حكمرانی سایبری در خارج از ایران؛

مهر قانون كشورها بر فضای مجازی باز

مهر قانون كشورها بر فضای مجازی باز

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری دولت های مختلف پارسال تصمیم گرفتند به سلطه شرکتهای فناوری بر کشور خود آخر دهند و آنها را وادار کنند ضمن احترام به قوانین داخلی از دست درازی به داده های کاربرانشان پرهیز کنند.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از مهر، شرکتهای فناوری که زمانی با پشتیبانی دولت ها (عمدتاً آمریکا) در زمینه های مختلف بوجود آمده بودند، حالا چنان بزرگ شده اند که تلاش دارند از هر وسیله ای برای درآمدزایی و گسترش سلطه خود بر بازار و از بین بردن رقبای کوچک تر استفاده کنند از طرفی با زیر پا گذاشتن حریم شخصی کاربران، ضمن سوءاستفاده از اطلاعات آنها در صدد بهره برداری های مختلف از این بازار وسیع داده هستند.
این شرکت ها که به طور عمده از جانب آمریکا پر و بال گرفته و دنیای فضای مجازی را در تمامی کشورها در سیطره خود قرار داده اند، حالا به جایی رسیده اند که در حوزه های مختلف از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر کشورها حکمرانی و بر مبنای منافع و قوانین کشور خود رفتار می کنند به صورتی که در خیلی از مواقع قوانین سایر کشورها را زیر پا گذاشته و از این طریق چالش هایی را برای دولت ها به وجود می آورند.
از همین رو در سالی که گذشت کشورهای مختلف از خواب غفلت بیدار شده و در برهه های زمانی مختلف دست به ایجاد قوانینی ضد شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی زدند.
در گزارش پیش رو سعی شده است تا به مرور مهم ترین قوانین و حکمرانی سایبری از جانب کشورهای مختلف جهان در مقابل شرکتهای فناوری و اینترنت آمریکایی بپردازیم. آنچه می خوانید بخشی از اقدامات کشورهای مختلف برای کنترل سلطه این شرکت ها است.
دریافت هزینه انتشار خبر از گوگل و فیسبوک در استرالیا
یکی از جنجالی ترین قوانین فضای سایبری سال قبل در استرالیا تصویب گردید. این قانون شرکتهای فناوری همچون گوگل و فیسبوک را وادار می کند در ازای انتشار اخبار رسانه های محلی به آنها حق الزحمه بپردازند. طبق این قانون در صورتی که شرکتهای فناوری و رسانه های محلی درباره تعیین هزینه به توافق نرسند، دولت با تعیین فردی بعنوان داور، هزینه را مشخص نماید. البته به دنبال مذاکرات وسیع شرکتهای فناوری با دولت استرالیا اصلاحاتی در قانون انجام شد. بعنوان مثال در صورتی که مشخص شود گوگل و فیسبوک کمک قابل توجهی به صنعت اخبار استرالیا داشته اند، دولت آنها را از روند داوری معاف می کند. همینطور مهلت طولانی تری برای بستن قرارداد میان پلت فرم های اینترنتی و رسانه ها پیش از دخالت دولت در نظر گرفته شده است. کشورهای مختلف در سرتاسر جهان همچون کانادا و انگلیس که تصمیم دارند قوانین مشابهی را وضع کنند، روند تصویب این قانون در استرالیا را از نزدیک رصد می کردند.

نخستین ایالت آمریکایی که از شرکتهای فناوری مالیات می گیرد
مریلند اولین ایالت آمریکایی است که با تصویب قانونی در سال قبل شرکتهای فناوری را وادار می کند مالیات بر تبلیغات دیجیتال بپردازند. شرکتهای بزرگی مانند گوگل و فیسبوک مشمول این قانون می شوند. لایحه مذکور شرکت هایی را هدف گرفته که سالانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار تبلیغ دیجیتال می فروشند. تصویب این لایحه احتمالاً به ایجاد موجی از قوانین مشابه در سرتاسر آمریکا منجر خواهد شد.
مکزیک شبکه های اجتماعی را قانونمند می کند
قانونگذاری برای سلطه بر شرکتهای بزرگ فناوری فقط محدود به اروپا و آمریکا نیست. یک سناتور مکزیکی پیش نویس لایحه ای برای قانونمند کردن شبکه های اجتماعی در این کشور را عرضه کرده که در آن به فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ چت اشاره شده است. در حقیقت این لایحه با اصلاح قانون ارتباطات فدرال به سازمان قانونگذار شرکتهای مخابراتی در مکزیک (IFT)اجازه می دهد بر ایجاد چارچوبی جهت تعلیق و حذف حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی نظارت کنند.
جریمه ۵ شبکه اجتماعی آمریکایی در روسیه
در اوایل ۲۰۲۱ میلادی قانون جدیدی در روسیه تصویب گردید که به باعث آن جریمه ای معادل ۱۰ درصد درآمد سالانه در انتظار شرکتهای فناوری خواهد بود که محتوای غیرقانونی را از پلت فرم هایشان حذف نکنند. قانون مذکور از یکم فوریه اجرایی شد. به دنبال این اقدام و در ماه مارس، مقامات روسیه از ۵ شبکه اجتماعی به افترا عدم حذف پست هایی شکایت کرده اند که کودکان را تشویق به شرکت در تظاهرات غیرقانونی می کنند. در همین زمینه توئیتر، گوگل و فیسبوک هرکدام به صورت جداگانه با سه شکایت روبرو هستند. به ازای هر تخلف امکان دارد جریمه ای تا سقف ۴ میلیون روبل (حدود ۵۴ هزار دلار) برای هر شرکت تعیین شود. شکایاتی ضد تیک تاک و تلگرام هم عنوان شد. از طرفی مقامات روسیه، فیسبوک را متهم کرده اند که با مسدود سازی محتوای منتشر شده توسط بعضی از رسانه ها، حقوق شهروندی را نقض کرده است. در همین راستا راسکامنادزور (نهاد نظارت بر ارتباطات این کشور) تهدید کرد فیسبوک با جریمه ای حداقل یک میلیون روبلی (۱۳ هزار و ۴۳۳ دلار) روبرو خواهد شد.
پیش از آن هم کمیسیون رقابت و مصرف کننده روسیه از گوگل شکایت و این شرکت را متهم کرد به صورت واضح رضایت کاربران گوگل جهت استفاده از اطلاعات شخصی آنها را دریافت نکرده است. در همین راستا دادگاهی در روسیه گوگل را ۱.۵ میلیون روبل (۲۰ هزار و ۳۵۰ دلار) جریمه کرد.
ممنوعیت دائمی تیک تاک در هند
سال گذشته به دنبال شدت گرفتن اختلافات میان چین و هند، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اخطاریه هایی جدید برای ممنوعیت دائم تیک تاک و ۵۸ اپلیکیشن چینی دیگر صادر کرد. البته دولت هند ابتدا به آنها فرصت داد تا موضع خود درباره همخوانی با الزامات حریم شخصی و ایمنی را مشخص کنند. همینطور از اپلیکیشن های مذکور خواسته شد تا به لیستی از سوالات پاسخ دهند. اما دولت هند از توضیحات عرضه شده راضی نبود. ازاین رو ممنوعیت ۵۹ اپلیکیشن مذکور در هند دائمی شد. در بیانیه وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند اشاره شده بود اپلیکیشن های مذکور با حاکمیت و یکپارچگی هند، دفاع از کشور و امنیت دولت و نظم عمومی مغایرت دارند. به دنبال این اقدام تیک تاک اعلام نمود کسب و کارش در چین را می فروشد.
جریمه ۱۹۲ میلیون دلاری شرکتهای فناوری در اروپا
بر اساس گزارشی که در اوایل ۲۰۲۱ میلادی انتشار یافت، رویه جدید اروپا در مورد حفاظت از حریم شخصی کاربران سبب شد جریمه های شرکتهای فناوری افزایش یابد. طبق اعلام شرکت حقوقی DLA Piper، اتحادیه اروپا از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۵۸.۵ میلیون یورو (حدود ۱۹۲ میلیون دلار) جریمه نقدی وضع کرده است. این رقم نشان دهنده رشدی ۳۹ درصدی نسبت به ۲۰ ماه پیش از آن است. علاوه بر افزایش جریمه ها، تعداد هشدارهای هک هم در همین بازه ۱۲ ماهه ۱۹ درصد رشد کرده است. ایتالیا، آلمان و فرانسه سه کشوری هستند که بیشترین جریمه ها ضد شرکت ها را انجام داده اند. بیشترین مبلغ جریمه هم ۵۷ میلیون دلار است که فرانسه به سبب نقض قوانین شفافیت اطلاعات ضد گوگل وضع کرد.

قدرت نمایی قوانین ترکیه در مقابل توئیتر و پینترست
علاوه بر هند و استرالیا، ترکیه هم موضع محکمی در برابر شرکتهای فناوری گرفت تا آنها را وادار به اطاعت از قوانین خود کند. در همین راستا این کشور پخش تبلیغات بر توئیتر، پریسکوپ و پینترست را ممنوع کرد. چونکه این شبکه های اجتماعی نمایندگانی محلی در ترکیه مشخص نکردند. بر مبنای قانون تازه تصویب شده در ترکیه، شبکه های اجتماعی باید نماینده محلی تعیین کنند و گرنه با جریمه هایی مختلف روبرو می شوند. این قانون به مقامات ترکیه اجازه می دهد به جای مسدود کردن دسترسی، محتوای ناقض قوانین را از شبکه های اجتماعی حذف نمایند. به قول یکی از مقامات ترکیه، پهنای باند توئیتر و پینترست در ماه می ۹۰ درصد کم می شود. از طرفی فیسبوک در واکنش به قانون جدید ترکیه اعلام نمود فرآیند تعیین نماینده در این کشور را شروع کرده است. قبل از آن هم یوتیوب اعلام نموده بود نماینده خود در این کشور را تعیین خواهد نمود.
فیس بوک، توئیتر و یوتیوب به سبب عدم همخوانی با قوانین توسط دولت این کشور جریمه شده بودند.
الزام حذف محتوای غیر قانونی در انگلیس
انگلیس هم که اخیرا از اتحادیه اروپا جدا شده، می خواهد با تصویب قوانین، موضع محکمی در مقابل شرکتهای بزرگ فناوری و سلطه آنها بگیرد. در همین راستا قانون جدیدی در این کشور پیشنهاد شده تا شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر و تیک تاک باید محتوای غیرقانونی را حذف و انتشار آنرا محدود کنند. همینطور پلت فرم های فناوری باید اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در مقابل محتوای خطرناک، قلدری سایبری و هرزنگاری انجام دهند.
حذف ۱۰۵ اپ چینی با محتوای غیر قانونی
سازمان فضای سایبری چین ۱۰۵ اپلیکیشن همچون تریپ ادوایزر (شرکت مسافرتی آمریکایی) را به سبب غیر قانونی بودن، حذف نمود. این کمپین با هدف حذف محتوای فعالیتهای غیرقانونی مانند هرزنگاری، خشونت، کلاهبرداری و قمار انجام شد. این در حالیست که سال قبل پیش نویس دستورالعملی برای محدودیت گسترده جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران در اپلیکیشن های موبایل در این کشور رونمایی گردید. چین این پیش نویس را منتشر نموده که ۳۸ نوع اپلیکیشن با کاربردهای مختلف از خرید آنلاین و پیام رسان گرفته تا تاکسی اینترنتی و دوچرخه اشتراکی را در بر می گیرد.
کانادا، فرانسه، اندونزی و هند پیشروان دریافت مالیات دیجیتال از شرکتهای فناوری
شیوع ویروس کرونا سبب شده خیلی از دولت ها با چالش کمبود درآمد و مالیات روبرو شوند. از طرفی کشورها برای ایجاد چارچوب مالیات دیجیتال هماهنگ با چالش هایی روبرو شد اند و هنوز قانون واحدی دراین زمینه وجود ندارد. در همین راستا بعضی از آنها تصمیم گرفته اند قانون مالیاتی خویش را وضع کنند. طبق اطلاعات موجود، کانادا تصمیم دارد از سال آینده میلادی (۲۰۲۲) مالیاتی برای سرویسهای دیجیتال وضع کند. بر این اساس، فروشندگان بزرگ خارجی که در کانادا حضور فیزیکی ندارند هم باید فرآیند جمع آوری مالیات بر فروش محصولاتی مانند اپ های موبایل، بازی های ویدئویی و سرویسهای پخش زنده را آغاز کنند.
البته علاوه بر کانادا، وزارت اقتصاد فرانسه هم اطلاعیه ای به شرکتهای بزرگ فناوری ارسال کرد که واجد شرایط پرداخت مالیات دیجیتال هستند. این مالیات شامل شرکت هایی مانند فیسبوک، آمازون و اپل می شود. فرانسه قبلاً اعلام نموده شرکت هایی که درآمدشان بیشتر از ۲۵ میلیون یورو در فرانسه و ۷۵۰ میلیون یورو در سرتاسر جهان است، باید ۳ درصد از درآمد سالانه سرویسهای دیجیتال شأن را بعنوان مالیات بپردازند.
از سوی دیگر دولت اندونزی از در سال ۲۰۲۰ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدی بر فروش محصولات شرکتهای فناوری همچون آمازون، نت فلیکس، اسپاتیفای، گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیسنی وضع کرده است.
موج دریافت مالیات از شرکتهای بزرگ فناوری به هند هم رسید و در همین راستا قانون مالیات دیجیتال در هند وضع شده است. در جلسه بودجه سالانه این کشور تصمیم گرفته شد مالیات برابر سازی ۲ درصدی بر شرکتهای تجارت آنلاین خارجی از موسساتی که کالا یا سرویس عرضه نمی کنند، هم دریافت شود.

قوانین جدید چین برای حفاظت از اطلاعات شهروندان
چین یکی از کشورهایی است که تلاش دارد با تصویب قوانین جدید از اطلاعات شهروندان خود و بخصوص کودکان محافظت کند. در همین راستا پیش نویس قانونی جدیدی را منتشر نموده که در آن محافظت از کودکان در فضای آنلاین را هدف گرفته و قوانین موجود دراین زمینه را هم اصلاح می کند. علاوه بر آن در سال ۲۰۲۰ میلادی قانون پشتیبانی از کودکان زیر سن قانونی اصلاح گردید تا مقررات در ارتباط با حفاظت از کودکان در فضای اینترنت به آن اضافه شود. قانون اصلاح شده، محصولات یا خدمات آنلاین اعتیادآور را منع می کند. در اقدامی دیگر این کشور پیش نویس دستورالعملی برای جمع آوری اطلاعات در ۳۸ اپلیکیشن را رونمایی نمود. این اپلیکیشن ها کاربردهای مختلف از خرید آنلاین و پیام رسان گرفته تا تاکسی اینترنت دارند.
شکایت تایلند از فیسبوک و توئیتر
همچنین در سالی که گذشت، وزارت اقتصاد و اجتماعی دیجیتال تایلند به سبب شکست در مسدود سازی محتوای غیرقانونی از فیسبوک و توئیتر شکایت نمود. شکایت مذکور در بخش پلیس ناظر بر جرایم فناوری ثبت شده است. محتوایی که دولت تایلند خواهان حذف آن در فیسبوک و توئیتر شده، مواردی مانند قمار آنلاین، محتوای مستهجن، مواد مخدر و غیره را در بر می گیرد.
شکایت ۱۱ ایالت آمریکا ضد گوگل
سال گذشته گوگل از جهات مختلف با چالش های گوناگونی دست و پنجه نرم می کرد که یکی از آنها شکایت وزارت دادگستری آمریکا از این شرکت به جرم نقض قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) و استفاده از ابزارهای غیرقانونی برای حفظ قدرت انحصاری از آلفابت (شرکت مادر گوگل) بود. اتهامات مذکور توسط وزارت دادگستری و ۱۱ ایالت مطرح شده بود و مواردی مانند حفظ انحصار قدرت به صورت غیرقانونی در بازار سرویس کاوشهای عمومی را در بر می گرفت.
این بزرگترین شکایت طی ۲ دهه اخیر است و کارشناسان آنرا با پرونده ای که در سال ۱۹۷۴ میلادی علیهAT& Tتنظیم شده بود، مقایسه می کنند.
تلاش اروپا برای ممنوعیت تبلیغات هدفمند
سازمان ناظر بر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا بعنوان بخشی از اصلاحات قوانین سرویسهای دیجیتال پیشنهاد کرده تبلیغات هدفمند و مبتنی بر ردیابی فعالیت دیجیتال کاربران ممنوع شود. البته در ماه دسامبر کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی دراین زمینه عرضه کرده بود که به افزایش شفافیت درباره تبلیغات سیاسی و همینطور محدودیت هایی بر هدف گیری های خرد و پروفایل بندی روانشناختی اشاره شده بود. همینطور این سازمان ناظر خواهان تدابیری برای اطمینان از آن است که شرکت ها هنگام حذف محتوای غیرقانونی یا مخرب از پلت فرم های خود تا حد ممکن از پردازش اطلاعات شخصی کاربران اجتناب کنند.
دادگاه آلمانی ضد فیسبوک رأی داد
در سال گذشته، دادگاهی عالی در آلمان به اطاعت فیسبوک از دستور سازمان ناظر بر قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) رأی داد. این دادگاه در ارتباط با محدود کردن جمع آوری اطلاعات کاربران بود. رأی دادگاه فدرال آلمان در حقیقت از دیدگاه سازمان کارتل فدرال پشتیبانی می کرد که به باعث آن فیسبوک از سلطه خود بر بازار سو بهره برده تا بدون رضایت کاربران اطلاعاتشان را جمع آوری کند.
آماده شدن روسیه برای جدا شدن روسیه از اینترنت جهانی
همچنین روسیه قانون اینترنت مستقل را تصویب کرد که به این کشور اجازه می داد تا ارتباط خود با World Wide Web قطع کند. در همین راستا دیمیتری مدودف رئیس شورای امنیت روسیه اعلام نمود این کشور می تواند اینترنت خویش را از وب جهانی قطع کند. همینطور مدودف تصریح کرد تابحال نیازی به آن مشاهده نشده است. او این توانایی را یک اسلحه دو طرفه خواند.
مخالفت انگلیس و هند برای اشتراک گذاری اطلاعات کاربران واتس اپ
در اوایل سالجاری میلادی واتس اپ با ارسال نوتیفیکیشنی به کاربرانش اعلام نمود که باید شرایط و قوانین جدیدش را بررسی و تأیید کنند تا بتوانند همچنان از این سرویس استفاده کنند. بر مبنای شرایط و قوانین جدید اطلاعات کاربران در اختیار فیسبوک (شرکت مادر واتس اپ) قرار می گیرد. این امر به سردرگمی و نگرانی کاربران منجر و در نتیجه مهاجرت آنان از این پیام رسان منجر گردید. این در حالی بود که دولت هند طی نامه ای از واتس اپ خواست آپدیت جدید خویش را اجرا نکند. وزارت فناوری اطلاعات و الکترونیک در ایمیلی برای مدیر واتس اپ نوشت: تغییرات پیشنهادی نگرانی ها در مورد گزینه های انتخابی و استقلال شهروندان هندی را بیشتر می کند. ازاین رو از شما خواسته می شود تا آنها را اجرا نکنید. علاوه بر هند، انگلیس هم با آپدیت جدید این پیامرسان موافق نبود. بنا بر این کمیسیونر اطلاعات انگلیس قصد خود برای مکاتبه با واتس اپ اعلام نمود تا اطلاعات کاربران این کشور را با فیسبوک به اشتراک نگذارد.قوانین مخصوص شرکتهای فناوری در کشورهای مختلفکشورقانونشرکت فناوریاسترالیاپرداخت هزینه انتشار اخبار به رسانه هافیس بوک، گوگلآمریکا (ایالت مریلند)پرداخت مالیات تبلیغات دیجیتالتمام شرکت هایی که سالانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار تبلیغ دیجیتال می فروشندمکزیکایجاد چارچوب برای حذف و تعلیق حساب های کاربریفیس بوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام، اسنپ چتانگلیسحذف محتوای غیرقانونی و محدودیت انتشار آنفیس بوک، توئیتر، تیک تاککانادادریافت مالیات دیجیتالتمام سرویسهای دیجیتال و محصولاتی مانند اپ موبایل، بازی ویدئویی و سرویسهای پخش زندهفرانسهدریافت مالیات دیجیتال ۳ درصد از شرکت هایی با درآمد سالانه ۲۵ میلیون یورو در کشورشرکت های فناوری بزرگ همچون گوگل و فیس بوکاندونزیدریافت مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدیآمازون، نتفلیکس، اسپاتیفای، گوگل، فیسبوک، تیک تاک، دیسنیهنددریافت مالیات ۲ درصد از درآمدکلیه شرکتهای فناوریچین
حفاظت از کودکان در فضای آنلاین
منع محصولات یا خدمات آنلاین اعتیادآور
دستور العمل جمع آوری اطلاعات در ۳۸ اپلیکیشنتمام اپلیکیشن ها
شکایات و اقدامات تنبهیی کشورها ضد شرکتهای فناوریکشورشرکت خاطیدلیل شکایتاقدام تنبیهیروسیهفیس بوک، توئیتر، گوگل، تیک تاک، تلگرامتشویق کودکان به شرکت در تظاهرات غیرقانونیجریمه ای تا ۱۰ درصد درآمد شرکت برای عدم حذف محتوای غیرقانونیهندتیک تاک و ۵۸ اپلیکیشن چینیعدم همخوانی با الزامات حریم شخصیممنوعیت دائماتحادیه اروپاشرکت های مختلف فناورینقض قوانین حفاظت از حریم شخصی کاربران۱۹۲ میلیون دلارفرانسهگوگلنقض قوانین شفافیت در اطلاعات۵۷ میلیون دلارترکیهتوئیتر، پینترستعدم تعیین نماینده بومی در کشورکاهش پهنای باند تا ۹۰ درصدچینتریپ ادوایزر و ۱۰۴ اپلیکیشن دیگرغیرقانونی بودن اپلیکیشنحذف در سرتاسر کشورتایلندفیس بوک، توئیترناتوانی در مسدودسازی محتوای غیر اخلاقیروسیهگوگلعدم دریافت رضایت شفاف از کاربران برای جمع آوری اطلاعات۱.۵ میلیون روبل۱۱ ایالت آمریکاگوگلانحصار قدرت در بازار جستجوی اینترنتی


منبع:

1400/01/02
18:27:25
5.0 / 5
437
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱