جریان های دریایی كه به اندازه زلزله های متوسط جان می گیرند

جریان های دریایی كه به اندازه زلزله های متوسط جان می گیرند

پی اچ پی و جی کوئری: جریان های شکافنده، جریان های کم عرض و قدرتمند در دریای خزر هستند که سالانه حدود 250 نفر قربانی می گیرند و به اعتقاد پژوهشگران حوزه اقیانوس شناسی میزان تلفات انسانی ناشی از شنا در ایران قابل مقایسه با تلفات انسانی زلزله های متوسط است و آنها سفارش می کنند افراد پیش از شنا کردن در این محیط آبی با اصول شنا کردن در دریا آشنا گردند.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از ایسنا، سواحل دریای خزر با طبیعت زیبای خود سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است و شنا در فصل تابستان در سواحل خزر خصوصاً در استانهای گیلان و مازندران یکی از تفریحات رایج در این پهنه ها است، ولی نا آشنایی با فنون شنا در محیط دریایی و عدم شناخت سازوکار جریان ها در آن سالانه سبب غرق شدن حدود ۲۵۰ نفر از گردشگران در سواحل دریای خزر می شود.
با اهمیت ترین نکته در شنا در دریا، دوری جستن از جریان های ساحلی است و آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک نماید که گرفتار مشکل نشوند.
بیشتر جریان های ساحلی به سبب وجود امواج و شکست آنها ایجاد می شوند. این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکنست شناگران ماهر را نیز غرق کند؛ چونکه امواج بطور معمول بصورت مورب به ساحل نزدیک می شوند و در عمق معینی ناپایدار شده و می شکنند، ولی به سبب شکست امواج، جریان های موازی و عمود بر ساحل شکل می گیرند. جریان های موازی ساحل بطور معمول در فواصل معینی با یکدیگر برخورد کرده و با سرعت قابل توجهی به سمت دریا برمی گردند.


این جریان های برگشتی که با سازوکارهای دیگری نیز ممکنست ایجاد شوند، "جریان های شکافنده" یا "جریان های تند برگشتی" نامیده می شوند.
جریان های شکافنده، جریان های کم عرض و قدرتمندی هستند که هنگام شکست موج و بازگشت آب به سمت دریا از ناحیه نزدیک خط ساحلی به طرف دریا گسترش می­ یابند. این جریان ­ها بطور معمول بصورت یک محدوده قابل رؤیت از آب متلاطم ظاهر می ­شوند.
این جریان ها همانند یک بادبزن هستند که گردن و یا دسته بادبزن به سمت ساحل بوده و پهنه آن در آب قرار دارد و مشخصه اصلی آن نیز رنگ روشن و کفاب روی آب است. در قسمت بدنه، باریک انرژی و قدرت آب بسیار زیاد است و به تدریج وقتی به پهنه آن می رسد، نیروی آن کمتر می شود.


سرعت متوسط جریان های شکافنده حدود ۰.۵ متر بر ثانیه است، ولی سرعت جریان های شکافنده قوی ممکنست تا حدود ۲ متر بر ثانیه برسد. جریان های شکافنده به دلیلهای متفاوتی می توانند ایجاد شوند، اما نکته مشترک در همه موارد یک چیز است؛ "شکست موج و حرکت آب به سمت دریا".
به اعتقاد متخصصان حوزه اقیانوس شناسی، میزان تلفات انسانی ناشی از شنا در ایران قابل مقایسه با تلفات انسانی زلزله های متوسط است، با این تفاوت که این اتفاق در زمینلرزه در زمانی کوتاه اما در ناحیه ساحلی در ضمن ۳ ماه رخ می دهد. موج و جریان های ناشی از آن خصوصاً "جریان های شکافنده" یکی از دلیلهای اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است.
جریان های ساحلی
جریان های شکافنده در محدوده آب های کم عمق ساحلی به وجود می آیند و هر ساله در آب های ساحلی ایران در دریای خزر سبب مرگ صدها تن از شناگران می شوند.
سرعت جریان های شکافنده به مشخصات امواج، زاویه برخورد امواج با ساحل و شیب عمودی ساحل بستگی دارد. بدین سبب شناگران باید با شرایط خطرناکی که می تواند به وسیله امواج ایجاد شود و خصوصا جریان های شکافنده آشنا گردند. این جریان را می توان با رفتن به روی یک تل ماسه یا صخره که حدود ۲ متر از سطح آب است یا رفتن بر روی یک آلاچیق یا سقف خودرو با چشم مشاهده کرد.
این جریان بطور معمول بسیار قوی بوده و حتی می تواند جان شناگران بسیار ماهر را به خطر بیندازد؛ چونکه اگر بر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید، تصور می کنید که عمق آب کم است؛ ولی با کمی جابجایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد. بدین سبب باید مراقب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا گرفتار مشکل نشوید.
برمبنای سفارش پژوهشگران پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی شناگران اگر به توان بدنی خود برای شنا کردن در حالت دریای مواج و شناور نگه داشتن خود بر روی مواج اطمینان ندارند، از وارد شدن به دریا اجتناب کنند.
اگر شناگران در حین شنا کردن در راه جریان های شکافنده قرار گرفتند، اول آرامش خودرا حفظ کنند و موقعیت خودرا بسنجند و سپس تصمیم گیری کنند.
شناگران زمانی که در راه جریان شکافنده قرار می گیرند، هیچگاه با آن مبارزه نکنند و خلاف جهت جریان به سمت ساحل شنا نکنند. آرام باشند و با جریان همراه شوند و چند دقیقه خودرا روی آب نگه دارند و یا این که به موازات ساحل شنا کنند تا از جریان شکافنده بیرون بروند.
شناگران باید توجه داشته باشند که جریان با حرکت به سمت دریا در آب دریا مستهلک می شود و در این شرایط می توانند به حالت مورب به طرف ساحل شنا کنند و اگر در حین شنا موج بعدی به سمت آنها نزدیک شد، چند ثانیه نفس بگیرند و حدود یک متر زیر آب بروند تا از ضربه موج در امان باشند.
ناحیه ای که موج در آن شکسته می شود، برای شناکردن مناسب نمی باشد و بطور معمول دریا در خارج ناحیه شکست امواج (به سمت دریا) آرامتر است، بدین جهت شناگری که بتواند خودرا روی سطح آب نگاه دارد، از جریان شکافنده در امان خواهد بود.
اگر شناگران همراه جریان های شکافنده خودرا به حالت شناور نگاه داشتند و به خارج از محدوده شکست موج در سمت دریا وارد شدند، ابتدا نفس بگیرند و بعد از آن تقاضای کمک کنند، آنگاه موازی با ساحل شنا کنند تا به ناحیه آرام تر وارد شوند.




منبع:

1400/04/26
10:40:09
5.0 / 5
1004
تگهای خبر: تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پی اچ پی جی کوئری پی اچ پی PHP