دو شرط لازم برای كاهش ۴۰ درصدی حوادث

دو شرط لازم برای كاهش ۴۰ درصدی حوادث

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه های شهری و اعمال محدودیت برای ساختمان سازی در حریم گسل ها را از اقدامات این مرکز در زمینه کاهش مخاطرات نام برد و اظهار داشت: ما اعتقاد داریم اگر قوانین به صورت مناسب اجرائی شود، با تامین منابع مالی مورد نیاز می توان 30 تا 40 درصد خسارات ناشی از حوادث را کم کرد.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، دکتر محمد شکرچی زاده امروز در وبینار تخصصی ساختمان های بلندمرتبه شهر تهران «مخاطرات و اهمیت آنها» با اشاره به جانباختگان حادثه پلاسکو، اضافه کرد: ساختمان پلاسکو در حقیقت در زمره بلندترین ساختمان های شهری در دهه ۴۰ محسوب می شد و نیم قرن از عمر آن می گذشت و فرو ریختن این ساختمان از دید معماران، فرو ریختن ساختمانی با فناوری و فناوریهای جدید بود.
وی اشاره کرد: از دید مهندسین سازه، فرو ریختن ساختمان پلاسکو بسیار با اهمیت است؛ چونکه بسیار بعید به نظر می رسید که بارگذاری آتش بتواند موجب فرو ریختن ساختمانی شود که این مسئله در حادثه پلاسکو به وضوح مشاهده شد.
شکرچی زاده حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در شناخت وضعیت تاب آوری شهرها و زمینه ساز سیاستگذاری برای افزایش ایمنی شهرها دانست و اشاره کرد: قطعا، ناکارآمدی در بحث های پیشگیری مدیریت مرحله وقوع و مدیریت بحران بعد از حادثه می تواند فجایع بسیاری به بار آورد و اگر بخواهیم از حوادث مشابه جلوگیری نماییم، نیاز است تا زنجیره کاستی ها قطع شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر کاربری غیرمجاز، عدم توجه به ضوابط ایمنی در طول بهره برداری را از کاستی های حادثه پلاسکو نام برد و افزود: به جهت اینکه بتوانیم ایمنی را در کلانشهرها محقق نماییم، باید نظارت بر ایجاد و استقرار ایمنی را مورد توجه ویژه قرار دهیم و باید توجه گردد که در موضوع استقرار ایمنی، منافع افراد و نهادها که گاها می تواند در تعارض با این مساله قرار گیرد، در نظر گرفته نشود.
شکرچی زاده اشاره کرد: حادثه پلاسکو و حوادث مشابهی که می تواند کلانشهر و کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد، مقدمه ای شد که در قانون مدیریت بحران، تامل خاصی بر مقابله با این مخاطرات صورت گیرد. در قانون جدید مدیریت بحران بویژه برخی بندها همچون بند ظ ماده ۱۴، بطور مشخص به موضوعاتی درباب ساختمان های بلند مرتبه و همین طور سایر مشکلاتی که می توان ایجاد شود، توجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه در قانون مدیریت بحران همین طور به موضوع حریم گسل ها توجه شده است، اظهار نمود: ما در مرکز تحقیقات با همکاری سایر دستگاهها، حریم گسل ها در تهران و چند کلانشهر کشور را تعیین کردیم که بعد از تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ گردید. بر این اساس برای راه اندازی ساختمان های بلند مرتبه در حریم گسل ها محدودیت هایی تعیین شده است.
شکرچی زاده استقرار سامانه پاسخ سریع زلزله بوسیله توسعه شبکه شتابنگاری در کشور را از دیگر اقدامات این مرکز برمبنای قانون جدید مدیریت بحران عنوان نمود و افزود: با بهره گیری از شبکه گسترده شتابنگاری می توانیم به استقرار سامانه های پاسخ سریع دست یابیم که با همکاری شهرداری، مقدمات آن در تهران فراهم گشته است.
وی شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه های شهری را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و افزود: قسمتی از این کار در مرکز تحقیقات انجام شده، ضمن آنکه در حوزه قنوات، اقدامات و تصمیمات خوبی صورت گرفته است. همین طور ارزیابی ساختمان های مهم و بلندمرتبه با کاربری های مختلف با اولویت بندی آتش و زلزله در کلانشهرها موضوع دیگری است که در قانون آمده است و دستورالعمل هایی برای آن در مرکز تدوین شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارزیابی لطمه پذیری و اولویت بندی المان های حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی از دید زلزله، فروریزش، فرو نشست زمین با هدف شروع اقدامات اجرائی و ارتقای تاب آوری آنها را نیز موضوع دیگری عنوان نمود که بر طبق این قانون در دستور کار این مرکز قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد: ما اعتقاد داریم اگر این قوانین مثل بند ظ ماده ۱۴ به صورت مناسب اجرائی شود و با تامین منابع مالی مورد نیاز که همیشه جزو دغدغه های ماست، می توان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کم کرد.



1399/10/30
22:49:05
0.0 / 5
1183
تگهای خبر: تخصص , دستگاه , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱