هزینه کرد 70 میلیاردی ایرانی ها در حوزه بازیهای دیجیتال پی اچ پی و جی کوئری: در سال 1402، مردم ایران حدود 70 همت در عرصه بازیهای دیجیتال هزینه کرده اند. همین طور مجموع هزینه کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی در همان سال حدود 147 همت بوده است. این اعداد نشان میدهد که گردش مالی در صنایع فرهنگی کشور قابل توجه است و در این جهت مقرر است روزهای 14 و 15 آبان رویداد ملی صنایع خلاق اجرا شود. به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، سید صادق پژمان، دبیر رویداد ملی صنایع خلاق در نشست خبری امروز با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد خلاق در کشور، از برگزاری «همایش ملی صنایع خلاق» با تمرکز بر صنایع خلاق در ایام ۱۴ و ۱۵ آبان اطلاع داد. وی ادامه داد: روندها در کشور نشان داده است که هنوز در حوزه صنایع خلاق، چه از منظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و اجتماعی، درک دقیق و عمیقی از مساله وجود ندارد. پژمان اشاره کرد: در سطح جهانی، کشورهای مختلف طی سالیان اخیر سرمایه گذاری های گسترده و هدفمندی در عرصه صنایع فرهنگی و خلاق انجام داده اند و برنامه ریزی دقیقی دراین خصوص داشته اند. به قول دبیر رویداد ملی صنایع خلاق، سهم این حوزه از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان حدود ۳ درصد است و حدود ۶ درصد از مشاغل دنیا هم در عرصه صنایع خلاق فعالیت دارند. دبیر این رویداد ملی افزود: این آمار نشان داده است که ظرف یک دهه اخیر هم سرمایه گذاری در این صنایع بالا رفته، هم مخاطبان و مصرف کنندگان آن بیشتر شده اند و هم در سیاست گذاری و قانون گذاری تغییرات مثبتی رخداده است. پژمان با تکیه بر لزوم شناخت اهمیت این حوزه، اشاره کرد: ما باید بتوانیم اهمیت صنایع خلاق را در بین سیاستگذاران، قانونگذاران، نخبگان، رسانه ها و مردم به درستی تبیین نماییم تا این مورد در نهایت به یک گفتمان ملی تبدیل گردد. وی اضافه کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این رویداد، بازتاب ظرفیتهای کشور در عرصه صنایع خلاق و نمایش دستیافته های دانشی و تولیدی این حوزه است. پژمان، یکی از چالش های اصلی این حوزه را نبود شبکه فعال ارتباطی میان ذی نفعان دانست و اظهار داشت: هم اکنون شبکه ای که فعالین این حوزه را به هم متصل کند و بتواند خروجی مشخصی عرضه نماید، وجود ندارد. یکی از اهداف کلان این رویداد ایجاد همین شبکه ارتباطی و تعامل مؤثر میان فعالین و نهادهای مرتبط می باشد. وی اظهار داشت: یکی از اهداف مهم ما رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر است. اقتصاد فرهنگ و هنر ارتباط مستقیمی با صنایع فرهنگی و خلاق دارد، اما متاسفانه رشد بالقوه این صنایع در کشور تابحال بالفعل نشده است. پژمان تاکید کرد: در چند دهه اخیر رویکرد کشور بیشتر معطوف به سرمایه گذاری در صنایع سنتی و سنگین مانند فولاد، پتروشیمی و سیمان بوده است، اما امروز باید توجه ویژه ای به سرمایه های فکری و ذهنی داشته باشیم، چون که مزیت اصلی کشور در همین حوزه هاست. وی ادامه داد: سرمایه گذاری در صنایع فکری و خلاق می تواند بازدهی بالاتری نسبت به صنایع سنتی داشته باشد. بعنوان نمونه، صادرات صنایع فرهنگی در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است که حتی قابل مقایسه با صادرات نفتی ایران است. این نشان داده است که مسیر توسعه ما باید تغییر کند. پژمان اشاره کرد: سرمایه های فکری، ایده و خلاقیت در کشور ما از پشتوانه تمدنی، فرهنگی و دینی غنی برخوردارست و بر خلاف خیلی از بخش ها، این حوزه قابل تحریم نیست. هیچ کس در دنیا نمی تواند ذهن خلاق ایرانی را تحریم کند. وی ادامه داد: امروز بخش مهمی از اقتصاد جهانی به اقتصاد خلاق و صادرات محصولات و خدمات فرهنگی اختصاص دارد. ازاین رو لازم است در سیاست گذاری، برنامه ریزی نخبگانی و فعالیت رسانه ای، توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم، چون که آینده کشور بطور جدی به آن گره خورده است. دبیر رویداد ملی صنایع خلاق با تکیه بر لزوم تغییر نگرش نسبت به صنایع فرهنگی و خلاق، اظهار داشت: محتوایی که در این عرصه تولید می شود، باید بتواند در گام نخست به تغییر بینش در بین سیاستگذاران کشور منجر شود و در نهایت پارادایم حاکم بر حوزه فرهنگ را تغییر دهد. این تغییر گفتمان می تواند به مردمی سازی حوزه فرهنگ و استفاده از مفاهیم نوین در رشد اقتصادی پایدار کشور کمک نماید. وی با اشاره به یکی از مفاهیم کلیدی اقتصاد مدرن، اضافه کرد: امروز در جهان با مفهومی به نام تخریب خلاق روبه رو هستیم؛ به این معنا که با بهره گیری از روش های نو، باید روندهای غلط گذشته را اصلاح نماییم. یکی از این شیوه های نوینی که می تواند به اقتصاد ایران کمک نماید، توسعه صنایع فرهنگی و صنایع خلاق است. پژمان توضیح داد: وقتی از صنایع فرهنگی سخن می گوییم، منظور حوزه هایی مانند بازیهای ویدئویی، پویانمائی، نوشت افزار، موسیقی، کتاب و حتی نوآوری های اجتماعی است. این ها اجزای اصلی زیست بوم صنایع خلاق را می سازند و بازدهی اقتصادی قابل توجهی دارند؛ هم در سطح جهان و هم در داخل ایران. وی با اشاره به آمارهای رسمی دراین خصوص اظهار داشت: بر مبنای پیمایش بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در سال ۱۴۰۲، مردم ایران حدود ۷۰ همت در عرصه بازیهای دیجیتال هزینه کرده اند. همینطور مجموع هزینه کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی در همان سال حدود ۱۴۷ همت بوده است. این اعداد نشان داده است که گردش مالی در صنایع فرهنگی کشور قابل توجه است و ذائقه فرهنگی مردم هم تغییر یافته است. وی ادامه داد: علیرغم این ظرفیت مالی و فرهنگی، ما همچنان در عرصه دانش، مهارت، تولید فکر و اقدام عملی در حوزه صنایع خلاق با مشکلات جدی روبه رو هستیم. امیدواریم اقداماتی که در حوزه تغییر نگرش نسبت به این حوزه به انجام می رسد، منجر به اصلاح سیاستها و قوانین به نفع صنایع فرهنگی و خلاق شود. پژمان با اشاره به لزوم توجه قانون گذاران به مساله مالکیت فکری، اظهار داشت: یکی از پیش شرط های پیشرفت در این عرصه، توجه ویژه به مبحث مالکیت فکری و معنوی است. این مساله باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا زمینه دفاع از ایده ها و تولیدات فرهنگی و هنری فراهم گردد. ایشان در ادامه به دیگر چالش های صنایع خلاق اشاره نمود و اضافه کرد: تأمین مالی این حوزه یکی از اشکالات اساسی است. علاوه بر آن، در حوزه دانش افزایی و تولید اندیشه هم نیاز جدی داریم. تربیت نیروی متخصص از مقطع دانش آموزی تا دانشگاه با اختلال مواجه می باشد و هنوز دوره های آموزشی استاندارد برای تربیت نیرو در عرصه هایی مانند انیمیشن، بازی سازی، طراحی و تبلیغات در نظام آموزشی کشور وجود ندارد. دبیر رویداد ملی صنایع خلاق با تکیه بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی، اظهار داشت: با وجود اسناد گوناگونی که در کشور در حوزه صنایع خلاق تدوین شده، هنوز آموزش رسمی و ساختاریافته در این عرصه ها طراحی نشده است. اگر دانش آموزی بخواهد مهارت هایی مانند پویانمایی یا بازی سازی را بیاموزد، هم اکنون مسیر آموزشی مشخصی برای او وجود ندارد. پژمان در ادامه از برگزاری بخش نمایشگاهی در کنار این رویداد اطلاع داد و اظهار داشت: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی هم برگزار می گردد که بخشی از دستیافته های کشور در عرصه صنایع خلاق را به نمایش می گذارد تا شرکت کنندگان بتوانند با ظرفیت ها و قابلیتهای داخلی آشنا گردند. وی ادامه داد: در برخی از پنل های تخصصی این رویداد، مسئولان کشور در عرصه های مختلف همچون زیرساخت، قانون گذاری، محتوا و فرهنگ حضور خواهند داشت. اسامی این افراد بعد از نهائی شدن زمان بندی حضورشان اعلام خواهد شد. پژمان اشاره کرد: هدف اصلی این رویداد، ایجاد تغییر در دیدگاه و بینش نسبت به صنایع خلاق است تا عمق ظرفیتهای این حوزه، چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی، شناخته شود. ما باور داریم کلید حل خیلی از مسایل آینده کشور در زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق نهفته است.حرف آخر اینکه دبیر این رویداد ملی اضافه کرد: این آمار نشان داده است که ظرف یک دهه اخیر هم سرمایه گذاری در این صنایع بالا رفته، هم مخاطبان و مصرف کنندگان آن بیشتر شده اند و هم در سیاستگذاری و قانون گذاری تغییرات مثبتی رخداده است. پژمان با اشاره به ضرورت توجه قانون گذاران به مسئله مالکیت فکری، گفت: یکی از پیش شرط های پیشرفت در این حوزه، توجه ویژه به مبحث مالکیت فکری و معنوی است. پژمان اشاره کرد: هدف اصلی این رویداد، ایجاد تغییر در دیدگاه و بینش نسبت به صنایع خلاق است تا عمق ظرفیت های این حوزه، چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی، شناخته شود. منبع: پی اچ پی و جی كوئری 1404/08/11 11:58:24 5.0 / 5 6 تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بازی , تخصص این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط نشست تخصصی بروزرسانی سند توسعه کاربردهای تصاویر ماهواره ای استارت آپ های فین تک در انحصار بزرگان! چالش های فضای فین تک از مجوزهای سخت گیرانه تا دستاوردهای قیمت گذاری دستوری رقابت هکرهای سفید و یوز ایرانی نمایش توان سایبری ایران در مقابل ۱۰ کشور جهان نظرات بینندگان در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۲ بعلاوه ۱ ثبت کامنت