پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛

نقش هوش مصنوعی در افزایش سودآوری اقتصاد دیجیتال

نقش هوش مصنوعی در افزایش سودآوری اقتصاد دیجیتال

گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی نقش فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در افزایش سودآوری در اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار داد.


به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، دنیای دیجیتال بی وقفه در حال تجربه یک تحول عظیم و حرکتی روبه جلو است. امروزه تجارت الکترونیک نقش اصلی را در دنیای تجارت به خود مختص کرده است. فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی، مانند هوش مصنوعی بعنوان بهترین گزینه بمنظور جلو افتادن در عرصه رقابت در دنیای دیجیتال شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند. سرعت حرکت روبه جلو و پیشرفت اقتصاد دیجیتال به نظر نمی رسد که به این زودی ها کند شود. تحول دیجیتال بی گمان به مسیر حرکت خود ادامه خواهد داد و سازمان ها می توانند در این راه از برنامه ها و فناوری های کاربردی متفاوتی نظیر هوش مصنوعی برای خدمت رسانی به مشتریان خود به روشی شخصی، آموزنده و سودآور استفاده کنند. اطلاعات و بینش صحیحی که این فناوری ارائه می دهد، می تواند هر نقطه تصمیم گیری و تعامل مشتری را به درستی پیش بینی کرده و به کسب و کارها کمک زیادی کند. بر اساس نظرسنجی های اخیر انجام شده ۷۳ درصد از شرکتها انتظار دارند استفاده از فناوری هوش مصنوعی در دو سال آینده جزء اولویت اصلی واحد فروش و بازاریابی آنها قرار گیرد. حدودا نیمی از شرکتها نیز عقیده دارند که بطور کل استفاده از این تکنولوژی جزء اولویت اصلی آنها برای ماندن در عرصه رقابت است. فناوری هوش مصنوعی در دنیای جدید اقتصاد دیجیتال، بعنوان یک ابزار فروش و بازاریابی بسیار مفید برای مشاغل شناخته شده است. البته روش استفاده صحیح از این تکنولوژی و آموزش نیروی کار در همه سطوح نیز امری لازم و ضروری می باشد. مزایای اصلی استفاده از فناوری هوش مصنوعی شامل تقویت روابط با مشتری، باقی ماندن در عرصه رقابت و افزایش راندمان نیروی کار می شود. تقویت روابط یا مشتری بازار مصرفی و خرید و فروش اینترنتی راه را برای تحول دیجیتال هموار کرده و به مشتریان ثابت کرده که نیازهای آنها به سرعت و بادقت برآورده می شود. شرکت دیجیتالی آمازون که یکی از بزرگترین شرکت های خرده فروشی آنلاین است با استفاده از فناوری هوش مصنوعی رفتارهای احتمالی خرید مشتریان را در آینده بر طبق سفارش ها، سفارشات و سلایق فعلی آنها پیش بینی می کند. آمازون حتی می تواند از این طریق محصولات را به مکان هایی که احتمال می دهد مشتری آنها را سفارش دهد از قبل ارسال نماید. شرکت های دیجیتالی فروش کالاهای واسطه ایی نیز می توانند بوسیله پیاده سازی نرم افزارهایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کیفیت خدمات خودرا به مشتریان بهبود بخشند. اکثریت سازمان ها براین باورند که هوش مصنوعی می تواند به آنها در پیش بینی نیازهای مشتری، سفارشات خودکار و بهینه سازی قیمت گذاری کمک زیادی کند و همین طور تاثیر مثبتی بر میزان فروش آنها داشته باشد. مشاغل با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می توانند رفتارهای مربوط به خرید مشتریان را یاد بگیرند. این فناوری می تواند به صاحبان مشاغل ارائه کالاها و خدماتی را که واقعا مشتریان می خواهند یا به آنها نیاز دارند، پیشنهاد دهد. این پیشنهادها و سفارش ها با گذشت زمان حتی می توانند شخصی تر شوند و بوسیله ایجاد احساس ارزشمندی برای مشتریان، تجربه آنها را بهبود بخشند. علاوه براین، به وسیله هوش مصنوعی می توان انواع مختلفی از مشتریان را با رویکردهای متنوع در خرید شناسایی کرد. این مسئله به مشاغل کمک خواهدنمود تا بتوانند به گزینه های قیمت گذاری مناسب و صحیحی دسترسی پیدا کنند. بعنوان مثال، یک خریدار ممکنست بطور مرتب اقلام را با حجم بالا و به صورت عمده از یک شرکت خریداری کند ولی در ازای این وفاداری انتظار دریافت تخفیف داشته باشد. بطور عکس خریدار دیگری ممکنست توانایی پرداخت بالایی نداشته باشد و ترجیح دهد سفارشات خودرا با حجم کم و نه به صورت عمده انجام دهد. هوش مصنوعی می تواند به مشاغل کمک نماید تا قیمت گذاری های متفاوت و درستی را بر طبق رفتارهای شخصی خرید مشتریان، روی کالاها اعمال کنند. این مساله می تواند سودآوری شرکتها را در اقتصاد درحال رشد و دیجیتال تضمین کند. باقی ماندن در عرصه رقابت سازمان ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند در عرصه رقابت همگام با رقبا یا حتی جلوتر از آنها حرکت کنند. ۹۷ درصد از سازمان ها در یک نظرسنجی اعلام نموده اند که فناوری هوش مصنوعی مزیت رقابتی برای آنها به دنبال داشته است و بطور ویژه ۳۹ درصد از آنها گفته اند که هوش مصنوعی این قابلیت را داشته است که به شرکتشان کمک نماید تا از رقبا برتری یابند. زمانیکه مشاغل بطور دقیق می دانند مشتریان چه می خواهند و سپس می توانند این نیازها را پیش از رقبا تامین کنند بطور طبیعی مشتریان آنها را برگزیده و از رقبایشان جلو می افتند. هوش مصنوعی پروسه قیمت گذاری را تسریع می کند و سبب افزایش اعتماد مشاغل به بازاریابی دیجیتالی می شود. همین طور تیم های قیمت گذاری بوسیله این فناوری می توانند درک و پیش بینی بهتری در مورد انتظارات مشتریان از قیمت ها داشته باشند. بااینکه ممکنست مشاغل در ابتدا به علت نگرانی عقب افتادن از رقبا، با این شفافیت به وجود آمده در قیمت گذاری مخالف باشند اما در اصل به علت اینکه هوش مصنوعی ترجیحات و نیازهای واقعی مشتریان را نشان می دهد، به کسب و کارها کمک می نماید تا با ایجاد شرایط و قیمت گذاری صحیح به سودآوری لازم دست یافته و از این طریق از رقبا پیش بیافتند. گارتنر در تحقیقات اخیر خود ارزش تجارت جهانی هوش مصنوعی را در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۲ تریلیون دلار برآورد کرد که این مقدار نسبت به دو سال پیش از آن ۷۰ درصد افزایش یافته بود. همین طور پیش بینی نمود که این ارزش طی ۴ سال آینده به رقمی معادل ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید. جان دیوید لاولاک معاون تحقیقات در گارتنر، اظهار داشت: توانایی های هوش مصنوعی می تواند منجر به خودکارشدن تصمیمات تجاری و فرآیندهای تعاملی شود. این اتوماسیون و خودکارشدن میزان هزینه ها و ریسک مشاغل را می کاهد و امکان افزایش درآمد را بوسیله هدف گذاری خرد، تقسیم بندی، بازاریابی و فروش بهتر فراهم می آورد. اساسا، پیش بینی مبتنی بر داده ها مانند فناوری هوش مصنوعی، سازمان ها را قادر می سازد تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند و از فرصت های کلیدی زیادی برای رشد درآمد استفاده کنند. افزایش راندمان نیروی کار یک نگرانی بالقوه که در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی و فروش وجود دارد این است که این نرم افزار ممکنست جایگزین نیروی انسانی شود اما در حقیقت این فناوری ابزاری قدرتمند است که بوسیله ارائه سفارش های خاص و عملی به فروشندگان کمک خواهدنمود تا محصولاتی را که مشتریان علاقمند به خرید آن هستند توزیع کنند. علاوه براین هوش مصنوعی می تواند بینش صحیح تری در مورد قیمت گذاری عرضه نماید و از این طریق هم موجب افزایش درآمد و سودآوری فروشندگان شود. هوش مصنوعی می تواند الگوهای خاصی را که بر عادات خرید مشتریان حاکم است بطور دقیق و بهتری شناسایی کند. در حالی که انسان ممکنست در این حوزه خطاها و اشتباهات زیادی داشته باشد و یا حتی مواردی را نیز نادیده بگیرد. ۳۹ درصد از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی گفته اند که سرمایه گذاری و استفاده از فناوری هوش مصنوعی موجب افزایش کارایی عملیاتی آنها شده است. بخش فناوری اطلاعات در بین بخش های مختلف بالاترین میزان سرمایه گذاری را در زمینه هوش مصنوعی داشته و بخش فروش و بازاریابی به ترتیب بخش های برتر بعدی هستند. هوش مصنوعی بوسیله تجزیه و تحلیل های صحیح می تواند سفارش های مبتنی بر تعداد زیادی از داده ها را بسیار سریع به فروشندگان ارائه و کارایی و راندمان آنها را افزایش دهد. یک تیم فروش می تواند با استفاده از این سفارش ها بهترین قیمت گذاری را برای راضی نگه داشتن مشتری انجام دهد و به دنبال آن سود خودرا به حداکثر برساند.

1399/10/06
22:57:48
5.0 / 5
1248
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱