با همكاری فرهنگستان علوم و مركز تحقیقات سیاست علمی صورت می گیرد

تدوین سیاست­ های توسعه علم و فناوری كشور

تدوین سیاست­ های توسعه علم و فناوری كشور

پی اچ پی و جی كوئری: رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس مركز تحقیقات سیاست علمی كشور با هدف توسعه‌ی همكاریهای علمی، پژوهشی و اجرایی میان فرهنگستان و مركز، تفاهمنامه همكاری امضاء كردند.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، در جلسه ای که با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، تفاهم نامه ای با موضوع گسترش همکاریهای علمی، پژوهشی و اجرایی با هدف توسعه‌ی علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی کشور در رابطه با فعالیت­­ ها و مأموریت­ های طرفین منعقد شد.

در این جلسه داوری اردکانی توجه به مشکلات و پرداختن به مسائل کشور را ضروری دانست و اظهار نمود: بی توجهی به مشکلات و مسائل مانعی برای توسعه است و با سیاست علم باید بتوانیم نیازهای کشور را مشخص نماییم.

وی اضافه کرد: سیاستگذاری علم، هنر ترویج علم، به مدلول آشتی دادن علم با جامعه است.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به پیشنهاد مرکز برای همکاری مشترک با فرهنگستان، بر لزوم این همکاری تاکید کرد و اظهار داشت: وظیفه مرکز، تدوین سیاست علم است و فرهنگستان علوم که مجمع ممتازترین دانشمندان این کشور است و می تواند و باید مشاور دولت و وزارتخانه ها و سازمان ها در سیاستگذاری های علم و فناوری و فرهنگ باشد، می تواند با مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در تدوین سیاست علم همکاری کند.

وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه با تشکر از حضور داوری اردکانی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با اشاره به بندهای تفاهمنامه اظهار داشت: هر دو مجموعه زمینه های فکری و برنامه ریزی بسیار خوبی دارند و با تجربه فرهنگستان و ساختار خوب مرکز کارهای خوبی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه پیش بینی شده در تفاهمنامه اظهار داشت: باید تلاش نماییم تا مفاد تفاهمنامه اجرایی شود.

مشاور وزیر علوم در آخر به اهمیت سیاست علم اشاره نمود و اظهار داشت: علم بدون سیاست ابزاری بی اثر است. ما عالمان بزرگی داریم ولی چون سیاست علم نداریم راندمان مناسب هم نداریم.

در ادامه نشست، چند تن از معاونان و رؤسای گروه های مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان دغدغه هایشان، سؤالاتی را مطرح نمودند که داوری اردکانی به پرسش ها پاسخ داد.

در اختتام جلسه تفاهمنامه همکاری به امضای رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور رسید.

این تفاهمنامه در ۱۰ بند با محورهای همکاری مشترک در زمینه‌ی انجام طرح های پژوهشی، همکاری مشترک در زمینه‌ی ترویج دستاوردهای علمی بوسیله انتشار مجلات، کتب و طرح ­ها، همکاری مشترک در زمینه‌ی پیشنهاد داور یا ناظر برای ارزیابی طرح ها، بهره مندی از ظرفیت علمی و توانمندی استادان و پژوهشگران فرهنگستان و مرکز در برگزاری مشترک همایش ها، نشست­ های علمی، کرسی­ های نظریه­ پردازی، میزهای تخصصی و کارگاه های تخصصی مرتبط، امکان دسترسی و تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی مرتبط، همکاری مشترک در زمینه‌ی شناسایی وضعیت موجود و روند احتمالی تحولات علم و فناوری در جهان و ایران، همکاری مشترک در زمینه‌ی انتخاب الگوی آینده نگرانه جهت تعیین اولویت­ های ملّی علم و فناوری مبتنی بر نیازهای توسعه کشور، همکاری مشترک در زمینه‌ی تهیه و تدوین سیاست­ های توسعه‌ی علم و فناوری کشور، همکاری مشترک در زمینه‌ی پایش و ارزیابی وضعیت علم و فناوری کشور و همکاری مشترک در زمینه‌ی ارائه خدمات مشاوره ­ای تخصصیِ مورد نیاز طرفین و... منعقد شده است.





منبع:

1399/03/29
12:25:15
5.0 / 5
2187
تگهای خبر: تخصص , خدمات , فناوری , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP