از حذف كاغذ تا تخمین هزینه های خسارت با هوش مصنوعی

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می کند؟

کروکی آنلاین در تصادفات چطور عمل می کند؟

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: با اجرای طرح کوکی آنلاین، کاغذ از این فرایند حذف و ترسیم کروکی استاندارد می شود و میتوان از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه ها و خسارت وارده به خودرو ها و افت قیمت آنها استفاده نمود.


مجید مشعلچی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با کروکی آنلاین توضیح داد: مبحث کروکی آنلاین پروژه ای بود بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فراجا و یک شرکت پیمان کار. قرار بود کروکی های کاغذی که توسط پلیس راهور تنظیم می شود را حذف کرده و آنرا به کروکی های برخط تبدیل نماییم که با یک سری نرم افزارهای خاصی توسط راهبران فراجا ترسیم شود.
وی افزود: بیمه مرکزی وظایفش را کامل انجام داده، بودجه اش را آورده، دستگاههای سخت افزاری را که عموما وارداتی بودند از گمرک ترخیص کرده و در اختیار فراجا قرار داده است؛ آنها هم تست های در ارتباط با ایمن سازی این دستگاه ها را انجام دادند، آموزش های لازم هم در پلیس راهور به ماموران مربوط در بحث کروکی داده شده است؛ به صورت نمونه هم در قم یک تست هایی انجام شده است.
قائم مقام بیمه مرکزی ضمن اشاره به تجمیع داده های در ارتباط با کروکی های برخط بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی، بیان نمود: زمانیکه این تبادل داده ها اتفاق بیفتد، عملا کروکی برخط شروع می شود. این پروتکل ها در فاوای بیمه مرکزی و فراجا نوشته شده و اطلاعات توسط مرکزی داده فراجا به بیمه مرکزی منتقل شده، اطلاعات بیمه هم به فاوای فراجا منتقل شده است. قرار بود که در روز ملی بیمه این سامانه افتتاح شود؛ اما مقداری به تعویق افتاد، البته کار نهایی شده است و به صورت رسمی با حضور مقامات این پروژه شروع به کار می کند.

تجمیع داده سوانح بین بانک مرکزی و فراجا
مشعلچی در رابطه با نحوه ی استفاده از سامانه کروکی آنلاین توسط فراجا توضیح داد: در هنگام حوادث راهنمایی و رانندگی، محور همه کارهایی که صورت می گیرد همه بر مبنای کروکی پلیس است. پلیس راهور که کروکی را رسم می کند، مانند کدی است که به خودرو داده می شود و در همه قسمت ها از آن استفاده خواهد شد. ازاین رو نخستین نقطه ای که فرایند در ارتباط با رسیدگی بیمه ای در بیمه مرکزی آغاز می شود، موارد مبحث در ارتباط با پرونده قضایی و حکم قاضی برای دیه، بستری شدن فرد در اورژانس و بیمارستان ها، موارد در ارتباط با فوتی و نقص عضو که پزشکی قانونی باید بررسی کند، تعیین یک نقطه بعنوان حادثه خیز توسط سازمان راهداری از راه سیستم و کد فراجا به یک حادثه می دهند، صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ازی این پس دستگاه هایی که با یک حادثه و تصادف فعال می شوند، همه حول محور تولیدشده از جانب فراجا عمل می کنند، اظهار داشت: هم اکنون هرکس برای خودش یک سیستم دارد و به صورت جزیره ای عمل می شود. عموما هم به این خاطر که اطلاعات بین دستگاه ها تبادل نمی شود؛ چونکه ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ و قانون ابلاغ دولت به وزارت راه که باید همه اطلاعات در ارتباط با سوانح رانندگی در مرکز داده ای در وزارت راه تجمیع شود محقق نشده است و هرکدام از دستگاه ها جداگانه عمل می کنند. در قانون جدید، فراجا را بعنوان محور ایجاد یک کد همتا برای هر حادثه قرار دادیم و دستگاه ها هم متناسب با آن مأموریت های خویش را انجام می دهند.
قائم مقام بیمه مرکزی وی در رابطه با علت تاخیر دو ساله در راه اندازی این طرح توضیح داد: این طرح در یک سال و نیم گذشته مطرح شده، بیمه مرکزی همان زمان مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و این دستگاه ها را خریداری کرد، هرچند که در گمرک هم مقداری معطل شد اما در نهایت با حمایت وزیر اقتصاد ترخیص شد؛ پس از آن فراجا باید تست های ایمنی رویش انجام می داد. این موارد مقداری زمان برد. تبادل داده بین مرکز داده فراجا و بیمه مرکزی هم مقداری زمان گرفت و هم اکنون حدودا آماده است که مورد استفاده قرار گیرد.

از حذف کاغذ تا تخمین هزینه های خسارت با هوش مصنوعی
مشعلچی ضمن اشاره به مزیت های این طرح اظهار داشت: اول این که با اجرای این طرح، کاغذ از این فرایند حذف می شود؛ دوم این که ترسیم کروکی استاندارد می شود؛ می توانیم از هوش مصنوعی برای تخمین هزینه ها و خسارت وارده استفاده کنیم؛ درمورد افت قیمت خودرو هم این کروکی می تواند کمک کند؛ با عنایت به انبار داده ای که از کروکی ها ایجاد می شود، اگر سیستم های گزارش گیری خوبی روی آنها نصب شود، می تواند در پیشرفت حاکمیت داده در مجموعه بیمه مرکزی و فراجا کمک نماید.
وی با اشاره به اینکه مردم بهره بردار اصلی این طرح هستند، اظهار داشت: وقتی که کروکی به صورت برخط و استاندارد ترسیم شود و هوش مصنوعی سوار باشد، بحث کاربری بودن و هرگونه شک در رابطه با کروکی از بین می رود و به صورت سیستماتیک همه چیز تخمین زده شده و محاسبه می شود. بعضی از اطلاعاتی هم که مورد نیاز مردم است برای معاملات و خرید و فروش خودرو ها، در رابطه با اصالت خودرو هنگام تصادف، از راه اپلیکیشن هایی که در بازار خورود هست، در اختیار مردم قرار داده می شود.
قائم مقام بیمه مرکزی افزود: ما اطلاعات را در اختیار اپلیکیشن هایی که خرید و فروش خودرو انجام می دهند قرار می دهیم و مردم می توانند از اصالت خودرو و امکان تصادفی بودن و صدمه به آن آگاه شوند به جهت اینکه بتوانند با اطمینان بیشتری خرید کنند. مرکز داده و اطلاعاتی که از کروکی های برخط حاصل می شود و حذف کاغذ، به مردم برای دسترسی به داده کمک خواهد نمود.




منبع:

1402/09/19
16:27:06
5.0 / 5
262
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵