این ترتیب، پیشرفت از یک طرف با عملکردهای اجرائی (تکنولوژی – تولیدی – اقتصادی) و از جانب دیگر با ساختارهای ارزشی (انسانی – اجتماعی) ارتباط مستقیم دارد. بررسی مفهوم پیشرفت در هر دو وجه اجرائی و ارزشی باید بصورت موازی، مرتبط و منسجم صورت گیرد.
محجوبی افزود: این مقاله جهت بررسی واژه پیشرفت از بعد پروسه تفکر و «مدل مفهومی درخت اندیشه» استفاده می نماید. استفاده از یک «مدل مفهومی» جهت بررسی و تبیین پیشرفت، از جانب دیگر، با نقش واژه «الگو» در فهرست پنج گانه بالا هماهنگ است که «مدل» خود نزدیکترین واژه به «الگو» است. نقش «نوآوری» در امتداد پیشرفت در ادامه بررسی می شود. برای پاسخ یابی نقش نوآوری باید به این پرسش پاسخ داده شود که فکر چیست و ما چگونه تفکر می کنیم؟ این سوالی «سهل و ممتنع» است. این سوالی ساده به نظر می آید، چون می تواند در هر سطح آموزشی مطرح شود. برای مثال این سوال می تواند در سطح دبستان شروع شود؛ حتی در سطح دبستان هم می توان از اهمیت نقش تفکر برای دانش آموزان گفت، بدون آن که درس پیش نیاز لازم داشته باشد.
وی ادامه داد: طبیعی است که همین سوال در سطح های بالاتر آموزشی و پژوهشی ژرفا و گستردگی بیشتری دارد. در صورتیکه این سوالی ساده به نظر می آید، همزمان پیچیده ترین سوالی است که بشر با آن روبرو بوده است. سوال به ظاهر ساده در مورد چیستی فکر از سوال «اندازه و عمر کیهان چقدر است؟» بسیار پیچیده تر است. در مورد چیستی فکر و چگونگی تفکر از دوران باستان تا حالا بسیار نوشته شده است. بی گمان اینک در مورد فکر و تفکر زیادتر از قبل می دانیم ولی چیستی فکر و چگونگی تفکر هنوز ناگفته های بسیار دارد؛ ولی با بررسی «فرایند تفکر» می توانیم چیستی و چگونگی تفکر را بهتر بشناسیم.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس اظهار داشت: عوامل موثر در «فرایند تفکر» را می توان در سه گروه اصلی طبقه بندی کرد. ساختار، متغیر و ناشناخته. ساختار شامل عامل هایی است که ما می شناسیم ولی در انتخاب آنها اختیاری نداریم یا اختیار بسیار محدودی داریم مثل مغز و ذهن و زبان مادری؛ که بدون شک در پروسه تفکر دخالت دارند ولی در عمل ما توانایی محدودی در انتخاب آنها داریم. متغیرهای تفکر شامل عاملهایی است که ما می شناسیم و در انتخاب آنها اختیار داریم. سه گروه عامل، یعنی ساختار، متغیر و ناشناخته، همپوشانی دارند، یعنی می توان ناشناخته ها را شناخت و تبدیل به ساختار کرد و با شناخت بهتر ساختارها آنها را بصورت متغیر درآورد.
محجوبی اظهار نمود: این مقاله بر طبق مدل مفهومی درخت اندیشه استوار شده و این مدل برمبنای پروسه تفکر شکل گرفته و «پیشرفت بهبود در عملکرد تمامی بخش های درخت اندیشه» تعریف می شود. بدین سان این مدل زمینه ای فراهم می آورد تا بتوان عملکرد پیشرفت را همزمان در وجه های اجتماعی – انسانی و وجه های تولیدی - اقتصادی – نوآوری بررسی کرد. این بررسی مفهومی برای پیشرفت پایه ای برای تقویت درک اجرائی از پیشرفت را به وجود می آورد. به قول معروف «بناهای بلند نیاز به پی های عمیق دارند».
وی در بخش دیگری از این مقاله به بررسی مفهوم نوآوری پرداخت و اظهار داشت: نوآوری پدیده ای چند وجهی است که در ارتباط با بهبود در بخش طراحی و تولید از درخت اندیشه عمل کند. بدین سان بین بهبود در تولید و مفهوم پیشرفت انسانی بر پایه مدل درخت اندیشه ارتباط به وجود می آورد. نوآوری همچون شامل وجه های تکنولوژی، بازار، نیروی انسانی و سازمان است. بسیاری بررسی های موجود بطور معمول نوآوری را به بخش تکنولوژی محدود کرده اند. چیستی نوآوری در مقاله «نقش نوآوری های سازمانی – اجتماعی در مدل کوه یخ نوآوری» از همین مجموعه بررسی شده است.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس افزود: بطور معمول نوآوری بصورت معرفی محصول های جدید به بازار تعریف می شود ولی آشکار است که پروسه نوآوری بسیار گسترده تر از فقط معرفی نتیجه نهایی (محصول موفق به بازار) است. نوآوری، به واقع، شبیه قیفی است که از تعداد بسیار زیادی ایده به همراه کوشش و اهتمام و خطا بسیار به معدودی محصول موفق منجر می شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، محجوبی در آخر اشاره کرد: نوآوری و پیشرفت فقط محدود به بخش فناوری در پروسه تولید نیست بااینکه در بسیاری نوشته ها بصورت صریح یا ضمنی این چنین فرض شده است.



1400/02/30
22:35:18
5.0 / 5
174
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵