برگزاری فن چالش فضایی موتور پیشران فوق سرد

موتور یکی از مهم ترین گلوگاه های فناورانه پرتابگرهای فضایی است

موتور یکی از مهم ترین گلوگاه های فناورانه پرتابگرهای فضایی است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: فن چالش ها و مسابقات علمی و فنی در زمینه های مختلف یکی از متداول ترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقه مندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا؛ دکتر حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در اختتامیه فاز طراحی فن چالش های فضایی موتور پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد اظهار داشت: برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با عنایت به شکل گیری و رشد صنعت فضایی ایران اسلامی در بخش خصوصی و همینطور علاقه مندی متخصصین و شرکت ها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهواره بر می تواند زمینه ای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقه مند، تشکیل تیم های تخصصی و تاسیس شرکتهای دانش بنیان در این حوزه و در نهایت خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد جهت به کارگیری در پروژه های بزرگ کشور در زمینه ماهواره بر باشد.
وی با اشاره به اینکه موتور یکی از مهم ترین گلوگاه های فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوری های در ارتباط با موتور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد اضافه کرد: هدف برگزارکنندگان فن چالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با استفاده از رقابتی سالم بین گروههای شرکت کننده در این چالش است.
حدادپور در تشریح موتور با پیشران فوق سرد اظهار داشت: موتورهای موشکی اغلب از احتراق مواد شیمیایی به منظور تأمین انرژی لازم استفاده می نمایند امام انواع غیر احتراقی هم مانند رانشگرهای گاز سرد و موشک های حرارتی هسته ای وجود دارد. به وسیله ای که توان حرکت آنها توسط موتورهای موشکی تأمین می گردد، موشک گفته می شود.
حدادپور از امکان سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی بعنوان بخش های اصلی این فن چالش نام برد و اظهار داشت: این فن چالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار می گردد.
وی خاطرنشان ساخت: این فن چالش، از آغاز فاز امکان سنجی یک موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد درحال اجراست و در هر مرحله تیم های برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم می گردد و در نهایت برای برنده این فن چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرار گیری درماهواره برها فراهم می گردد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: تا امروز سه مرحله اول فن چالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است. در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی هر مرحله هم در اختیار تیم ها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچه ها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچه ها در حکم یک استاندارد مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است. در پایان هر مرحله نیز، بر مبنای دفترچه های هر مرحله تیم ها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیم های راه یافته به مراحل بعدی معرفی شده اند.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، وی ادامه داد، در پایان فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، پنج تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شده اند. این تیم ها هم اکنون در چارچوب پنج تیم حقوقی به فعالیت مشغول هستند. لازم به ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شده است.
حدادپور خاطرنشان کرد: تا اینجا بیشتر از ۸۰ نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیم های مختلف درگیر بوده اند و در مجموع چیزی بیشتر از ۶۳ هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همینطور در مجموع این مراحل هم چیزی در حدود ۴۰ میلیاردریال توسط شرکت کنندگان در فن چالش هزینه شده است. خروجی این مراحل ۲۵۰۰ صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.



1401/05/14
13:45:07
5.0 / 5
711
تگهای خبر: استاندارد , تخصص , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP