مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبر نوری می گذرد

مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبر نوری می گذرد

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، حوزه اقتصاد دیجیتال، نقطه کانونی فعالیتهای منجر به سود و توسعه در قسمت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با استفاده از دسترسی های روز افزون فیبر نوری، میتوان از این دسترسی پرسرعت، برای عرضه عناصر در رابطه با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی سرویسهای ارزش افزوده استفاده نمود.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می تواند نور وارد شده از یک سر را، از سمت دیگر خارج کند. کابل فیبرنوری دارای پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل های معمولی است.

با فیبرنوری میتوان داده هایی مانند تصویر، صوت و غیره را به سادگی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری به علت پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل های مسی و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهم ترین ابزار انتقال اطلاعات به حساب می آید. کابل فیبرنوری سیگنال های ارتباطی را با استفاده از پالس های نوری ساخته شده توسط لیزرهای کوچک یا ال ای دی ها انتقال می دهد.

این کابل ها شامل تعداد بیشتر رشته های شیشه است که هر کدام از آنها فقط کمی از موی انسان باریک تر هستند. مرکز هر رشته، هسته یا core نامیده می شود که مسیر نور برای حرکت را فراهم می آورد. هسته یا core با یک لایه شیشه به نام cladding (روکش) که نور را انتقال می دهد احاطه شده تا از هدر رفت سیگنال جلوگیری شود و به نور اجازه دهد تا در طول کابل حرکت نماید. همچون مزیت های این فناوری میتوان به ظرفیت بالا، تضعیف ناچیز، مصرف برق پایین، انعطاف پذیر و سبک وزن آن اشاره نمود.

یکی از پروژه هایی که وزارت ارتباطات در دو سال قبل اقدامات بسیاری برای توسعه و رشد آن انجام داده است، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست که مقرر شد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان دولت در سرتاسر کشور ایجاد شود. تابحال برپایه آخرین آمار اعلام شده از جانب وزیر ارتباطات، هفت میلیون خانوار زیر پوشش قرار گرفته اند و هدف گذاری سال جاری ۱۴ میلیون خانوار است.

علاوه بر این که پروژه فیبرنوری می تواند سرعت های خوبی را در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ در افزایش و بهبود اقتصاد دیجیتال هم می تواند مؤثر باشد. در واقع اگر اقتصاد دیجیتال بخواهد در کشور پیاده سازی شود و به یک نرخ رشد و توسعه خوبی برسد، احتیاج به زیرساخت های فیبرنوری است.

در این راستا به تازگی یاسر باقری-مدیرکل توسعه کسب و کار شرکت مخابرات ایران- در اینباره اظهار نمود: حوزه اقتصاد دیجیتال، نقطه کانونی فعالیتهای منجر به سود و توسعه در قسمت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او ضمن اشاره به اهمیت دسترسی به فیبرنوری و حرکت همزمان در قسمت اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: حالا با استفاده از دسترسی های روز افزون فیبر نوری، می توانیم از این دسترسی پرسرعت، برای عرضه عناصر در رابطه با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیاء و هوشمندسازی سرویسهای ارزش افزوده استفاده نماییم.

باقری ضمن اشاره به برندهای «آیوتل» (اینترنت اشیاء) و «هوبان» (دوربین های نظارت تصویری) اظهار داشت: در حوزه اینترنت اشیاء، بخش های کارنشده ای مانند حمل و نقل و همینطور ظرفیتهای خاص هر استان و تمام عناصری که در تسهیل اینترنت اشیاء در زندگی روزمره مردم اثرگذار می باشد مغفول مانده و با عنایت به جهش کنونی در حوزه فیبر نوری در تلاش هستیم که سرعت فعالیت را در قسمت اقتصاد دیجیتال با همکاری تمام بخش ها بخصوص بخش شبکه و تجاری شرکت، به سرعت افزایش دهیم.

در این باره همینطور رضا خلیلی-معاون شبکه شرکت مخابرات- در رابطه با گسترش هم افزایی صحیح در حوزه پر اهمیت شبکه اظهار نمود: طراحی لازم برای تسهیل دسترسی مشتریان به دسترسی پرسرعت فیبر نوری، علاوه بر عزم راسخ تمام بخش های مخابرات، مستقیماً حاصل هم افزایی و حرکت متوازن حوزه تجاری و شبکه است.

وی در رابطه با طراحی مدلی برای هم افزایی بخش شبکه و دسترسی، مبحث بسیار مهم واگذاری سرویس فیبر نوری مخابرات در میان اپراتورها و همینطور تسهیل دسترسی اظهار داشت: تشدید رقابت بین اپراتوری با دارایی سنگین و اثرگذار مطرح می شود که البته باید عایدی و سود درخور آن هم حاصل شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر بزرگی مخابرات و شرکت ارتباطات سیار در صورت تنظیم سرعت پیشرفت با شرکت، یک فرصت است که برای تحقق آن احتیاج به یک برنامه ریزی مدون بخصوص در قسمت تجاری و شبکه است.

وی تصریح کرد: ایجاد فرصت توسط بخش های بیرونی و تجاری شرکت برای ورود به بخش های کوچک تر در سرمایه گذاری و ورود علوم دانش بنیان، از نکات مهم دیگری است که شرکت را در سطح نوآور و متحول نگه می دارد.

او افزود: گام اول گسترش پوشش از نظر جغرافیایی است و گام بعدی، بهبود و ارتقا سرعت عرضه شده به مشتریان و مرحله سوم، باندلینگ و کیفیت مناسب که تضمین کیفیت و پهنای باند داشته باشند. برای طرح تحول زمان بندی ۵ ساله، زمان پیشبینی شده در قسمت Network برای استانهای کوچک، متوسط و بزرگ، ۳، ۴ و ۵ سال پیشبینی شده است.

طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، خلیلی خاطرنشان کرد: ما الگوی یک میلیون و ۶۲۸ هزار پورت در قسمت اکتیو را داریم و در قسمت واگذاری، ۳۷۵ هزار در قسمت FTTH و ۱۷۱ هزار در قسمت VDSL است که روز به روز افزایش خواهد یافت.

معاون شبکه شرکت مخابرات اظهار داشت: بهترین راه برای مخابرات، افزایش نسبت دارایی به FAT است که حدود ۴ درصد است که با این افزایش، می توانیم هم بخش FTTH و هم بخش VDSL را با راهکارهای تجاری ارتقا دهیم.




1403/02/11
11:44:14
5.0 / 5
119
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , اینترنت اشیا , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳