در گزارش پی اچ پی و جی كوئری اعلام شد؛

راه اندازی لابراتوار افزایش مهارت های کودکان در فضای مجازی

راه اندازی لابراتوار افزایش مهارت های کودکان در فضای مجازی

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، استادیار ایرانداک اظهار داشت: لابراتوار کودکان دیجیتال بمنظور افزایش مهارت های مختلف کودکان همچون تفکر انتقادی، حل مسئله، ایمنی در فضای مجازی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات افتتاح شد.



رضا حسان، استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان خبر راه اندازی لابراتوار کودکان دیجیتال در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: این لابراتوار ماهیتی چندرشته ای و پژوهش محور دارد. ما در این لابراتوار بدنبال طراحی و ارزیابی راهکار ها و ابزارهایی برای بالا بردن شایستگی های دیجیتال در کودکان هستیم.
وی با بیان اینکه مصوبه تأسیس لابراتوار کودکان دیجیتال در سال ۱۴۰۲ دریافت شده است، اشاره کرد: هدف از تاسیس این لابراتوار بالا بردن مهارت های مختلف مثل تفکر انتقادی، حل مسئله، ایمنی در فضای مجازی در کودکان است.
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اظهار داشت: کارهای این لابراتوار می تواند به امن تر و مطمئن تر شدن حضور کودکان در فضای مجازی منجر شود.
وی در مورد کارهای آینده لابراتوار کودکان دیجیتال اظهار داشت: قسمتی از کارهایی که در آینده می خواهیم در این لابراتوار انجام دهیم ساخت بازی های رومیزی (بوردگیم) و سایر محصولات پژوهش محور مانند کارگاه های آموزشی برای کودکان است. کودکان باید با حل مسئله آشنا باشند و از کنش گر غیر فعال در فضای مجازی به یک کنش گر فعال در فضای مجازی تبدیل شوند. هم اکنون کودکان ما در فضای مجازی مصرف کننده ویدیوها یا بازی ها هستند ولی می خواهیم با برگزاری دوره ها، کارگاه ها استفاده از بازی های طراحی شده به یک کنش گر فعال و تولیدکننده محتوا تبدیل شوند.
حسان اشاره کرد: در قرن جدید در صورتیکه کودکان تنها مصرف کننده باشند، جامعه ضربه می بیند. جامعه به کودکانی نیاز دارد که بتوانند راهکار ارائه کنند، مسئله حل کنند، جامعه را بسازند و فعال باشند و اگر کودکان این قابلیت نداشته باشند جامعه گرفتار خسران خواهد شد.
وی با بیان اینکه کودکان در فضای مجازی بی پناه هستند، اظهار داشت: در موضوعات ساده ای مثل ایمنی در فضای مجازی، محتوای مناسبی وجود ندارد و پدران و مادران با آن آشنا نیستند. همین موضوع در آینده ضربه های عظیمی به جامعه وارد میکند. ما بدنبال این هستیم که این خلأ را پر نماییم و اگر دیگران به ما کمک کنند، می توانیم سریع تر این کار را انجام دهیم.
عضو هیات علمی ایرانداک درباره ی پژوهش محور بودن محتوای کارگاه های آموزشی و محصولات لابراتوار کودکان دیجیتال اضافه کرد: محتوای این کارگاه ها برمبنای پژوهش های پیشین که در دنیا انجام شده، تهیه می شود. پژوهش های زیادی در دنیا در مورد مهارت های کودکان در فضای مجازی انجام شده است ولی در کشور ما محتوای کاربردی زیادی در این حوزه وجود ندارد و درحال حاضر هدف ما تولید محتوای کاربردی و کارهای عملی همچون توسعه بازی ها و کارگاه ها است.
وی با اشاره به بین رشته ای بودن این لابراتوار اظهار داشت: در این لابراتوار متخصصانی از رشته های فلسفه، فناوری اطلاعات، مدیریت فضای مجازی، رشته کامپیوتر، سیاست گذاری علمی، حضور دارند. ما به متخصصانی از رشته هایی مانند علوم تربیتی نیز نیاز داریم ولی باتوجه به منابع مالی محدود تا حالا امکان جذب نیروی جدید وجود نداشته و تنها از متخصصان حاضر در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران استفاده شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ایرانداک با اشاره به طراحی پویش «ما می توانیم» برای معلمان مدارس، اظهار داشت: هدف از پویش «ما می توانیم» این است که دانش آموزان نسبت به جامعه خود حساس شوند. نگاه ما این است که بتوانیم این رویکرد را در مدارس ببریم تا دانش آموزان محروم ترین شهرهای کشور نیز بتوانند این آموزش ها را دریافت نمایند.
وی افزود: باتوجه به اینکه پرورش مربی یک کار گرانقیمت است، با آموزش مربی نمی توان به این هدف دست یافت؛ ولی می توان از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده نمود. اگر بتوانیم با آموزش معلمان را به پویش «ما می توانیم» وارد نماییم، مؤثرتر خواهد بود. هم اکنون سرفصل ها و فرآیندهای نخستین پویش تدوین شده است، و بدنبال همکاری مانند آموزش و پرورش هستیم که بتوانیم کار را شروع نماییم.
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات پژوهشگاه ایرانداک از شروع طراحی مسابقه ای به نام «آینده ات را بساز» آگاهی داد و اظهار داشت: اگر کودکان نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کنند و حل مسئله را تمرین کنند، در فضای مجازی نیز می توانند حل مسئله کنند. هدف از طراحی مسابقه «آینده ات را بساز» این است که دانش آموزان در قالب یک کار گروهی برای حل یک مشکل جامعه و شهر محصول فناورانه ای ارائه نمایند.
حسان در مورد روند فعلی برگزاری کارگاه ها و محصولات لابراتوار کودکان دیجیتال اظهار داشت: ما درحال رایزنی برای برگزاری کارگاه تجربه خلاقیت هستیم. محتوای این کارگاه آماده شده و با یکی از فرهنگسراها صحبت کردیم که با مدارس در این حوزه همکاری کند. محتوای پویش «ما می توانیم» نیز آماده شده و بدنبال پیدا کردن همکار برای عملی کردن آن هستیم.
وی افزود: فعالیتی را نیز در شهر قم به عنوان پایلوت برای آموزش حل مسئله شروع کردیم در این مدرسه اتاق خلاقیت ایجاد کردیم که طرح درس آنرا به معلمان دادیم تا اجرا کنند. امیدواریم به زودی با رایزنی با بخش های دیگر مانند آموزش و پرورش این اقدامات عملیاتی شود.


منبع:

1403/01/26
17:01:20
5.0 / 5
133
تگهای خبر: آموزش , بازی , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳