گزارش پی اچ پی و جی كوئری از نبرد فناورانه آمریكا و چین

جنگ سرد دیجیتالی به تیک تاک افتاد

جنگ سرد دیجیتالی به تیک تاک افتاد

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا ماه گذشته، برای رفع نگرانی های امنیت ملی، لایحه قانونی را معرفی کردند که به شرکت چینی بایت دنس، ۶ ماه فرصت می دهد تا اپلیکیشن ویدئویی محبوب تیک تاک را بفروشد یا با ممنوعیت در آمریکا روبرو شود.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، جدید ترین اقدام کنگره آمریکا، نشان دهنده چرخش دیگری در سال ها کوشش برای محدود کردن گستردگی و نفوذ یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی است که تعداد کاربرانش در آمریکا، به بیشتر از ۱۷۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. تیک تاک از زمان راه اندازی در سال ۲۰۱۷ بعنوان نسخه بین المللی اپلیکیشن چینی محبوب «دوین» (Douyin) شرکت بایت دنس، به همراه اینستاگرام متا، به یکی از پردانلودترین اپلیکیشنها در سراسر دنیا تبدیل گشته است.

طبق داده های شرکت «سنسور تاور»، تیک تاک، پردانلودترین اپلیکیشن شبکه اجتماعی در آمریکا در سال ۲۰۲۳ بود و ۴۷ میلیون دفعه دانلود شد. فیسبوک با ۳۵ میلیون دفعه دانلود و اینستاگرام با ۳۴ میلیون دفعه دانلود، در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.

اسب تروای دیجیتالی چین؟

اما حجم گسترده داده های جمع آوری شده در این پلت فرم و همینطور نگرانی ها در مورد توانایی حزب کمونیست چین برای اعمال کنترل بر بایت دنس، زنگ خطر را برای قانون گذاران آمریکایی که روابط تیک تاک با چین را یک خطر امنیت ملی می دانند، به صدا درآورده است. برخی مقامات آمریکایی بر این باور هستند که جمع آوری داده ها توسط تیک تاک، به حزب کمونیست چین اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی و اختصاصی آمریکایی ها را می دهد و به صورت بالقوه به چین اجازه می دهد مکانهای کارمندان و پیمانکاران فدرال را ردیابی کرده و پرونده هایی از اطلاعات شخصی را برای باج خواهی بسازد و جاسوسی شرکتی انجام دهد.

تیک تاک می گوید داده های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد و نخواهد گذاشت و استدلال می کند لایحه مجلس نمایندگان، در واقع یک ممنوعیت است.

این لایحه، اولین اقدام قانونی شایان توجه در یک سال قبل است که برای ممنوعیت یا مجبور کردن بایت دنس برای فروش تیک تاک، تلاش می کند. قانون مشابهی که در سنا معرفی شده بود، سال قبل به دنبال لابی سنگین تیک تاک، در کنگره متوقف ماند.

مایک گالاگر، رئیس جمهوری خواه کمیته منتخب چین مجلس نمایندگان اظهار داشت: این پیام من به تیک تاک است؛ از حزب کمونیست چین جدا شوید یا دسترسی به کاربران آمریکایی خویش را از دست بدهید. دشمن اصلی آمریکا، هیچ حقی برای کنترل یک پلت فرم رسانه ای غالب در آمریکا ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا وعده داده است اگر این لایحه تصویب شود، آنرا امضا خواهد نمود. مایک پنس، معاون رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری ترامپ، در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، از قانون پیشنهاد شده در مجلس در رابطه با تیک تاک، حمایت کرد و نوشت: چین، ذهن کودکان آمریکایی را مسموم می کند. دیگر بس است.

عجله مجلس و تعلل سنا

مجلس نمایندگان آمریکا بعد از گذشت حدود یک هفته از معرفی این لایحه، به اتفاق آرا به لایحه ممنوعیت تیک تاک در این کشور رای داد. این لایحه با ۳۶۲ رای موافق در مقابل ۶۵ رای مخالف به تصویب رسید. اما برخی از سناتورهای آمریکایی می خواهند سنا برای تصمیم گیری در رابطه با پشتیبانی از لایحه مجلس نمایندگان عجله نکند.

سناتور ران وایدن، یکی از دموکرات های پیشرو در مسائل فناوری، اظهار داشت: همچنان درحال بررسی لایحه مجلس است و نگرانی های جدی در رابطه با هر اپلیکیشنی دارد که به دولت چین امکان دسترسی به داده های خصوصی آمریکایی ها را می دهد. وی اظهار نمود: من همینطور این را خواهم گفت تاریخ به ما می آموزد که وقتی قانونگذاران برای وضع قوانین در زمینه فناوری و شبکه های اجتماعی عجله می کنند، اشتباهاتی رخ می دهد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه کمیته بازرگانی، به بلومبرگ نیوز اظهار داشت: این لایحه باید برای یک فرایند اصلاحی کامل باز باشد که می تواند هر اقدامی را به صورت قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

تیک تاک از کاربران آمریکایی کمک طلبید

شو زی چو، مدیرعامل تیک تاک، به دنبال تصویب این لایحه، به دیدار سناتورها در کنگره آمریکا رفت. وی در ویدئویی که بعد از رای گیری منتشر گردید و بیشتر از ۲۵ میلیون دفعه مشاهده شد، اظهار داشت: اگر این قانون به مرحله اجرا گذاشته شود، به ممنوعیت تیک تاک در آمریکا ختم خواهد شد و میلیاردها دلار از جیب سازندگان و کسب و کارهای کوچک خارج می شود. این قانون، ۳۰۰ هزار شغل آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.

اما تیک تاک به این بسنده نکرد و اعلانی را به برخی از کاربران آمریکایی نشان داد و از آنها خواست از سناتورهایشان بخواهند به لایحه فروش الزامی این اپلیکیشن ویدئویی چینی یا ممنوعیت آن، رای منفی دهند.

سخنگوی تیک تاک با بیان اینکه ما به آگاه کردن جامعه خود در رابطه با این لایحه ممنوعیت و تأثیر آن در شنیده شدن صدای آنها ادامه می دهیم، اضافه کرد: این اعلان، تنها به کاربران در سن رای دادن ارسال شده است.

این اعلان زمانیکه برخی از افراد، این اپلیکیشن را باز می کنند و همینطور هنگامی که کاربران ممنوعیت تیک تاک را جستجو می کنند، نمایش داده می شود.

قانونگذاران آمریکایی از این شکایت دارند که دفاتر آنها مملو از تماسهای کاربران تیک تاک شده که مخالف این قانون هستند.

تغییر موضع شناخته شده ترین دشمن تیک تاک

ترامپ که در دوران ریاست جمهوری، فرمان اجرایی ممنوعیت تیک تاک را امضا کرده بود، حالا کمک به حفظ تیک تاک را مفید می داند، بخصوص بعد از اینکه جو بایدن اعلام نمود لایحه ضد تیک تاک را در صورت تصویب شدن، امضا خواهد نمود. ترامپ به شبکه سی ان بی سی اظهار داشت: صادقانه بگویم افراد زیادی در تیک تاک هستند که آنرا دوست دارند. بچه های زیادی در تیک تاک وجود دارند که بدون آن، دیوانه می شوند.

تغییر موضع رئیس جمهور سابق، این گمانه زنی را بوجود آورده که او به دنبال جلب یک حامی مالی قدرتمند است که در بایت دنس، سهام دارد. اما منابع گوناگونی که با تفکر ترامپ آشنا هستند به تایم گفتند: تحت بخشی از محاسبات او، ترامپ از فرصت پیش آمده برای جذب رای دهندگان جوان تر از راه حفاظت از پلت فرم محبوبشان، بهره می برد.

یکی از عوامل ترامپ که روی کوشش برای انتخاب مجدد کار می کند، چنین اظهار نمود: ترامپ بر این نکته واقف است که در صورت ممنوعیت تیک تاک، خیلی از مردم ناراحت می شوند. حالا ترامپ و بایدن بر سر یک مبحث که در آن رای دهندگان جوان تر، به وضوح طرفدار عدم ممنوعیت تیک تاک هستند مقابل یکدیگر قرار دارند.

در عین حال، ترامپ نگران است قانون ممنوعیت تیک تاک، یکی از دشمنان او یعنی شرکت متا را تقویت کند که مالک فیسبوک و اینستاگرام است. رئیس جمهور سابق از مارک زاکربرگ، موسس شرکت شبکه اجتماعی متا، به علت اهدای ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ جهت کمک به دولت های ایالتی و محلی برای برگزاری انتخابات خود در بحبوحه پاندمی کرونا از راه تسهیل رای گیری پستی، ناراحت است چون که ترامپ از این سیستم، بعنوان سیستمی مملو از تقلب، بدگویی کرده است.

بسیاری از رای دهندگان جوان، در تیک تاک هستند. یک نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو پارسال نشان داد یک سوم بزرگسالان آمریکایی زیر ۳۰ سال، به صورت مرتب تیک تاک را برای دریافت اخبار پیمایش می کنند. چندین نظرسنجی نشان داده است این پلت فرم شبکه اجتماعی، منبع شماره یک اخبار و اطلاعات در بین نسل زد است.

این به معنای آن نیست که تیک تاک منحصرا بهشتی برای محتوای پیشرفته اجتماعی است. تیک تاک همینطور یک پلت فرم محبوب برای حامیان ترامپ است و بارها محتوای طرفداران ترامپ در آن انتشار یافته که فراگیر شده است. کارشناسان شبکه اجتماعی می گویند تیک تاک می تواند یک ابزار بسیج مفید برای وفاداران شعار «عظمت را باردیگر به آمریکا برگردانیم» باشد.

تبلیغات کنندگان به دست و پا افتادند

تبلیغات کنندگانی که در تیک تاک، به بازاریابی برای مصرف کنندگان جوان مشغول هستند، در رویارویی با احتمال ممنوعیت یا فروش الزامی آن، برنامه های اضطراری را برای مهاجرت به پلت فرم های رقیب این اپلیکیشن ویدئویی آماده کرده اند.

به گفته کارشناسان تبلیغات، سرویسهای ویدئوی کوتاه ریلز اینستاگرام و Shorts یوتیوب که بزرگترین رقیبان تیک تاک هستند، در صورت ممنوع شدن این اپلیکیشن چینی، از بودجه های تبلیغاتی نفع خواهند بود. جاسمین اِنبرگ، تحلیلگر ارشد در شرکت تحقیقاتی «اینسایدر اینتلیجنس» در اینباره اظهار داشت: تلاش ها پیرامون این قانون، جدی تر از اقدامات قبلی برای محدود کردن یا اجبار فروش تیک تاک است و تبلیغات کنندگان، به دقت این تحولات را زیر نظر دارند.

با این حال سه شرکت بازاریابی دیجیتالی همچون شرکت تینوئیتی به رویترز گفتند: آنها به مشتریان خود سفارش می کنند رویکرد همیشگی خویش را در تیک تاک حفظ کنند و خاطرنشان کردند این اپلیکیشن محبوب، از تلاشهای مختلف قبلی برای محدود کردن دسترسی این پلت فرم در آمریکا همچون فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت آن در سال ۲۰۲۰، جان به در برده است.

هر چند بودجه های تبلیغاتی، از چند ماه قبل، برنامه ریزی می شوند، برندها می توانند به سرعت در واکنش به رویدادها، تبلیغات را در شبکه های اجتماعی گذاشته یا خارج کنند. «اینسایدر اینتلیجنس» برآورد کرده است تیک تاک سال جاری، ۸.۶۶ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی در آمریکا خواهد داشت.

یک شرکت تبلیغات دیجیتالی به مشتریان خود اظهار داشت: مسائل دربرگیرنده ممنوعیت اپلیکیشنی مانند تیک تاک، ممنوعیت مطلق آنرا بعید می کند.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، تیک تاک در سال میلادی گذشته، درآمد حدود ۱۶ میلیارد دلاری در آمریکا داشت. این روزنامه به نقل از پنج منبع مطلع نوشت: درآمد ۱۲۰ میلیارد دلاری شرکت بایت دنس در سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشت و تحت تأثیر رشد انفجاری تیک تاک حاصل شد.

این اپلیکیشن ویدئویی که حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد، در سال ۲۰۲۳، به رکورد فروش بالایی در آمریکا دست یافت. بایت دنس که به علت انتشار مکرر اپلیکیشن های موبایلی، به «کارخانه اپلیکیشن» شهرت دارد، در راه سبقت گرفتن از شرکت «متا پلتفرم» بعنوان بزرگترین شرکت شبکه اجتماعی جهان از نظر فروش است. درآمد متا در سال ۲۰۲۳، با ۱۶ درصد افزایش، به ۱۳۴.۹۰ میلیارد دلار رسید.

گزینه های چین برای تلافی ممنوعیت تیک تاک در آمریکا

مقامات چینی بعد از تصویب سریع این لایحه در کنگره، فقدان انصاف در آمریکا را محکوم کردند. اما کارشناسان می گویند با عنایت به موقعیت اقتصادی کنونی و سیاست سانسور این کشور، انتخابهای چین برای انتقام جویی احتمالی ضد آمریکا، فراتر از پیشگیری از جداسازی تیک تاک در آمریکا، محدود است.

برای نخستین بار نیست که پکن به تهدیدات در ارتباط با ممنوعیت تیک تاک در آمریکا پاسخ می دهد. در سال ۲۰۲۰، بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، فرمان اجرایی برای ممنوعیت تیک تاک و ویچت در آمریکا را امضا کرد، بایت دنس فورا قوانین کنترل صادرات خویش را به روز کرد. این تغییرات، صادرات فناوری مبتنی بر تحلیل و بررسی داده ها برای خدمات سفارش اطلاعات شخصی را محدود کرد.

روا گوجون، مدیر گروه رودیوم، انتظار دارد پکن در صورت تصویب لایحه مجلس سنا و امضای آن توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مقاومت خویش را در مقابل آمریکا نشان دهد و به صورت مشابه مداخله کند.

اما حقیقت اقتصادی خود چین و کاهش گسترده سرمایه گذاری های خارجی، امکان دارد در محاسبات پکن برای شدت این واکنش، تأثیر بگذارد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در سال ۲۰۲۳، به پایینترین حد در ۳۰ سال قبل رسید که تا حدی به علت نگرانی ها در مورد تنشهای ژئوپلیتیکی و فضای تجاری غیرقابل پیشبینی بود.

در صورت تصویب در سنا، لایحه تیک تاک، یک مهلت ۶ ماهه برای تیک تاک تعیین می کند تا از بایت دنس جدا شود که با عنایت به پیچیدگی جداسازی داراییهای آمریکایی از یک اپلیکیشن جهانی، سناریویی چالش برانگیز خواهد بود.

اقدامات موفق و ناموفق ضد تیک تاک

تیک تاک در سالهای اخیر با شماری ممنوعیت و کوشش برای ممنوعیت ها روبرو شده است که با فرمان اجرایی دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در نهایت به علت مغایرت با متمم اول قانون اساسی، اجرای آن توسط دادگاه ها مسدود شد.

مونتانا در سال ۲۰۲۳ کوشش کرد تا یک ممنوعیت سراسری روی اپلیکیشن تیک تاک اعمال نماید، اما این قانون بوسیله ی یک قاضی فدرال به علت نقض متمم اول، لغو شد. استفاده از این اپلیکیشن در سال ۲۰۲۲، در تلفن های دولتی در آمریکا ممنوع گردید و از سال ۲۰۲۳، حداقل ۳۴ ایالت هم تیک تاک را در دستگاههای دولتی ممنوع کرده اند. حداقل ۵۰ دانشگاه در آمریکا، دسترسی به تیک تاک با استفاده از وای فای در محوطه دانشگاه و کامپیوتر های متعلق به دانشگاه را ممنوع کرده اند.

کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، در مارس سال ۲۰۲۳، از شرکت بایت دنس خواست سهام خود در تیک تاک را بفروشد در غیر این صورت با احتمال ممنوعیت این اپلیکیشن مواجه خواهد شد، اما هیچ اقدامی انجام نشد.

پس از موجی از چالش های خطرناک که منجر به مرگ بعضی از کاربران شد، تیک تاک در سال ۲۰۲۰ در هند ممنوع گردید. این ممنوعیت تأثیر قابل توجهی بر رقابت در هند داشت و بازار قابل توجهی را در اختیار سرویس ویدئوی کوتاه یوتیوب و ریلز اینستاگرام قرار داد که رقبای مستقیم تیک تاک هستند. این اپلیکیشن در خود چین قابل دسترس نیست. در این کشور، دوین که اپلیکیشن ویدئویی دیگر شرکت بایت دنس است، به شکل گسترده استفاده می شود.
ممنوعیت تیک تاک چگونه اجرا می شود؟
به علت ماهیت غیرمتمرکز اینترنت، اجرای این ممنوعیت پیچیده خواهد بود. لایحه تصویب شده توسط مجلس، فروشگاه های اپلیکیشن را به علت در دسترس قرار دادن تیک تاک برای دانلود روزانه، جریمه می کند، اما برای کاربرانی که قبلا این اپلیکیشن را در گوشیهای خود نصب داشتند، توقف استفاده فردی دشوار خواهد بود.
بر اساس گزارش گاردین، عرضه دهندگان خدمات اینترنتی هم امکان دارد مجبور شوند آدرس های IP در رابطه با تیک تاک را مسدود کنند، اما با استفاده ازفیلترشکن یا وی پی ان، میتوان به سادگی این ممنوعیت را دور زد.





منبع:

1403/01/13
15:09:26
5.0 / 5
179
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اینترنت , اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳