عرضه محصولات هیبریدی بومی به بازار کشور

عرضه محصولات هیبریدی بومی به بازار کشور

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری محققان یکی از شرکتهای فناور موفق به دستیابی به دانش فنی تولید والدهای لاین محصولات هیبریدی و تولید این محصولات و صادرات آنها شدند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، مریم گل آبادی، مدیرعامل یکی از شرکتهای فناور با بیان اینکه محصولات هیبریدی، از والدهای لاین به دست آمده و در نتیجه، خصوصیات مثبت هر یک از والدها را دریافت می کنند، اظهار داشت: کشاورزان در سرتاسر کشور، از انواع بذرهای کشاورزی کشت می کنند که این بذر هیبریدی، گران ترین بذر بشمار می رود.
وی ادامه داد: بذر هیبریدی از ترکیب دو والد پدر و مادر به دست آمده و انتظار می رود که خصوصیات تجمیع شده و در نتیجه، شرایط و محصول گیاه هیبریدی از لحاظ عملکرد و کیفیت، خیلی بهتر باشد.
گل آبادی خاطرنشان کرد: دسترسی به والدها، فرایند سخت، زمان بر و هزینه بری است و بنابراین برخی شرکتهای ایرانی به این مورد اقبال نشان داده و این والدها را از خارج از کشور وارد می کنند. ولی در شرکت ما این دانش از صفر تا صد بومی سازی شده و نمونه های این محصولات شامل گوجه، خیار، فلفل، ملون، هندوانه و... به صورت لاین تولید شدند. این محصولات هیبریدی پس از تولید، در مناطق مختلف کشور کشت شده و بازخوردها دریافت می شود.
وی خاطرنشان کرد: این محصولات از روش های اصلاح کلاسیک به دست آمده و در تولید آنها از زیست فناوری استفاده شده است که این روش با مبحث تراریخت، تفاوت های بسیاری دارد.
گل آبادی اضافه کرد: محصول خیار این شرکت که زودتر از دیگر محصولات، فرایند تولید را آغاز کرده، از فراوانی بیشتری در کشور برخوردار می باشد. هزینه تمام شده این محصول بومی، نصف نمونه های مشابه خارجی است و به خوبی توان رقابت با آن نمونه ها را دارد.
وی اظهار داشت: الان بذر خیار تولیدی شرکت ما، به عراق و افغانستان صادر می شود. دیگر محصولات هم در راه توسعه و تجاری سازی قرار دارند.
مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: هم اکنون ۵۰ پرسنل به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند که در ادامه و با توسعه این دانش، تعداد پرسنل به ۸۰ نفر هم می رسد.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، گل آبادی ضمن اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه تولید و توسعه این محصول، اظهار داشت: معاونت علمی حمایت های معنوی خیلی از این پروژه انجام داد. ضمن آن که در بحث مالی هم حمایت هایی داشتند که از آن جمله میتوان به کمک بلاعوض و تسهیلاتی که در اختیار ما قرار دادند، اشاره نمود. البته که همچنان هم به صورت سالانه از این کمک ها برخورداریم.



1400/09/17
00:42:38
5.0 / 5
940
تگهای خبر: تولید , شركت , فناوری , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP