تحقیقات کشورهای اروپایی از اتوبوس های ساخت چین پی اچ پی و جی کوئری: چندین کشور اروپائی در بحبوحه نگرانی های فزاینده امنیت ملی در مورد زیرساخت های ساخت چین در سراسر این منطقه، درحال بررسی این مساله هستند که آیا اتوبوس های برقی ساخت چین می توانند ازراه دور غیرفعال شوند یا خیر. به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، گفته می شود نروژ، دانمارک و انگلیس، نگران «حفره امنیتی» بالقوه در اتوبوس های برقی تولید شده توسط تولیدکننده چینی یوتونگ هستند. این شرکت مستقر در ژنگژو، بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در جهان از نظر حجم فروش است.این تحقیقات تازه ترین مورد از مجموعه ای از اقدامات متاثر از این واهمه است که زیرساخت های فناوری تولید شده در چین، در صورت تیره شدن روابط با پکن، ممکنست ضد اپراتورهای آن استفاده گردد. نگرانی های مشابه سبب شده است که چندین کشور در سالهای اخیر، استفاده از تجهیزات غول های مخابراتی چینی، هواوی و «زد تی ای» را در شبکه های نسل پنجم (۵G) محدود کنند.این تحقیقات جدید در مورد اتوبوس ها در حالی صورت می گیرد که هلند و چین بر سر کنترل شرکت تراشه سازی «نکسپریا» اختلاف نظر دارند؛ اختلافی که اگر حل نشود، می تواند زنجیره تأمین جهانی خودرو را تهدید کند.نروژ نخستین کشوری بود که زنگ خطر را به صدا درآورد. روتر (Ruter) که حدود نیمی از شبکه حمل و نقل عمومی نروژ همچون در اسلو را اداره می کند، ماه گذشته اعلام نمود یک اتوبوس جدید از یوتونگ و یک مدل سه ساله از تولیدکننده هلندی «وی دی ال» (VDL) را در یک معدن زیرزمینی آزمایش کرده است تا ببیند آیا میتوان آنها را هک کرد یا خیر.این شرکت دریافت که گروه یوتونگ، دسترسی دیجیتال مستقیم به وسایل نقلیه خود برای بروزرسانی ها و تشخیص نرم افزار دارد، در حالیکه اتوبوس «وی دی ال»، چنین دسترسی را به تولیدکننده خود عرضه نمی دهد. در تئوری، اتوبوس می تواند توسط تولیدکننده متوقف یا غیرقابل استفاده گردد.شرکت موویا که عرضه کننده حمل و نقل عمومی در دانمارک است، اندکی بعد از آن تحقیقات خویش را آغاز کرد، اما تصریح کرد این نوع خطر امنیتی منحصر به چین نیست. جپه گارد، مدیر ارشد عملیات موویا، به شبکه ان بی سی نیوز اظهار داشت: «اتوبوس های برقی مانند خودرو های برقی، اگر سیستم های نرم افزاری آنها به اینترنت دسترسی داشته باشند، اصولاً می توانند از راه دور غیرفعال شوند.» وی ادامه داد: «این نگرانی فقط به اتوبوس های چینی منحصر نیست؛ بلکه چالشی برای همه انواع وسایل نقلیه و دستگاه هایی است که این نوع لوازم الکترونیکی در آنها تعبیه شده است.»انگلیس تازه ترین کشوری است که تحقیقاتی را در مورد این مساله آغاز نموده است. وزارت حمل و نقل انگلیس به روزنامه فایننشیال تایمز اظهار داشت: «ما درحال بررسی این مورد هستیم و از نزدیک با مرکز ملی امنیت سایبری همکاری می نماییم تا مبنای فنی اقدامات انجام شده توسط مقامات نروژی و دانمارکی را درک نماییم.»بر اساس گزارش گیزمودو، یوتونگ در اطلاعیه ای ایمیلی به ان بی سی نیوز اعلام نمود نگرانی های مردم در مورد ایمنی خودرو و صیانت از حریم خصوصی داده ها را درک می کند و برای آن بسیار ارزش قائل است و بشدت از قوانین، مقررات و معیارهای صنعتی مربوطه پیروی می کند. این شرکت چینی اضافه کرد: داده های خودرو در دیتاسنتر خدمات وب آمازون ذخیره می شوند، توسط رمزگذاری محافظت می شوند و بدون اجازه مشتری قابل دسترسی نیستند.به طور خلاصه این تحقیقات جدیدترین مورد از مجموعه ای از اقدامات متاثر از این واهمه است که زیرساخت های فناوری تولید شده در چین، در صورت تیره شدن روابط با پکن، ممکنست ضد اپراتورهای آن استفاده گردد. این شرکت دریافت که گروه یوتونگ، دسترسی دیجیتال مستقیم به وسایل نقلیه خود برای به روزرسانی ها و تشخیص نرم افزار دارد، در حالی که اتوبوس وی دی ال، چنین دسترسی را به تولیدکننده خود عرضه نمی دهد. 1404/08/21 09:49:28 5.0 / 5 7 تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , تولید , خدمات این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط ببینید اینترنت طبقاتی راهکار موقت یا تبعیضی که به بحران دامن می زند؟ ببینید پشت پرده اختلال تماسهای صوتی در کشور ناسا یک ماهواره دانشجویی را به فضا می فرستد استفاده از قابلیت های قانون جهش تولید دانش بنیان برای توسعه شهر های هوشمند نظرات بینندگان در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۵ بعلاوه ۴ ثبت کامنت