معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری:

رسالت دانشگاه فنی وحرفه ای، آموزش و پژوهش فناوری است

رسالت دانشگاه فنی وحرفه ای، آموزش و پژوهش فناوری است

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت دوران بلوغ دوره های آموزشی کوتاه مدت و به غایت کاربردی، رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای را آموزش و پژوهش فناوری و تبدیل شدن به نسل جدید دانشگاه فناور جمهوری اسلامی ایران برشمرد.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم روز دانشجو که امروز در دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با برشمردن ساحت های مختلف اندیشه، علم، فناوری، نوآوری، تولید و عرضه بعنوان مراتبی که به ترتیب، در سیر تبدیل اندیشه به ارزش مؤثر هستند، دانشگاه فنی و حرفه ای را با برخورداری از رشته های درسی از قبیل طراحی لباس، جوشکاری و نظایر این ها، دارای ساحتی بالاتر از علم، یعنی «فناوری» عنوان و خاطرنشان کرد: ساحت فناوری ساحتی پس از ساحت علم است که برای آن میتوان جایگاهی نظیر شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقی و فناوری را در نظر گرفت.
وی ادامه داد: آموزش فناوری به تربیت تکنیسین می‎ انجامد، به معنای کسی که آموزش می بیند تا با فناوری کار کند و دستاور پژوهش فناوری، پتنت و ثبت اختراع است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن اشاره به این مطلب که ترکیب چند حوزه مهارتی و هنری یک ساحت چندبعدی و در واقع رشته فناوری را ایجاد می کند، اظهار امیدواری کرد که دانشگاه فنی و حرفه ای بتواند از راه زیرساخت ها، فضاها، قوانین، امکانات ومجوزهایی که از آنها بهره مند است فناورانی ماهر به جامعه تحویل بدهد؛ افرادی که فناوری را در محیط های عملی این دانشگاه آموزش دیده و تجربه کرده باشند.
دکتر دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر دوران بلوغ دوره های آموزشی کوتاه مدت و نه چندان عمیق اما به غایت کاربردی، رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای را آموزش و پژوهش فناوری و تبدیل شدن به نسل جدید دانشگاه فناور جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
دانشجو بایستی با ذهنی خودآگاه و هوشیار بتواند رویدادها و وقایع را به درستی رصد و صورت بندی کند
در آغاز مراسم، دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن تبریک روز 16 آذر و روز دانشجو به دانشجویان حاضر، این روز را در تاریخ معاصر کشور روزی تاریخ ساز ذکر کرد و اظهار داشت: 16 آذر روز تولد شعار مرگ بر آمریکا است. وی ادامه داد: ذهن دانشجو از آغاز تا کنون همواره ذهنی جست وجوگر و پرسشگر بوده است. ذهنی که حرکت های زیادی خواهانه استکبار را دریافته و متوجه عداوت ها و مانع تراشی ها در مقابل عزم راسخ ملت ایران برای پیشرفت کشور بوده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن اشاره به طراحی انواع کودتاها بعنوان مصادیق این غرض ورزی ها و کینه‎ جویی ها، تحمیل جنگ 8 ساله را نمونه بارزی از جنگ های عملیاتی و روانی ضد ایران دانست و خاطرنشان کرد: امروز به رغم تمام خصومت ها و تحریم ها، زمان پایان تهدیدات سخت و نظامی برای خاورمیانه فرارسیده است.
دکتر خسرویان تصریح کرد: آنچه امروز اسباب نگرانی است شیوه تفکر و نوع نگاه دانشجو به مسائل جامعه و کشور و چگونگی شکل گیری نظام استدلالی او است، چونکه نبرد اندیشه ها فصل جدید مبارزات است و ما بایستی چطور اندیشیدن را به دانشجویانمان آموزش دهیم.
وی افزود: ذهن دانشجو بایستی منضبط باشد و این یکی از اساسی ترین ملزومات نرم افزار خوب اندیشیدن است. دانشجو بایستی با ذهنی خودآگاه و هوشیار بتواند رویدادها و وقایع را به درستی رصد و صورت بندی کند. سپس به شناخت اصول یک استدلال نجیب و منطقی در ساختار ذهنش برسد و در نهایت مطالبه گری کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: دانشجوی ما بایستی بداند که مشکل در همه جای جهان وجود دارد، اما تصویری که غرب از جامعه خود عرضه می دهد، تصویری بزک شده و بی اشکال یا کم اشکال است. وی ادامه داد: فناوری توسعه وارداتی نیست و جوامع بایستی راه برون رفت از مسائل و مشکلاتشان را خودشان بیابند.
دکتر خسرویان بر تاثیر همت و توان ایران اسلامی در عبور از سخت ترین تحریم های اقتصادی تاکید کرد و اذعان داشت: نیروی کار دنیا در آینده متعلق به آسیا و آفریقا است و این دو قاره، مأمن ظهور اسلام و تمدن اسلامی خواهد بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، در انتها مراسم، از برخی از دانشجویان ملی پوش و قهرمانان دانشگاه فنی و حرفه ای تقدیر به عمل آمد. دانشجویان در فضایی صمیمی و از نزدیک با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت‎ وگو و کردند و مسائل خویش را با مسئولین حاضر در بین گذاشتند.




منبع:

1401/09/18
12:37:01
5.0 / 5
508
تگهای خبر: آموزش , تولید , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP