در سمینار علوم پایه در دانشكدگان علوم دانشگاه تهران تاكید شد

باید به علوم پایه در دو بخش توسعه آموزش و پژوهش توجه گردد

باید به علوم پایه در دو بخش توسعه آموزش و پژوهش توجه گردد

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باید به علوم پایه در دو بخش توسعه آموزش و پژوهش توجه گردد، اشاره کرد: حوزه علوم پایه کشور باید از فناوری زدگی پرهیز کند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، دکتر مهدی سیدی، عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران امروز در سخنرانی علمی خود با موضوع «علوم پایه و نقش آن در پیشرفت کشورها» در سمینار «علوم پایه، اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» در سالن دهشور دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اظهار داشت: برای توسعه دو بال نیروی انسانی و منابع مالی نیاز است، اگر بخواهیم این پرسش را پاسخ دهیم که نقش علوم پایه در پیشرفت کشورها چیست؟ باید گفت علوم پایه یک چیز بیشتر نیست و آن فراهم کردن زیرساخت برای تکنولوژی پیشرفته است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع حکمرانی همیشه سه پرسش مطرح است، اظهار داشت: پرسش بالادستی اینکه وارد چه تحقیق و توسعه ای بشویم به عبارتی در کدام بخش کشور می خواهیم قوی شویم تا ورود کنیم؟ دومین پرسش، میان دستی است اینکه چه طور تحقیق و توسعه را اجرائی کنیم؟ و پرسش پائین دستی(دانشگاه ها) آیا به این موارد در کشور توجه می شود؟

عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به وجود اسناد بالادستی و سیاست های کلی علمی و فناوری که در ۱۰ سال قبل به تصویب رسیده است، اشاره کرد: در این اسناد و سیاست ها به جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی دنیا و در بند ۳ ماده ۱ این سیاست ها به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی توجه و تاکید شده است.

دکتر سیدی با اشاره به اینکه باید به علوم پایه در دو بخش توسعه آموزش و پژوهش توجه گردد، اضافه کرد: در بخش آموزش پیشرفتی نداشته ایم و در توسعه پژوهش نیازمند حکمرانی دقیق هستیم، در تحقیقات علوم پایه باید بصورت ریشه ای به سمت یک مشکل ویژه حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه در علوم پایه به‎ دنبال تولید مقاله و کتاب هستیم و این شاخص با علم ساینتومتریکس قابل سنجش است، اظهار داشت: علوم کاربردی هم نتیجه اش پتنت است که با علم تکنوماتریکس قابل سنجش است، اما در عین حال علوم پایه نیم نگاهی هم به پتنت دارد و علوم کاربردی هم به مقاله و کتاب علوم پایه، اما هدف اصلی نیست.

عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۲ در مواردی چون علوم پایه فیزیک، زیست شناسی، شیمی و... سرمایه گذاری کرد، اضافه کرد: بر طبق آمارهای دفتر Office Of Technology Development دانشگاه هاروارد درخواست پتنت این دانشگاه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸۲ مورد بوده و دانشگاه هاروارد ۱۹۱ پتنت دریافت کرده است و درآمد حاصل از تجاری سازی آنها هم ۱۵۲ میلیون دلار بوده است.

دکتر سیدی با اشاره به اینکه در همان سال تنها ۲۳ استارت آپ از هاروارد بیرون آمده است، اظهار داشت: این دانشگاه با ۹۵ شرکت خصوصی همکاری و درآمد ۸۵ میلیون دلاری داشته است.

وی توضیح داد: بودجه دانشگاه هاروارد ۵.۸ میلیارد دلار است که ۲۰ درصد درآمدها از بخش آموزش و ۱۷ درصد از بخش تحقیقات است.

عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه NSF متولی علوم پایه در آمریکاست، اظهار داشت: تشکیل بنیاد ملی علوم آمریکا در سال ۱۹۵۰ به تصویب رسید که از آن سال تا حالا اهداف خاصی را دنبال می کند، از آن جمله سیاست گذاری در توسعه آموزش و تحقیقات علوم پایه و پشتیبانی از تحقیقات علوم پایه است.

دکتر سیدی با انتقاد از اینکه علوم پایه در ایران متولی ندارد، اضافه کرد: ۸۱ درصد بودجه ۹ میلیارد دلاری NSF صرف تحقیقات، ۱۱ درصد برای آموزش و ۳ درصد معادل ۳۰۰ میلیون دلار صرف تسهیلات و تجهیزات می شود.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت پشتیبانی از علوم پایه در کشور، اضافه کرد: آیا در سطوح کلان حکمرانی هماهنگی و هم افزایی برای پشتیبانی از علوم پایه وجود دارد؟ در سطح اجرائی چطور؟

عضو هیئت علمی وابسته دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه در حکمرانی علم و فناوری در کشور در عین کثرت وحدتی وجود ندارد، اظهار داشت: در سیاست گذاری و برنامه ریزی هم باید وحدت داشته باشیم، آموزش باید در علوم پایه تغییر کند و پژوهش هدایت شده و هدفمند باشد.

دکتر سیدی با تکیه بر اینکه باید نیروی انسانی در زمینه علوم پایه حمایت شود، اشاره کرد: حوزه علوم پایه کشور باید از فناوری زدگی پرهیز کند.
به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، «سمینار یک روزه علوم پایه، اهمیت، نقش، چالش ها و فرصت ها» به مناسبت سال بین المللی علوم پایه، با اهداف اطلاع رسانی عمومی درباره ی اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، جلب توجه صنعت و جامعه به اهمیت، نقش و جایگاه علوم پایه، یادآوری اهمیت و ظرفیت علوم پایه به مسئولان و سیاستگذاران کشور، جلب نظر بخش خصوصی به علوم پایه و معرفی توانایی ها و ظرفیت های دانشگاه تهران در علوم پایه امروز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن دهشور دانشکدگان علوم پایه دانشگاه تهران انجام شد.



1401/12/16
14:12:32
5.0 / 5
406
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , تولید , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵