چرا تهران در آخر جدول توسعه فیبر نوری قرار گرفته است؟

چرا تهران در آخر جدول توسعه فیبر نوری قرار گرفته است؟

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: تهران یکی از محروم ترین شهر های کشور از نظر کیفیت ارتباطات است. در حوزه فیبر نوری هم طی بیشتر از یک سال قبل صدور مجوزهای حفاری با چالش های جدی مواجه بوده و همین مسئله سبب شده پیشرفت پروژه در تهران حدود ۶درصد باشد.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از خبر آنلاین و برپایه گزارش اعتمادآنلاین، محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت و گویی تفصیلی به تشریح نقش و جایگاه شرکت مخابرات ایران در گسترش زیرساخت های ارتباطی کشور، روند اجرای پروژه ملی مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری، چالش های توسعه ارتباطات ثابت و برنامه های پیش روی این شرکت پرداخت.
لطفا در ابتدا در رابطه با کارها، خدمات و مسئولیت های شرکت مخابرات ایران توضیح دهید. شرکت مخابرات ایران یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکتهای کشور است که بیشتر از یک قرن سابقه خدمات رسانی به مردم ایران را در کارنامه خود دارد. فعالیت مخابرات از اولین خطوط تلفن مسی شروع شد و در طول دهه های گذشته شبکه ای گسترده و ساختاریافته از ارتباطات ثابت در سرتاسر کشور به وجود آمد. امروز حدود ۲۷ میلیون مشترک از خدمات شرکت مخابرات ایران بهره مند هستند که حدود ۲۵ میلیون مشترک همچنان بر بستر شبکه مسی خدمات دریافت می کنند. به جرات میتوان گفت شبکه کابلی کشور یکی از ساختاریافته ترین شبکه های ارتباطی در جهان است و توسعه آن طی سالهای گذشته با روند توسعه اقتصادی کشور پیوند خورده است. همینطور در طول این سال ها فناوری های مخابراتی نیز دستخوش تحول شده اند؛ از سوییچ های مکانیکی تا آنالوگ و سپس دیجیتال. امروز نیز بخش عمده ای از خدمات تلفنی کشور بر بستر سوییچ های دیجیتال ارائه می شود. با توسعه اینترنت، فناوری های مبتنی بر IP و خدمات Voice over IP نیز وارد عرصه شدند و امکان ارائه سرویسهای صوتی بر بستر اینترنت برقرار شد. در این راستا، شرکت مخابرات ایران اجرای پروژه IMS را به عنوان نسل جدید خدمات ارتباطی مبتنی بر اینترنت در سال ۱۴۰۵ شروع کرده است.
مهم ترین تحول امروز در حوزه ارتباطات کشور چیست؟ بدون تردید بزرگ ترین تحول ارتباطی کشور، مهاجرت از شبکه مسی به شبکه فیبر نوری است. شرکت مخابرات ایران در پنجم آبان ماه ۱۴۰۴ و با حضور رئیس جمهور محترم، اجرای رسمی پروژه ملی مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری را شروع کرد. این پروژه فقط یک ارتقاء فنی نیست، بلکه تحولی بنیادین در زیرساخت ارتباطی کشور شمرده می شود و می تواند کیفیت خدمات ارتباطی را برای دهه های آینده تأیید کند.
آیا قبل از این نیز پروژه های فیبر نوری در کشور اجرا می شد؟ بله. اجرای فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها از سال ۱۳۹۵ شروع شد و تا سال ۱۴۰۰ عمدتاً توسط شرکت مخابرات ایران دنبال می شد. از سال ۱۴۰۰ سایر اپراتورها نیز وارد این حوزه شدند و دولت کوشش کرد توسعه فیبر نوری را فراگیر کند. علیرغم این اقدامات، تا ابتدای دولت چهاردهم مجموع اتصالات فیبر نوری کشور تنها حدود ۴۱۰ هزار اتصال بود. هر چند این سال ها سبب بلوغ صنعت تولید و اجرای فیبر نوری در کشور شد، اما خروجی آن به میزان مورد انتظار مردم نرسید.
چه اتفاقی موجب شتاب گرفتن توسعه فیبر نوری شد؟ از آغاز دولت چهاردهم، دکتر ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رویکرد جدیدی را در حوزه ارتباطات ثابت دنبال کردند. مهم ترین اقدام ایشان ایجاد همگرایی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران بود. شرکت مخابرات ایران بزرگ ترین اپراتور ارتباطی کشور است و حدود ۷۵درصد نیروی انسانی متخصص اپراتوری کشور در این مجموعه فعالیت می نمایند. علاوه بر خدمات مستقیم به مشترکان، زیرساخت ارتباطات درون استانی تمامی اپراتورهای ثابت و سیار نیز توسط شرکت مخابرات ایران تامین می شود. در حقیقت، مخابرات نه تنها به مشترکان خود خدمات ارائه می دهد، بلکه بستر ارتباطی سایر اپراتورها را نیز فراهم می آورد. بیشتر از ۹۰درصد ارتباطات سازمانی، تجاری و دولتی کشور نیز بر بستر شبکه مخابرات ایران ارائه می شود. نتیجه این همگرایی و حمایت ها آن بود که تعداد اتصالات فیبر نوری کشور از ۴۱۰ هزار اتصال به بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار اتصال افزوده شد که حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار اتصال آن توسط شرکت مخابرات ایران بوجود آمده است.
مهم ترین چالش های اجرای این پروژه چیست؟ پروژه مهاجرت از شبکه مسی به فیبر نوری یک برنامه ملی خیلی بزرگ است. برآوردهای کارشناسی نشان داده است اجرای کامل این پروژه در سطح کشور به حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. در کنار مسایل اقتصادی، برخی رخدادها و شرایط اجرایی نیز بر سرعت پروژه موثر بوده اند. در عین حال توسعه فیبر نوری یکی از مهم ترین سرمایه گذاری های زیرساختی کشور است، برای اینکه هر ۱۰درصد افزایش ضریب نفوذ ارتباطات ثابت می تواند حدود ۱.۲درصد به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه کند.
هدف شرکت مخابرات ایران تا پایان دولت چهاردهم چیست؟ ما در شروع پروژه ملی مهاجرت به فیبر نوری، متعهد شدیم تا پایان دولت چهاردهم ۶۰درصد پوشش جمعیتی این طرح را محقق نماییم. برآورد ما اینست که در کشور حدود ۲۰ میلیون اتصال بالقوه برای FTTH وجود داشته باشد و هدف گذاری ما رسیدن به حدود ۱۰ میلیون اتصال تا پایان دولت می باشد. تمرکز اصلی نیز بر مراکز استانها و مناطق پرتراکم جمعیتی خواهد بود.
وضعیت اجرای پروژه در استانهای مختلف چه طور است؟ در خیلی از استانها همکاری خیلی خوبی میان شهرداری ها و شرکت مخابرات ایران شکل گرفته و پروژه با سرعت مطلوبی پیش می رود. در عین حال در بعضی شهرها و مراکز استان، موانعی در راه توسعه پروژه وجود دارد. متاسفانه تهران هم اکنون پایین ترین میزان پیشرفت را در بین مراکز استانها دارد.
چرا تهران در پایان جدول توسعه فیبر نوری قرار گرفته است؟ شاید برای خیلی از افراد این مورد عجیب باشد، اما به عقیده من تهران یکی از محروم ترین شهر های کشور از نظر کیفیت ارتباطات است. از یک سو، تراکم بالای جمعیت سبب شده شبکه موبایل در ساعات اوج مصرف با محدودیت کیفیت مواجه شود و ازسوی دیگر، بخشی از شبکه مسی نیز فرسوده شده و کیفیت خدمات ADSL در بعضی مناطق کاسته شده است. در حوزه فیبر نوری نیز طی بیشتر از یک سال قبل صدور مجوزهای حفاری با چالش های جدی مواجه بوده و همین مساله باعث شده پیشرفت پروژه در تهران حدود ۶درصد باشد.
کدام شهر بیشترین پیشرفت را در توسعه فیبر نوری داشته است؟ در بین مراکز استان ها، مشهد یکی از موفق ترین نمونه ها شمرده می شود و میزان پیشرفت پروژه در این شهر از ۵۰درصد عبور کرده است. همکاری مطلوب مدیریت شهری در مشهد باعث شده توسعه فیبر نوری با سرعت مناسبی صورت گیرد. نتایج این توسعه نه تنها در کیفیت ارتباطات ثابت، بلکه در کیفیت شبکه موبایل نیز برای شهروندان و زائرین قابل مشاهده خواهد بود.
مهم ترین مزایای توسعه فیبر نوری برای مردم چیست؟ فیبر نوری اینترنتی پرسرعت، پایدار و مقرون بصرفه دراختیار کاربران قرار می دهد. امروز امکان ارائه سرعت هایی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگابیت بر ثانیه به شکل معمول وجود دارد و ظرفیت رسیدن به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه نیز برقرار است. علاوه بر این، توسعه فیبر نوری سبب افزایش کیفیت ارتباطات سیار نیز می شود، برای اینکه سایت های موبایل به شبکه فیبر نوری متصل شده و بخشی از ترافیک کاربران نیز از شبکه همراه به شبکه ثابت منتقل می شود.
ارتباطات ثابت در وضعیت بحرانی چه نقشی ایفا می کند؟ تجربه های اخیر نشان داد ارتباطات ثابت می تواند اهمیت بالای ی در حفظ پایداری خدمات ارتباطی و استمرار فعالیت کسب و کارها داشته باشد. بخش عمده مراکز داده، سازمان ها، صنایع و کسب وکارهای بزرگ کشور بر بستر ارتباطات ثابت فعالیت می نمایند. به این علت توسعه فیبر نوری می تواند نقش موثری در افزایش تاب آوری زیرساخت های ارتباطی و اقتصادی کشور داشته باشد.
چشم انداز آینده مخابرات ایران و صنعت ICT کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ بدون تردید تحریم های بین المللی در سالهای گذشته محدودیت هایی را برای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به وجود آورده اند، اما علیرغم این محدودیت ها، زیرساخت های ارتباطی کشور در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. ظرفیت نیروی انسانی متخصص ایرانی خیلی بالاست و معتقدم اگر موانع موجود کاهش پیدا کند، کشور می تواند در حوزه های نوینی همچون فیبر نوری، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به موفقیتهای قابل توجهی برسد. شرکت مخابرات ایران نیز در آینده نزدیک خدمات و سرویسهای جدیدی را به مردم معرفی خواهد نمود و مسیر توسعه ارتباطات کشور را با قدرت ادامه خواهد داد. در آخر لازم می دانم از حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص دکتر ستار هاشمی که با نگاهی حمایتگرانه در کنار صنعت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران قرار دارند، قدردانی کنم.

منبع:

1405/04/01
11:03:55
5.0 / 5
4
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , ارز , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دوستان پی اچ پی و جی كوئری
پی اچ پی جی کوئری
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پی اچ پی PHP