ایلان ماسک آزمایش روبوتاکسی بدون راننده تسلا را تأیید کرد

ایلان ماسک آزمایش روبوتاکسی بدون راننده تسلا را تأیید کرد

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، «ایلان ماسک»، کارآفرین ثروتمند و پرحاشیه دنیای فناوری، آزمایش روبوتاکسی های تسلا را به شکل بدون راننده ایمنی انسانی در ایالت تگزاس تأیید کرد. این شرکت از زمان راه اندازی سرویس روبوتاکسی خود در شهر آستین در ماه ژوئن، تابحال این خودرو های خودران را بدون راننده انسانی آزمایش نکرده بود.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، ایلان ماسک می گوید که تسلا حالا ناوگان روبوتاکسی خویش را در شهر آستین، بدون ناظران ایمنی انسانی داخل این خودرو های خودران آزمایش می کند.
این اطلاعیه بعد از ویدئویی منتشر گردید که روز یکشنبه در شبکه اجتماعی X منتشر گردید و ظاهراً یک تسلا «مدل Y» بدون سرنشین را درحال رانندگی در خیابان های آستین نشان می داد.
ماسک که مدیرعامل تسلا است، به سرعت این خبر را تأیید کرد. وی در جواب این ویدئوی پربازدید نوشت: آزمایش بدون سرنشین در خودرو در حال انجام می باشد.
پایگاه «بیزینس اینسایدر» گزارش داد که به نظر می آید این کار برای اهداف آزمایشی صورت گرفته و هنوز برای مشتریان در دسترس نیست.
تسلا از زمان راه اندازی سرویس روبوتاکسی خود در شهر آستین ایالت تگزاس در ماه ژوئن، تابحال بدون راننده و ناظر انسانی که در صورت نیاز آماده مداخله باشد، مبادرت به آزمایش خودرو های خودران خود نکرده بود.
این آزمایش، جهشی عظیم برای آینده فناوری خودران شرکت ایلان ماسک را که مدت ها پیش وعده آنرا داده بود، نشان داده است.
وی مرتباً وعده خود بر اساس حذف ناظران ایمنی از روبوتاکسی تسلا را تکرار می کرد و در ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر سال جاری هم این ادعا را تکرار کرد.
آشوک الوسوامی(Ashok Elluswamy)، رئیس بخش هوش مصنوعی شرکت تسلا روز گذشته از حساب کاربری X خود برای اعلام شروع یک مرحله جدید بهره برد و نوشت: و این طور شروع می شود!

روبوتاکسی بدون راننده

ناظر ایمنی انسانی مسئول نظارت بر سیستم خودروی خودران و به دست گرفتن کنترل دستی در زمانی است که وسیله نقلیه با موقعیتی روبرو می شود که نمی تواند به تنهایی با خیال آسوده از عهده آن برآید.
بر اساس گزارشی از آزمایش این خودرو ها در ماه ژوئیه، روبوتاکسی تسلا غیرقابل اعتماد نشان داد و نیاز داشت که ناظر ایمنی بارها و بارها کنترل خودرو را به دست بگیرد، بخصوص هنگامی که وسیله نقلیه به یک خیابان یک طرفه و ورود ممنوع هدایت می شد.
در حالیکه گذار به روبوتاکسی کاملا بدون نظارت یک نقطه عطف مهم در فناوری خودران است، اما با سؤالات ایمنی مداومی همراه می باشد.
داده های تصادفات در دسترس عموم که تسلا بشدت آنها را سانسور می کند، قبل از این نشان داده بود که روبوتاکسی های تسلا در آستین، حتی با وجود ناظر ایمنی انسانی، در تصادفات با نرخ بسیار بالاتری در هر مایل نسبت به رقبایی مانند ویمو(Waymo) درگیر بوده اند.
همینطور گزارش جدیدی از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا(NHTSA) نشان داده است که روبوتاکسی های تسلا از ماه سپتامبر در چهار تصادف دخیل بوده اند.
سایت خبری خودرو های برقی «Electrek» متوجه این اطلاعات تصادف به روز شده، همچون آخرین حادثه ای که در آن یک روبوتاکسی هنگام کار در پارکینگ به یک جسم ثابت برخورد کرد، شد.

مسابقه تاکسی های خودران

به قول اتان مک کنا(Ethan McKenna)، ردیاب روبوتاکسی مستقر در آستین که «Robotaxi Tracker» را اداره می کند، ناوگان فعال تسلا در آستین هم اکنون دارای ۳۱ وسیله نقلیه است که از ۲۹ وسیله نقلیه گزارش شده در ماه نوامبر بالا رفته است.
اندازه فعلی این ناوگان با هدف بلندپروازانه ماسک بشدت در تضاد است. ماسک در ماه اکتبر در پادکست «All-In» تصریح کرد که تسلا در نظر دارد ناوگان روبوتاکسی خویش را در شهر آستین تا انتهای سال به ۵۰۰ خودرو افزایش دهد.
صنعت روبوتاکسی بعد از شکست های گذشته، با هدایت بازیگران کلیدی مانند تسلا، ویمو از شرکت آلفابت و زوکس(Zoox) از شرکت آمازون که توسعه خویش را تسریع میکنند، درحال بازگشت به دوران اوج خود است.
خدمات تسلا هم اکنون در شهر آستین و منطقه خلیج سانفرانسیسکو فعالیت می کند. در عین حال، «ویمو» با عبور از مرز ۴۵۰ هزار سفر هفتگی، نقطه عطف قابل توجهی را رقم زده است و درحال نشان دادن مقیاس تجاری قابل توجه این کسب و کار است. این موفقیت، پیشتازی «ویمو» را در رقابت برای تبدیل حمل و نقل شهری با ناوگان های خودران و درآمدزا تثبیت می کند.
با این حال، پیشبینی می شود تسلا عملیات روبوتاکسی خویش را در ۵ شهر بزرگ آمریکا در سال ۲۰۲۶ آغاز کند.
بطور خلاصه پایگاه بیزینس اینسایدر گزارش داد که به نظر می رسد این کار برای اهداف آزمایشی صورت گرفته و هنوز برای مشتریان در دسترس نیست. داده های تصادفات در دسترس عموم که تسلا به شدت آنها را سانسور می کند، پیش از این نشان داده بود که روبوتاکسی های تسلا در آستین، حتی با وجود ناظر ایمنی انسانی، در تصادفات با نرخ خیلی بالاتری در هر مایل نسبت به رقبایی مانند ویمو(Waymo) درگیر بوده اند. با این حال، ویمو با عبور از مرز ۴۵۰ هزار سفر هفتگی، نقطه عطف قابل توجهی را رقم زده است و در حال نشان دادن مقیاس تجاری قابل توجه این کسب وکار است.

1404/09/25
08:53:15
5.0 / 5
11
تگهای خبر: بازی , خدمات , سایت , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پی اچ پی جی کوئری
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پی اچ پی PHP