گزارش كامل اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی؛

برگزیدگان جوایز خودرا از رییس جمهور دریافت نمودند

برگزیدگان جوایز خودرا از رییس جمهور دریافت نمودند

پی اچ پی و جی کوئری: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی اجرا شد.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، غلامعلی حداد عادل رییس شورای تحول علوم انسانی، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم و تعدادی از پژوهشگران و اندیشمندان عرصه علوم انسانی و اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

اسامی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی به این شرح است:

برگزیدگان گروههای علمی گروه اخلاق، ادیان و عرفان
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: صدیقه رمضانی تَمیجانی برای کتاب « معنویتِ بی سامان: تأملی جامعه شناختی بر معنویت گراییِ جدید و چراییِ گرایش به آن در ایران »
برگزیده سوم بخش جوان: محمد علی عباسی برای رساله کارشناسی ارشد با عنوان: «تبیین نبوت در عرفان نظری با تاکید بر آثار آیت الله نجابت»
گروه تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: سیدمنصور سیدسجادی برای کتاب «شهر سوخته: هنر و باستان شناسیِ حوزه دلتای رودخانه هیرمند از شروع تا دوره تیمور»
برگزیده سوم بخش جوان: رضا طالبی فرد برای رساله دکتری با عنوان: « آینده نگاریِ توسعه پایدارِ روستایی برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه موردی: شهرستان جیرفت)»
گروه زبان، ادبیات و زبان شناسی
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: فاطمه شفیعی برای رساله دکتری با عنوان: «پژوهشی در بررسی نقش تسهیل‎گرِ استعاره مفهومی در بازشناسی و یادآوری: با فرضِ استعاره بعنوان عامل مؤثر در شکل‎گیری طرح‎واره»
گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات
برگزیده سوم در بخش جوان: دکتر سید امیررضا برقعی برای رساله کارشناسی ارشد با عنوان: «تبیین دلالت های دانش فقه برای مفهوم پردازی مرز در حکمرانیِ فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران»
گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی
برگزیده سوم در بخش جوان: سعید مسعودی پور برای کتاب «تبلیغات تجاریِ اسلامی»
گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی
شایسته تقدیر در بخش جوان: میثم نوری خانیوردی برای رساله دکتری با عنوان: «طراحی الگوی فرآیندیِ تجاری سازیِ یافته هایِ تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش»
گروه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مقیمی اردکانی برای رساله دکتری با عنوان: «واقع نماییِ گفتار معصومان علیهم السلام بر مبنای مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی»
برگزیده دوم در بخش جوان: محمدحسین شیرزاد برای رساله دکتری با عنوان: «کاربرد الگوهای انسان شناسیِ امنیت در تفسیر قرآن کریم»
گروه فقه و اصول
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین احمد مروارید برای رساله دکتری با عنوان: «بررسی احکام تعاملِ میان روان تحلیلگر و درمان جو از منظر فقه امامیه»
گروه فلسفه، منطق و کلام
برگزیده سوم در بخش بزرگسال: حجت الاسلام و المسلمین «زهیر دهقانی آرانی» برای کتاب «بررسی و نقد آرای مستشرقان معاصر در زمینه مهدویت »
گروه فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری
برگزیده سوم در بخش بزرگسال: الهه حسینی برای رساله دکتری با عنوان: « چهارچوب معنایی برای یکپارچه سازی و بازیابیِ معناییِ اشیای محتواییِ وبی: رویکرد داده های پیوندی در بافت سرطان»
گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)
شایسته تقدیر در بخش بزرگسال: یحیی فوزی برای طرح تحقیقاتی با عنوان: «امام خمینی رحمت الله مقابل در رویارویی با مخالفان و منتقدان: مطالعه بنیان های نظری و سیره عملی»
گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی
برگزیده سوم در بخش بزرگسال: محمد خزایی برای کتاب «هنر طراحی ایرانی اسلامی»

شخصیت های پیشگام مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی - شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد علی ابوالحسنی (منذر) - شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی
مرحوم آیت الله محمد مؤمن - شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی
مرحوم دکتر اسدالله آزاد - شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی
مرحوم دکتر غلامعلی حاتم - شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی

شخصیت های پیشتاز دکتر منوچهر محمدی - شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی
آیت الله علی عابدی شاهرودی - شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی
دکتر عماد افروغ - شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی
دکتر علی­محمد ولوی - شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی
دکتر محمدمنصور فلامکی - شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی

برگزیدگان سایر بخش ها دکتر موسی بیدج - مترجم برتر در بخش ترجمه ی عربی به فارسی
دکتر کورش صفوی - مترجم برتر در بخش ترجمه ی انگلیسی به فارسی
دکتر محمد دبیرمقدم - نظریه پرداز برتر
انجمن علمی برتر در بخش دانشگاهی - انجمن مالیِ اسلامی ایران
نشریه علمی برتر در بخش دانشگاهی - انجمن کلام اسلامی حوزه
نشریه علمی برتر در بخش دانشگاهی - نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان
نشریه علمی برتر در بخش حوزوی - نشریه ذهن

محققان برتر بخش بین ­الملل دکتر مسعود العالم چودری
دکتر طه عبدالرحمن
دکتر عثمان بَکار
دکتر سید علی محمد نقوی
دکتر دلال عباس
دکتر رامون گراسفوگل
دکتر آنتونی اِف. شاکِر
دکتر مبینا موکر
دکتر منصور ال. لیمبا
دکتر ادریس هانی

ضرورت لطمه شناسی در حوزه علوم انسانی / علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت

آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز (سه شنبه) در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره، اظهار داشت: در نشست هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن لطمه شناسی وضعیت موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه نمایند.

رئیس جمهور با همینطور با تکیه بر ضرورت لطمه شناسی در حوزه علوم انسانی، اضافه کرد: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک لطمه شناسی نماییم که چه میزان رشد و پیشرفت در این عرصه صورت گرفته است؟

رئیسی با تکیه بر این که علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، اضافه کرد: به نظر می آید برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می افتاد، عقب ماندگی هایی وجود دارد و این عقب ماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.

رئیس جمهور با تکیه بر لزوم نظریه پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این عرصه، عنوان کرد: فصل الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموخته های وی از وحی است و با ارتباط با وحی شکل می گیرد.

وی نشان دادن راه به انسان را مأموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این عرصه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این عرصه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.

رئیسی با تکیه بر لزوم ایجاد کرسی های نقد و نقدپذیری، عنوان کرد: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم گردد.

متن کامل سخنان رییس جمهور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی را در اینجا بخوانید.



پنج اولویت برای پژوهش و فناوری در آموزش عالی درنظر گرفته شده است
دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران در جمع اظهار داشت: می خواهم با طرح چند سوال نکاتی را عرض کنم، اول این که بایدها و نبایدها و نتایج علم چیست؟ تفاوت بین علم و فن چیست و کدام یک ارجح است؟ اینها سوالاتی است که برای مدیریت عرصه علمی و سیاستگذاری علم باید جواب مناسبی داشته باشد تا تولید علم، مرجعیت، نو آوری و نوآفرینی را به دنبال داشته باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ترویج علم و فرهنگ سالم، دانایی جامعه را به دنبال خواهد داشت و جامعه ای که دانا باشد دانش پذیری در آن یک اصل است. منیجه تولید علم و فناوری، رفاه اجتماعی، قدرت، ثروت، امنیت، آرامش و آسایش را به دنبال خواهد داشت. ضمن این که دیپلماسی علم هم افزایی و هم یاری را به دنبال خود می آورد.
وی با طرح این سوال که تفاوت بین علم و فن چیست؟ اضافه کرد: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره و محیط انتشار علم بیشتر باشد ارزش آن علم بیشتر است. بنابراین دانشمندان، دانش و دستاورد و پروهش را در چارچوب مقالات به استخر علم دنیا اضافه می کنند.
زلفی گل افزود: استخر دانش بشری در اختیار همه جوامع بشری است و هرکس هرچه بداند از آن مصرف می کند، برای اینکه استفاده از علم هنر است. پس در علم مالکیت مطرح نیست، اما در فناوری مالکیت مطرح است. کسی که فناوری و دانش به دست می آورد از راه آن ثروت، امنیت، آرامش و ثروت تولید می کند و آنرا راحت در اختیار دیگران قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در فناوری مالکیت مطرح است و خرید و فروش می شود. کشوری که تولید علم را جدی بگیرد و خروجی آن فناوری باشد همیشه برتر است. در همین راستا این سوال که علم یا فناوری بهتر است، سوال خطایی است برای اینکه دوگانگی بوجود می آورد مثل این است که بگویم علم بهتر است یا ثروت؟ پدر بهتر است یا مادر؟ درحالیکه این ها لازم و ملزوم هم هستند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تکیه بر این که کشوری که در دنیا برای علم هزینه و سرمایه گذاری می نماید، دست برتر را در دنیا دارد، اضافه کرد: از راه علم نوآوری تحقق پیدا می کند. به لطف خدای بزرگ، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهوری برای علم و فناوران جایگاه ویره قائل هستند و بهترین دلیل این است که ریاست محترم جمهور وقت خویش را برای عالمان و فناوران قرار دادند.
وی ضمن اشاره به این که وزارت علوم با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی و مجموعه حاکمیت و دولت سیزده ۵ اولویت را سرلوحه خود قرار داده است، افزود: ما در پنج اولویت لحاظ شده از همه ظرفیت ها و پروهش و فناوری و نوآوری در دانش و آموزش عالی استفاده می نماییم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فنآوری و نوع آوری، آموزش و پروهش و برون داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور، شاگرد فنآور و نوآورانه و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است.
زلفی گل اظهار داشت: ما می دانیم امکانات محدود و زمان سریع می گذرد بنابراین این ۵ اولولویت را انتخاب کردیم و از خدا می خواهیم با امید شما دانشمندان و فرهیختگان اولویت ها محقق شوند. بدیهی است که علم یکپارچه می تواند موثرتر باشد. شکاف بین رشته ها و علوم مختلف است و تحقیق و پژوهش موجب هم افزایی می شود که متاسفانه در این قسمت شاید سیاست درستی نداشته باشیم، اما این مسئله موجب نمی گردد که رشته های مختلف را به غیر از هم دید، برای اینکه وحدت و کثرت یک اصل است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر دنبال آسایش و آرامش هستیم باید به تمامی رشته ها توجه گردد. سلامت فقط جسمی نیست بلکه روحی هم است ضمن این که رفاه هم فقط آسایش نیست بلکه آرامش هم است. آرامش در رشته های انسانی مهم و آسایش در رشته های فنی مهم می باشد و سلامت جسمی را پزشکی و سلامت تغذیه را رشته کشاورزی و دامپزشکی به دنبال دارد، ازاین رو توجه به تحقیقات چند رشته ای دارای اهمیت است.

نیازمند دانشگاه مبتنی بر دیدگاه اسلامی هستیم
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: تحولات اجتماعی فناورانه با سرعت بالا درحال رخ دادن است، اما سرعت تحولات از سرعت دانشگاه کوتاه تر است. بعنوان مثال جوان 28 ساله ای که مدرک دکترا دریافت کرده است، بیشتر از ده سال برای آن زمان گذاشته است، اما شاهد می باشیم که سرعت تحولات در دنیا بسیار با سرعت پیش می رود.
وی با تکیه بر این که امروز در دانشگاه نباید نگاه یک بعدی به مسئله دانش داشت، اضافه کرد: حلقه میانی دانش و کاربست آن درک مسئله است و در حوزه علوم انسانی باید نسبت به درک مسائل دقیق بود و در این راه نیازمند تحول جدی هستیم.
رییس دانشگاه آزاد با تکیه بر این که باید با تاکید بر فناوری مواجهه جدی با مسائل داشت، اظهار داشت: مباحث بین دانشگاهی بین نسل های اول و دوم مورد نیازمند ما نیست. ما نیازمند دانشگاهی هستیم که دانشگاه و نهاد علم مبتنی بر دیدگاه اسلامی باشد. در دیدگاه اسلامی باید علمی که با فراگیری خرد ورزی کمال می یابد، مورد استفاده قرار گیرد، برای اینکه علم بدون درک مساله و بدون درک محیط پیرامون ناقص است.
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی، وی اظهار داشت: حقیقت این است غرب رشته علمی ارائه نداد تا پس از آن مسائل را حل کند. غرب با جریان تمدن مواجه گردید و پاسخ آنرا یافت و با یافتن پاسخ ها و تجمیع آنها، رشته های علمی را تاسیس کرد، ولی ما متاسفانه می خواهیم از منظر مسائل، رشته ها را تاسیس نماییم.
رییس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: این مجموعه نکاتی است که دانشگاه را بعنوان سازمان پژوهشی و نه به صورت آمادگاه متفکران و به شکل یک سازمان پژوهشی با نگاه چند وجهی و گسترده به حل مساله رهنمون می کند. آنچه امروز در دانشگاه های ما مورد نیاز است با مجموعه مساله مبتنی بر چالش ها و با نگاه چند وجهی نظام متقن به نظریه و گزاره برای حل مشکلات کشور رسیده است.
طهرانچی تصریح کرد: جشنواره ها باید محیط پر نشاط و عمیقی داشته باشند و ما بتوانیم به وظیفه خود به خوبی عمل نماییم.



هدف از برگزاری جشنواره، استفاده از توانمندی های استادان برگزیده است

دکتر عبدالحسین کلانتری، دبیر جشنواره و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در مراسم اختتامیه جشنواره فارابی اظهار داشت: هدف جشنواره، معرفی و شناساندن گروههای علمی موفق به جامعه دینی و بهره مندی کشور از توانمندی های برگزیدگان در جهت تحولات علمی بزرگ کشور و جهان اسلام است.

کلانتری در مورد فرآیند برگزاری این جشنواره اظهار داشت: جشنواره بین المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی با اهدافی همچون شناسایی استعدادهای برتر داخلی وخارجی، آثار و نظریه های برتر، طرح های جدید در شناسایی رشته های مختلف انسانی و اسلامی، تشویق و معرفی آثار برتر به جامعه علمی و نخبگانی، زمینه سازی برای ارتقاء و تأمین و توسعه علوم انسانی بومی برگزار شده است.

وی افزود: ایجاد انگیزه برای استعدادهای جوان آینده ساز کشور، ایجاد شهامت عملی لازم جهت فعالیت نوآورانه، ورود فعالانه علوم انسانی در فرآیند برنامه ریزی و سیاستگذاری، کاربردی کردن علوم انسانی با توان حل مسائل و مشکلات جامعه، آشناسازی جامعه ایران بخصوص جوانان جهان اسلام با یافته های حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی و بسترسازی برای حضور فعال علوم انسانی اسلامی ایران در طراز جهانی؛ سیزدهمین دوره خویش را پشت سر می گذارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: در بخش داخلی این دوره از جشنواره مجموعه آثار و تحقیقات حاصله در چهار قالب کتاب پژوهشی، طرح تحقیقاتی، رساله دکتری، رساله کارشناسی ارشد در ۱۵ گروه علمی مورد بررسی اولیه و اجمالی قرار گرفتند و آثار شایسته داوری همه جانبه و تفصیلی برای داوران جشنواره ارسال شدند. در نهایت ۱۶ اثر و تحقیق دارای امتیاز بالاتر بعنوان آثار برتر در دو عرصه بزرگسال و جوان در دو رتبه برگزیده و شایسته تقدیر تعیین شدند.

دبیر جشنواره درباره اهم معیارهای این دوره از جشنواره بر اساس انتخاب و آثار برتر اظهار داشت: مساله محور بودن تحقیق و اهمیت و ضرورت آن، بینارشته ای بودن تحقیق، انسجام درونی و محتوایی و قوت استدلال با شواهد کافی در ارائه نظریات، تمرکز تحقیق بر مسائل دینی و ضرورت های ایرانی و اسلامی بخصوص میزان ابداع و نوآوری تحقیق، تبدیل یافته های پژوهش به الگو و نظریه یا نظام در تحقیقات نظری و آثار بنیادی و راهکار معنوی و اجرایی در آثار کاربردی، همچون این معیارها است.

کلانتری افزود: در بخش ویژه جشنواره، ۱۰نفر از استادان مشهور بعنوان شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی تعیین شدند. دارا بودن سوابق علمی قوی و بخصوص نوآوری و نظریه پردازی، تاثیرگذاری علمی، آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور، تاثیرگذاری عملی و اجتماعی در مجامع نخبگی و شاگردپروری همچون معیار انتخاب این شخصیت ها بود.

وی با اشاره به اینکه در سیزدهمین دوره جشنواره، نظریه پرداز برجسته بنا بر پیشنهاد هیات نظریه پرداز و مناظره با تایید شورای سیاست گذاری جشنواره مشخص شد، اظهار داشت: در همین دوره از جشنواره انجمن علمی و نشریه علمی برتر بنا به پیشنهاد معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات فناوری و معاونت پژوهشی حوزه های علمیه کشور با تایید شورای سیاست گذاری تعیین و انتخاب شدند.

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی، کلانتری افزود: در بخش بین الملل سیزدهمین دوره جشنواره ابتدا سوابق علمی و پژوهشی استادان و مربیان خارجی در ارتباط با سه دوره حوزه مطالعات اسلامی، ایران شناسی و علم دینی دریافت شد سپس با تشکیل شورای علمی بین الملل و کمیته بین الملل سوابق استادان مورد مطالعه قرار گرفت و نسبت به تعیین ده استاد و محقق خارجی برتر اقدام شد. همچون معیارهای انتخاب استادان و محققان خارجی برتر دارا بودن سوابق علمی قوی، برجسته و نوآوری و نظریه پردازی تاثیرگذاری عملی آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی بین الملل بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: افزون بر این دو مترجم برتر در زمینه ترجمه از عربی به فارسی و از ترجمه انگلیسی به فارسی با تصویب شورای سیاست گذاری جشنواره تعیین و انتخاب شدند. اعطای این جوایز با حضور وزیر علوم و تحقیقات نسبت به سال پیش معادل با جشنواره خوارزمی شده است، امید که بتواند نقش کوچکی در شناساندن گروههای علمی موفق به جامعه دینی و تقدیری از آنها ایفا نمایند و شاهد بهره مندی کشور از توانمندی های آنان در جهت تحولات علمی بزرگ در کشور و جهان اسلام باشیم.



جشنواره زمینه پشتیبانی از استعدادهای برتر و نخبگان علمی را فراهم می کند

حجت الاسلام رضا غلامی، رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، امروز در اختتامیه این جشنواره که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی تحول علوم انسانی موضوعی بسیار با اهمیت و جدی است، بخصوص با پیروزی انقلاب اسلامی این بحث که چه نسبتی باید بین علوم انسانی و اجتماعی بعنوان مغزافزار پیشرفت کشور و گفتمان انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، عنوان شد.

وی اضافه کرد: طی دهه های اخیر در زمینه تحول علوم انسانی اقدامات ارزشمندی انجام شده است اما فاصله ما با نقطه مطلوب بسیار زیاد است. در زمینه تحول در حوزه علوم بومی سازی، کارآمدسازی و هماهنگی با جهان الهی و احکام اسلامی با نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم و چه بسا به این زودی اهداف مهم و پیشبینی شده تحول علوم انسانی محقق نشود، چونکه سرمایه گذاری، تلاش و زمان زیادی لازم است.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی در مرحله بسیار حساس و خطیر نیازمند علوم انسانی قدرتمند و قوی برای تبین پدیده های انسانی و اجتماعی است، اظهار داشت: اگر علوم انسانی بخواهد در پیشرفت کشور اثرگذار باشد باید فرصت لازم برای تمدن سازی را ایجاد نماید.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با طرح این سوال که جشنواره فارابی با این درجه از اعتبار و وجاهت چه کمکی به تحول بنیادین علوم انسانی می کند، اظهار داشت: یکی از کمک ها ایجاد فضای مساعد برای رقابت علمی است، برای اینکه باید قبول کرد که فضای علوم انسانی در کشور ما پرنشاط نیست و رقابت سازنده در علوم انسانی مشاهده نمی گردد. این جشنواره می تواند نقش موثر در ایجاد فضای رقابتی و الگوسازی بخصوص برای جوانان با عنایت به شاخصهای دقیق و سخت گیرانه ای که برای آن در نظر گرفته شده، داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی، وی افزود: شاخصه دیگر جشنواره فارابی این است که امکان ارزیابی مراکز دانشگاهی را در حوزه علوم انسانی فراهم می آورد. بعد از سیزده دوره برگزاری جشنواره، دانشگاه ها با سهم بیشتر در ارسال آثار علمی و برگزیده جشنواره مشخص شدند. ملاک ارزیابی دانشگاه ها جشنواره نیست اما یکی از مهم ترین شاخص ها برای ارزیابی دانشگاه ها است.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی ضمن اشاره به خاصیت دیگر جشنواره بیان نمود: جشنواره برآورد دقیق و واقعی از نقاط قوت، ضعف و ظرفیت های علوم انسانی ارائه می دهد. ما راه های مختلفی برای رسیدن به این برآورد داریم اما جشنواره هر ساله به شکل طبیعی این کار را برای ما انجام می دهد. چند هزار اثر در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار می گیرد که با ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها استخراج می شود. از گزارش جشنواره، شورای تحول وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در تصمیم سازیهای خود استفاده می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی ضمن اشاره به خاصیت دیگر جشنواره ابراز کرد: جشنواره استعدادهای برتر و نخبگان را معرفی و زمینه ای را برای پشتیبانی از آنها فراهم می آورد. سال جاری با مساعدت وزیر علوم بین جوایز جشنواره فارابی و جشنواره خوارزمی همطرازی وجود داشت که این امر نشان داد وزارت علوم نسبت به علوم انسانی نگاه درجه دو ندارد. هرآنچه به جشنواره خوارزمی اختصاص یافت به جشنواره فارابی هم اختصاص یافت اما این کفایت نمی کند.

وی اضافه کرد: بیشترین اهتمام شخصی که در جشنواره فارابی بعنوان نظریه پرداز و برگزیده معرفی می شود این است که پروژه علمی خویش را با قوت و قدرت به سرانجام برساند. بهترین جایزه و هدیه این است که از نظریه پرداز حمایت شود که پروژه علمی خویش را به نتیجه برساند. در اینجا وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی حوزه های علمیه در این حوزه نقش دارند. ما باید زمینه رفع مشکلات و یاری آنها را فراهم نماییم.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در مورد تجلیل از پیشگامان و استادان برجسته که مرحوم شدند، اظهار نمود: باید زمینه ای را فراهم نماییم که آثار علمی این استادان منتشر و از افکار و دیدگاه های آنها استفاده گردد. استادانی بودند که اثار فراوانی داشتند اما آثارشان هنوز منتشر نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی بیان نمود: از خواص دیگر جشنواره فارابی تقویت در حوزه علم سنجی است. امروز علم سنجی در دنیا بسیار گسترش پیدا کرده است و دانش موثقی است. این نوع جشنواره ها بخصوص جشنواره فارابی که در راس جشنواره های علمی قرار دارد، می تواند بنیه علم سنجی را تقویت کند. ما از دبیرخانه درخواست کردیم که تأثیر علم سنجی در شاخصهای ارزیابی را در نظر بگیرند که این کار انجام شده است، اما در این حوزه نیز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فارابی در تقویت بر تحول علوم انسانی اثرگذار می باشد، اظهار داشت: اثر دیگر جشنواره تشویق استادان به نوآوری است که مهترین نیاز برای تحول علوم انسانی است. امروز میزان نوآوری در علوم انسانی اسلامی رضایت بخش نیست. در بخشی از علوم انسانی سال های طولانی نوآوری جدی نداشتیم. عوامل مختلف بر نوآوری نقش دارند که یکی از این عوامل می تواند جشنواره فارابی باشد که کمک و تشویقی برای استادان برتر با ظرفیت و با استعداد است تا انرژی و نبوغ خویش را برای نوآوری های بزرگ صرف کنند.

رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی خاطرنشان کرد: با جشنواره باید از مرزهای علمی عبور نماییم با اینکه در علوم انسانی ما خود مرزگذار هستیم، اما به این معنا نیست که با دنیا قطع ارتباط کرده و درباره علوم انسانی در دنیا تحقیق نکنیم که سخن موثر داشته باشیم یا سخنان دیگران را نشنویم. این نوآوری ها می تواند ما را از جهت داخلی به مرزهای علمی متعارف در دنیا نزدیک کند که سخن تازه ای برای گفتن داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی افزود: ما در جمهوری اسلامی در بخش بین الملل علوم انسانی اسلامی بحث دیپلماسی علمی را دست کم گرفتیم. یک بخش از آن به سبب تعارضات بین ما و بعضی از جریانات فکری است و بخشی از آن به سبب کم کاری و تنگ نظری است که در علوم انسانی اسلامی تصور می شود. اگر استادی از کشور دیگری بر خلاف نظر ما سخن بگوید اتفاق بدی برای جمهوری اسلامی رخ خواهد داد در حالیکه آزاد اندیشی و تکثر دیدگاه ها از نظر گفتمان جمهوری اسلامی مطلوب و سازنده است و علوم انسانی بدون آزاداندیشی نمی تواند زیست داشته باشد.

وی اضافه کرد: بخشی از آزاداندیشی با ارتباط، تعامل و تضارب افکار متفکران غیرایرانی شامل مسلمان و غیرمسلمان رخ می دهد. جشنواره فارابی می تواند در این حوزه نقش موثر داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی با اشاره به اینکه بخش بین المللی بودن جشنواره باید از حالت تشریفاتی بیرون برود، اظهار داشت: باید ماه ها قبل از شروع جشنواره ارتباطات بین المللی شروع شود. هیات هایی از خارج به داخل کشور آمده و هیات هایی از داخل به کشورهای دیگر بروند و مباحثاتی صورت گیرد. ما می خواهیم در جشنواره چهاردهم افزون بر تبلیغ جشنواره در سایر دانشگاه های دنیا از داوران غیرایرانی در درجه اول از داوران مسلمان و در درجات بعدی از سایر داوران برای ارزیابی آثار استفاده نماییم.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به اینکه طی هماهنگی با جناب آقای زلفی گل وزیر علوم قرار شد جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره بعدی افزوده شود. تصریح کرد: جشنواره فارابی در این چهارده دوره موفق بوده است اما به سبب نبود امکانات مالی یا سیاست های وزارت علوم در دوره های قبل نتوانسته به همه اهداف و استعدادهای جشنواره برسد، اما در این دوره طی همکاری با وزارت علوم و شخص وزیر بنا داریم که استعدادها و ظرفیت های جشنواره شناسایی شده و به فعلیت برسد.

وی ضمن تشکر از استادان و داوران در گروههای مختلف و کمیته ی علمی و اجرایی اظهار داشت: هر سال با نوآوری و ابتکارات جشنواره فارابی روبرو خواهید شد. در جشنواره فارابی بسیار سعی شده است که داورها سخت گیرانه و بر مبنای قانون و عدالت عمل کنند.



براساس اعلام دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، از ۲۰۷ اثر که برای داوری به این جشنواره ارسال شده ۱۶ اثر برای تقدیر در دو بخش جوان و بزرگسال انتخاب شدند.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیــریت و علــوم مــالی، علــوم تربیتی، روان شناسی و علــوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقــه ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته ­ای و مطالعات هنر و زیبایی شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام یافته پژوهش، رساله دکتری و رساله کارشناسی ارشد شناسایی و معرفی می کند.

همچنین این جشنواره در بخش ویژه جایزه شخصیت های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر، نشریه علمی برتر و نظریه پرداز برجسته را اعطا می کند.

روند انتشار فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره از شهریور گذشته شروع و آثار رسیده به سیزدهمین دوره این جشنواره در دو سطح بزرگسال (بالای ۳۵ سال) و جوان (کمتر از ۳۵ سال) داوری شد. آثاری که از آغاز سال ۱۳۹۷ تا آخر اسفند ۱۳۹۹ منتشر یا آخر یافته بودند، در این دوره از جشنواره می توانستند شرکت نمایند.

در این دوره سه هزار و ۸۸ اثر به دبیرخانه رسید که پس از پالایش اولیه ۲ هزار و ۶۶۹ اثر باقی ماند و در ۱۵ گروه علمی بر مبنای حوزه اصلی علوم انسانی گروه بندی شد. افزون بر این، در دوره سیزدهم پنج شخصیت پیشگام و پنج شخصیت پیشتاز در رشته های مختلف تعیین شدند.

همچنین ۸۴ اثر در بخش بین الملل به دبیرخانه رسید و در نهایت آثار ۶۵ محقق خارجی وارد رقابت در جشنواره شد و به دنبال بررسی شورای بخش بین الملل، ۱۰ محقق بعنوان محقق خارجی همچون محققانی از بنگلادش، مالزی، ۲ نفر از لبنان، پورتوریکو، بوسنی، فیلیپین و ۲ نفر از مراکش برگزیده شدند.

جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارائه آثار و نظریه های برتر، روش ها و طرح های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در بین اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می گردد و الان با معرفی برگزیدگان این دوره پایان یافت.






منبع:

1401/04/15
14:13:42
5.0 / 5
713
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳