پاسخ بنیاد ملی نخبگان به ابهامات مصوبه هیات دولت؛

نخبگان در دستگاه های اجرائی صاحب مشاغل نخبگی شدند

نخبگان در دستگاه های اجرائی صاحب مشاغل نخبگی شدند

با توجه به این که عده کمی از نخبگان برمبنای مصوبه هیات دولت در سال 90 توانستند در دستگاه های اجرائی جذب شوند، بتازگی از طرف بنیاد ملی نخبگان این مصوبه اصلاح گردید و بگفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، در این مصوبه رویکرد برمبنای جذب اثربخش نخبگان است؛ بدین جهت علاوه بر تعریف مشاغل نخبگی در دستگاهها، مصوب شد که برای جذب این افراد، آزمون خاصی برگزار و توانمندی های آنها احراز شود.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، جذب و به کارگیری نخبگان و صاحبان ایده در همه دنیا یک ضرورت است و برای این امر تسهیل گری صورت می گیرد، ولی این امر در کشور ما نیاز به قانونی دارد؛ قانونی که سال ۹۰ به تصویب هیات دولت رسید، ولی اجرای آن درگیر چالش هایی چون قانون جامع خدمات کشوری شد و عملا نخبگان نتوانستند از تسهیلات جذب در دستگاه های اجرائی بهره مند شوند، مگر تعداد اندکی.
کیومرث طاهری، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نفت از دانشگاه یزد و برگزیده بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۸ همچون افرادی است که نتوانست با مصوبه سال ۹۰ از تسهیلات جذب در دستگاه های اجرائی بهره مند شود.
وی در گفت و گو با ایسنا داستان خودرا اینطور شرح می دهد:
«با توجه به این که ۱۰ سال در صنعت نفت سابقه فعالیت داشتم، برمبنای مصوبه "جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی" مصوبه سال ۱۳۹۰ پس از برگزیده شدن از طرف بنیاد ملی نخبگان، تقاضای استفاده از تسهیلات جذب نخبگان را داشتم و در این راستا بنیاد ملی نخبگان نامه ای را بصورت محرمانه به منابع انسانی وزارت نفت ارسال کرد که هیچ پاسخی از این وزارتخانه دریافت نشد، در نتیجه در پروسه جذب قرار نگرفتم و این در حالیست که مراحل مصاحبه را نیز طی کرده بودم.
در ادامه در آبان ماه سال جاری از بنیاد ملی نخبگان درخواست کردم که پیگیر نامه ارسالی آنها به وزارت نفت شوند که این نهاد اعلام نمود امکان پیگیری ندارند، ولی باردیگر استعلام نخبگی ما به این وزارتخانه ارسال شد و در پاسخ، منابع انسانی وزارت نفت به بنیاد اعلام نمود که این وزارتخانه امکان جذب نخبگان را ندارد و نخبگان معرفی شده از طرف این بنیاد، باید در آزمون های استخدامی شرکت نمایند.
علاوه بر من ۳ نفر از نخبگان دیگر نیز در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بودند و آنها نیز تقاضای بهره مندی از تسهیلات نخبگی را داشتند و چون این تسهیلات به این افراد داده نشد، آنها بوسیله دیوان عدالت اداری اقدام نمودند که از این سه درخواست، به درخواست دو نفر آنها رای مثبت داده شد.»
وی با طرح این سوال که چرا نخبگان پس از گذران دوره های مختلف تحصیلی و دوره های آموزشی و تایید بنیاد باردیگر باید در آزمون استخدامی شرکت نمایند، می گوید: حتی اگر این امر را بپذیریم، باید در نظر داشت که وزارتخانه در مدت ۸ سال یک آزمون برگزار نکرده است و اگر شرکت در آزمون را نپذیریم، گفته می شود که فرد فرار رو به جلو می کند و علاقه ای به ارزیابی ندارد.
طاهری به یکی از اخبار انتشار یافته اشاره می کند که به نقل از دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفته شده است که مانع اجرای مصوبه جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی، قانون جامع خدمات کشوری است. حال این سوال مطرح می شود که قانون جامع خدمات کشوری آیا پس از مصوبه سال ۹۰ هیات دولت بوده است یا پیش از آن؟ اگر پیش از مصوبه جذب نخبگان بوده است، چرا به این قانون توجهی نشده و اگر پس از این مصوبه بوده، از سال ۹۰ تا زمان تصویب قانون خدمات کشوری چند نفر از نخبگان جذب دستگاه های اجرائی شده اند.
پاسخ مسئولان بنیاد به چالش به کارگیری نخبگان در کشور
"برخی از سازمان ها اعلام می کردند که ما نیاز به استخدام نخبگان نداریم، بدین جهت این آزمون ها برگزار نمی شد و یا اعلام ظرفیت برای جذب صورت نمی گرفت. ما به جهت اینکه این آزمون ها هر سال برگزار شود، مشاغل نخبگی را تعریف کردیم و مقرر است با دستگاهها توافق نماییم که برای این دسته از مشاغل نخبگی، آزمون برگزار شده و برخی از افراد را معرفی نماییم." این گفته دکتر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان است.
وی همین طور با تاکید بر وجود اشکالاتی در مصوبه سال ۹۰ هیات دولت در جذب و به کارگیری نخبگان اعلام نمود: این اشکالات در مصوبه اخیر هیات دولت مرتفع شده است.
دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت و گو با ایسنا، درباب چالش های موجود در اجرای مصوبه استخدام نخبگان در دستگاه های اجرائی، اظهار داشت: مصوبه ای در سال ۹۰ با عنوان "جذب و به کارگیری نخبگان در دستگاهها اجرایی" ارائه شد که این مصوبه دارای اشکالات اساسی بود و ما کوشیدیم در مصوبه اخیر که در یکی دو هفته گذشته نهایی شد، این اشکالات را برطرف نماییم.
وی به جزییات چالش های موجود در مصوبه قبلی استخدام نخبگان در دستگاه های اجرائی اشاره و اظهار نمود: یکی از اشکالات این مصوبه این بود که وقتی قرار بود نخبگان در دستگاه های اجرائی جذب شوند، جایگاه ها و ردیف های استخدامی برای این دسته از افراد تعریف نشده بود و در چنین شرایطی حتی اگر نخبگان جذب دستگاهها شوند در جایگاه ها و شغل های نخبگی قرار نمی گرفتند و بدین جهت این افراد در رده های شغلی معمولی گذاشته می شوند.
باقری مقدم با تاکید بر این که این امر بعنوان بدترین شرایط برای بهره مندی از توانمندی نخبگان کشور تلقی می شود، افزود: هدف ما از این مصوبه تنها جذب نخبگان نیست، بلکه ما به دنبال جذب اثربخش نخبگان هستیم؛ به این معنا که نخبگان در دستگاه های اجرائی نه فقط جذب شوند، بلکه در جایگاه مناسبی قرار گیرند که از توان نخبگی آنها استفاده گردد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: در سالهای قبل مواردی داشتیم که نخبگان وارد دستگاه اجرائی شدند، ولی به مشاغل کم اهمیت و پایین منصوب شده بودند و بر این اساس هیات دولت در مصوبه جدید اعلام نمود که سازمان امور اداری و استخدامی طرح "طبقه مشاغل نخبگی" را نیز تعریف و جایگاه شغلی این افراد را به شکلی تعریف کند که تنها نخبگان در این جایگاه ها قرار بگیرند.
وی نمونه این امر را جایگاه های اصطلاحا "ستاره دار" در دانشگاه ها دانست که تنها اعضا هیات علمی می توانند در این مناصب مشغول به کار شوند و افزود: معاون پژوهشی دانشگاه ها همچون این مناصب است که فرد حتما باید عضو هیات علمی و از نظر مرتبه علمی در رتبه های خوبی قرار داشته باشد.
باقری افزود: برمبنای مصوبه جدید، سازمان امور استخدامی، یکسری مشاغل نخبگی را در دستگاه های مختلف تعریف کرده است که شرط کسب این مشاغل، نخبگی است. این که فرد حائز رتبه نخبگی است یا خیر از طرف بنیاد ملی نخبگان اعلام می شود. بر این اساس این دفعه نخبگان برای آنکه وارد دستگاه های اجرائی شوند، وارد پست هایی می شوند که مطابق با میزان نخبگی آنها تعریف شده است.
بگفته این مقام مسوول، تعریف نخبگی افراد از طرف بنیاد ملی نخبگان و اجرای آن از طرف سازمان امور اداری و استخدامی بعنوان متولی تعریف مشاغل صورت می گیرد.
گذراندن آزمون استخدامی دستگاهها چالش دیگر
باقری، یکی دیگر از چالش های جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی را برگزاری آزمون های استخدامی در دستگاهها عنوان نمود و تصریح کرد: این آزمون ها عموما برای افرادی که بنا بود خدمات عادی را در دستگاهها عرضه کنند، برگزار می شد؛ بدین جهت این آزمون ها، آزمون های تخصصی نخبگان نبود.
وی اشاره کرد: بدین جهت ما در این مصوبه تاکید داریم که آزمون خاص برای نخبگان اجرا شود که این آزمون از طرف سازمان امور اداری و استخدامی بطور خاص برای نخبگان بطور سالانه برگزار می شود.
باقری مقدم افزود: اینکه چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت نمایند، شیوه نامه آن در دست تدوین و احیانا تعیین مصادیق آن بر عهده بنیاد ملی نخبگان خواهد بود. از این طریق ما این مشکل را به این صورت برطرف کردیم که نخبگان، آزمون های خاصی را بگذرانند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: علاوه بر این که تعدادی از سازمان ها اعلام می کردند که ما نیاز به استخدام نخبگان نداریم، بدین جهت این آزمون ها برگزار نمی شد و یا اعلام ظرفیت برای جذب صورت نمی گرفت. ما به جهت اینکه این آزمون ها هر سال برگزار شود، مشاغل نخبگی را تعریف کردیم و مقرر است با دستگاهها توافق نماییم که برای این دسته از مشاغل نخبگی، آزمون برگزار شده و برخی از افراد را معرفی نماییم.
وی با اعلان اینکه شیوه اجرای این آزمون هنوز نهایی نشده است، اضافه کرد: امکان دارد که ما چندین برابر ظرفیت، نخبگان را معرفی نماییم تا دستگاهها برای جذب این افراد در پست های تخصصی و مدیریتی خاص، حق انتخاب داشته باشند و به این صورت نیست که ما یک نفر را برای یک پست خاص معرفی نماییم.
باقری به بیان جزییات برگزاری این آزمون پرداخت و تصریح کرد: این آزمون، سالانه برگزار می گردد و شرط اصلی آنست نخبگان برای ورود به دستگاهها باید آزمون را گذرانده باشند، ولی این آزمون بصورت مجزا و خاص نخبگان برگزار می گردد و نخبگان در صورت تمایل در این آزمون شرکت می کنند و از بین این افراد، تعدادی به دستگاهها معرفی می گردند.
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی نخبگی این افراد از طرف بنیاد ملی نخبگان احراز شده، چرا باید باردیگر در آزمونی مشارکت کنند؛ توضیح داد: ما این مساله را به کمیسیون دولت اعلام کردیم، ولی هیات دولت اعلام نمود گذراندن آزمون استخدانی برای هر فردی که می خواهد وارد دستگاه های اجرائی شود، الزامی است و تنها اقدامی که دراین زمینه صورت گرفت، این بود که آزمون اختصاصی برای نخبگان برگزار می شود.
وی افزود: باید به این نکته توجه گردد که اگر این آزمون به خوبی برگزار شود، می تواند نقاط ضعف و قوت نخبگان را در سایر حوزه ها مشخص نماید و از این طریق می توانیم دریابیم که نخبگان به جز حوزه های تخصصی خود در چه زمینه هایی توانمندند.



1400/12/25
21:29:26
5.0 / 5
824
تگهای خبر: تخصص , خدمات , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲