در گفت وگو با پی اچ پی و جی كوئری اعلام شد

عرضه ۲ نسل كیت تشخیص كووید-۱۹ با هدف كاهش نتایج كاذب در كشور

عرضه ۲ نسل كیت تشخیص كووید-۱۹ با هدف كاهش نتایج كاذب در كشور

به گزارش پی اچ پی و جی كوئری با شیوع گسترده ویروس كرونا محققان یكی از شركت های فناور مبادرت به طراحی دو نسل از كیت های PCR كردند كه به قول آنها از آنجایی كه ویروس های RNAدار دارای نرخ بالای جهش ژنومی هستند، می تواند منجر به نتایج منفی كاذب شود؛ ازاین رو در این كیت با هدف گیری سه ژن ویروسی، احتمال دریافت نتایج منفی كاذب در این كیت ها به حداقل رسیده است.


گلاره شکری از محققان این شرکت دانش بنیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این شرکت فعالیت خویش را از سال ۱۳۸۳ در حوزه های نانو فناوری، سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک شروع کرده است، اظهار داشت: گروه مهندسی ژنتیک این شرکت تولید کیت های تشخیص کرونا را در دستور کار خود قرار داده است و محصولات این گروه از اواخر اسفند ماه سال قبل به بازار عرضه شده است.
وی افزود: با عنایت به شیوع گسترده ویروس SARS_coV_2 موفق به طراحی و تولید کیت های تشخیص کرونا از نمونه های بالینی انسانی شده ایم. این کیت ها با استفاده از One-Step PCR به صورت مالتی پلکس قادر به شناسایی چندین هدف در یک واکنش است.
وی با اشاره به اینکه این کیت ها برای هدف گیری سه ناحیه مجزا از ژنوم ویروس کووید-۱۹ طراحی شده است، اظهار نمود: این امر باعث کاهش احتمال عدم شناسایی نمونه حاوی ویروس می شود و مبنای انتخاب نواحی ژنومی مورد هدف، توالی های ثبت شده از ویروس کرونا در پایگاه داده NCBI یا (National Center for Biotechnology Information) و با در نظر گرفتن تغییرات حاضر در توالی های ثبت از ایران است.
شکری با اشاره به اینکه کیت های تولیدی این شرکت از چندین نسل تشکیل شده است، تصریح کرد: کیت های نسل اول در چارچوب دو پلت فرم مولتی پلکس شامل ۴ ست پرایمر و پروب طراحی شده است. پلت فرم اول قادر به تشخیص ژن E ویروس (فلوروفور FAM) همراه با ژن Rnasep انسانی بعنوان کنترل داخلی است.
وی افزود: پلت فرم این نسل از کیت ها حضور ژن های RdRp و N ویروسی را به ترتیب با فلوروفورهای Texas Red و FAM آشکار می کند. ویروس های RNAدار عموما دارای نرخ بالای جهش ژنومی هستند که می تواند منجر به نتایج منفی کاذب شود و به این علت با هدف گیری سه ژن ویروسی، احتمال دریافت نتایج منفی کاذب در این کیت ها به حداقل رسیده است.
شکری، هدف گیری نسل دوم کیت های تولیدی این شرکت را کاهش زمان تشخیص و بررسی همزمان ژن های ویروس کرونا دانست و خاطرنشان کرد: کیت های حاضر به روش Real-Time PCR به صورت تک مرحله ای نه تنها قادر به تشخیص صحیح و اختصاصی ویروس کووید-۱۹ است، می تواند میزان پایین ویروس در افراد ناقل بدون علامت را شناسایی کند؛ ازاین رو کیت های تولیدی در چارچوب یک پلت فرم مولتی پلکس شامل ۳ ست پرایمر و پروب طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه این کیت قادر به شناسایی سه ناحیه ژنومی به صورت مالتی پلکس است، اضافه کرد: هم اکنون بعضی از بیمارستان ها و آزمایشگاه ها از این کیت ها برای تشخیص استفاده می نمایند.




منبع:

1399/03/27
23:55:13
5.0 / 5
2105
تگهای خبر: تولید , شركت , فرم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP