موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری اعلام كرد:

حضور 37 دانشگاه ایرانی در نمایه دانشگاه های جوان تایمز

حضور 37 دانشگاه ایرانی در نمایه دانشگاه های جوان تایمز

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری اعلام نمود: پایگاه رتبه بندی تایمز لیست سال ۲۰۲۲ دانشگاه های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال شامل ۵۳۹ دانشگاه در سرتاسر دنیا را اعلام نموده است و سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا ۳۷ دانشگاه بوده است.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) عنوان کرد: دو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رتبه ۶۷ و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با رتبه ۷۲ دانشگاه های اول و دوم ایران و در میان صد دانشگاه برتر دنیا در این لیست هستند.

وی در توضیح این رتبه بندی اظهار داشت: پایگاه رتبه بندی تایمز لیست سال ۲۰۲۲ دانشگاه های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال شامل ۵۳۹ دانشگاه در سرتاسر دنیا را اعلام نموده است. در این نظام رتبه بندی ۲۵۱ دانشگاه با عنوان "Reporter" آورده شده است و به این مفهوم است که اطلاعات رتبه بندی تایمز را تکمیل کرده اند، اما حد نصاب قابل قبول برای حضور در رتبه بندی را نداشته اند.

رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) اضافه کرد: در سال ۲۰۲۱، تعداد ۴۷۵ دانشگاه در این نظام رتبه بندی حضور داشته است. این یازدهمین لیست دانشگاه های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تابحال به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه بندی تایمز انجام شده است.

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: سایر دانشگاه های حاضر در رتبه بندی، دانشگاه علوم پزشکی ایران(۱۱۱)، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(۱۳۳)، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد(۱۳۶)، دانشگاه صنعتی شیراز (۱۴۰)، دانشگاه کاشان(۱۴۸)، دانشگاه محقق اردبیلی(۱۵۷)، دانشگاه علوم پزشکی کاشان(۱۷۴)، دانشگاه کردستان(۱۸۹) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان(۱۹۱)، دانشگاه صنعتی سهند(۱۹۳)، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان(۲۵۰-۲۰۱)، دانشگاه مراغه، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه یاسوج(۳۰۰-۲۵۱) دانشگاه گیلان، دانشگاه لرستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی زنجان(۳۵۰-۳۰۱)، دانشگاه دامغان، دانشگاه رازی، دانشگاه سمنان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(۴۰۰-۳۵۱)، دانشگاه اراک، دانشگاه بیرجند، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه یزد(+۴۰۱).

وی اظهار داشت: دانشگاه های پزشکی مازندران، پزشکی ارومیه، آزاد اسلامی نجف آباد، پزشکی کاشان، صنعتی سهند، مراغه، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پزشکی زنجان، دامغان، خلیج فارس و علوم پزشکی سمنان برای نخستین بار در این نظام رتبه بندی حضور یافته اند.

عملکرد سالانه دانشگاه های کشور در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز



رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) تاکید کرد: از سال ۲۰۱۲ که این رتبه بندی شروع شد تا سال ۲۰۱۶، دانشگاه صنعتی شریف در این رتبه بندی حضور داشت و از سال ۲۰۱۷ به دلیل این که قدمت این دانشگاه از ۵۰ سال بیشتر شد، در این رتبه بندی حضور ندارد. همینطور دانشگاه های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه هایی که در دیگر رتبه بندی های تایمز حضور داشته اند، دارای قدمتی بیشتر از ۵۰ سال هستند و بنابراین نمی توانند در رتبه بندی دانشگاه های جوان حضور یابند.

عملکرد کشورهای اسلامی در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۲

دکتر دهقانی در ادامه اظهار داشت: در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۲، تعداد ۱۷۳ دانشگاه از ۱۹ کشور اسلامی حضور دارند که کشورهای ترکیه و ایران به ترتیب با ۴۰ و ۳۷ دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی، رتبه اول و دوم را دارند و کشور مصر با ۱۷ دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد. به لحاظ رتبه دانشگاهی هم دانشگاه الفیصل عربستان سعودی(۳۶)، دانشگاه قطر (۴۳)، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی(۴۷) و دانشگاه علوم پزشکی کردستان ایران(۶۷) به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را در میان کشورهای اسلامی دارند. جدول زیر وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی را در این رتبه بندی نشان داده است.





شاخص های رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز

دکتر دهقانی تصریح کرد: رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر مبنای ۱۳ شاخص عملکردی در چارچوب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.



رییس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) اضافه کرد: در ارزیابی دانشگاه های جوان، جهت انجام بررسی های مطلوب تر، به شاخصهای نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همینطور در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل: اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها؛ اطلاعات عرضه شده از جانب دانشگاه ها؛ اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص ها و نمرات بهره گرفته شده است.





منبع:

1400/11/29
12:22:02
5.0 / 5
871
تگهای خبر: خدمات , فناوری , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP