تقی پور اعلام كرد؛

تفاوت طرح جدید تنظیم گری فضای مجازی با نسخه های قبلی

تفاوت طرح جدید تنظیم گری فضای مجازی با نسخه های قبلی

به گزارش پی اچ پی و جی کوئری رییس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی با تشریح تفاوتهای طرح جدید تنظیم گری با نسخ قبلی اظهار داشت: این طرح تبعیض میان پلت فرم های داخلی و خارجی را بر می دارد.



به گزارش پی اچ پی و جی کوئری به نقل از مهر، جلسه تبیین طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی با حضور هیئت رئیسه کمیسیون مشترک بررسی این طرح ظهر امروز انجام شد.
در این جلسه رضا تقی پور با اشاره به اینکه انتقاد دوستان این بوده که درباب طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی، تبیین و روشنگری صورت نگرفته، اظهار داشت: ما معتقدیم اگر دوستان رسانه ای کمک کنند خیلی از حاشیه هایی که به این طرح وارد شده، حل شده و مشکلات حل خواهد شد.
بیش از ۹۰ درصد مطالب گفته شده درباره طرح پشتیبانی از کابران وجود خارجی ندارد
وی با اشاره به این که رصد رسانه ای ما نشان میدهد که متأسفانه بیش از ۹۰ درصد مطالب گفته شده درباب این طرح وجود خارجی ندارد، اشاره کرد: ما در مجلس و پس از تشکیل کمیسیون مشترک روی این مساله تاکید داریم که بر یک متن خاص اصرار نورزیم و مشارکت مردم، نهادها و دستگاهها را در این خصوص لحاظ نماییم.
تقی پور در مورد سیر مراحل تکمیلی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: از تاریخ ۱۸ مهرماه و با تشکیل کمیسیون مشترک بررسی این طرح، تا حالا ۴۸ جلسه انجام شد که ۱۳ جلسه آن بصورت زنده پخش عمومی شد و سایر جلسات مربوط به حضور در دستگاه های مختلف و جلسات کارشناسی بود که صورت جلسات آن موجود است. بر این اساس تمام جلسات رسمی کمیسیون پخش شده و ما معتقدیم کمیسیون مشترک مصادیق جهاد تبیین را رعایت کرده و ما توانستیم با تبیین و روشنگری در مورد این طرح با مردم صحبت نماییم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی که از این پس با نام «طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» دنبال می شود، تاکید کرد: ما امروز در مورد نسخه سوم اسفندماه که مطابق با رأی گیری کلیات به تصویب رسید، صحبت می نماییم.
وی با اشاره به این که نسخه ۲۶ تیرماه پس از ۴۰ روز بررسی در ۲۵ آذرماه به درخواست وزیر ارتباطات برای شنیدن نظرات این وزارتخانه به بررسی کارشناسی مجدد گذاشته شد، تصریح کرد: در آن زمان در جلسه ای با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به این جمع بندی رسیدیم که درباب این نسخه و پیشنهادات وزارت ارتباطات قدری تأمل شود و بر این اساس اعضا به تشکیل کارگروه مشترک با حضور مرکز پژوهش های مجلس، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی رأی دادند و قرار شد در آن کارگروه، نظرات اعضا و سایر نهادها و فعالان کسب وکارها مورد بررسی قرار گیرند. در نهایت نیز نسخه ۵ دی ماه حاصل کار بود.
تفاوت های طرح نظام تنظیم گری با نسخه های قبلی
تقی پور با اشاره به تفاوت هایی که طرح تنظیم مقررات فضای مجازی با نسخه های قبلی دارد، اظهار داشت: ما در این طرح موضوع قانونگذاری را محدود به چند عنوان اصلی می کردیم و اسم قبلی این طرح مقداری گسترده تر بود و نمی شد به تمام موارد دراین طرح پرداخت. بنابراین روی موضوع مهم تنظیم مقررات در فضای مجازی تمرکز کردیم.
وی با اشاره به این که در نظام حکمرانی فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی هسته مرکزی را تشکیل می دهد، اضافه کرد: یکی از خلاء های موجود در این فضا این است که پایین تر از سطح شوراهای عالی فضای مجازی، تکالیف معین نیست و لایه های مربوط به قانونگذاری، تنظیم، اجرا و کاربری می شود، دارای قانون نیست. به نحوی که آخرین قانون در این عرصه مربوط به ۱۳ سال پیش می شود. بنابراین این مساله نشان میدهد که ما یک خلاء و نقص جدی در قانونگذاری فضای مجازی داریم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی افزود: برخی مغالطه می کنند و می گویند با وجود شورای عالی فضای مجازی، دیگر به قانون نیازی نداریم اما باید گفت مقام معظم رهبری در حکم تأسیس این شورا فرمودند باید به مصوبات آن ترتیب اثر قانونی داده شود و با این تفسیر جای قانونگذاری مجلس را هیچ نهادی نمی تواند بگیرد.
وی اضافه کرد: در طرح تنظیم مقررات فضای مجازی که در ۱۰ صفحه و ۲۲ ماده تدوین شده است، فصل اول مربوط به تعاریف می شود و فصل دوم در چهار ماده مربوط به نظام تنظیم گری فضای مجازی است که در آن کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی که هم اکنون در مرکز ملی فضای مجازی دایر است، تنظیم گری را برعهده دارد و مسئول انسجام بخشی به تنظیم گره ای این حوزه است. یعنی این کمیسیون عالی تنظیم گر، تنظیم گرها است و سایر نهادهای تنظیم گر مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ذیل این کمیسیون حضور دارند.
تقی پور با اشاره به اینکه در ماده ۳ این طرح وظایف و اختیارات تنظیم گران دیده شده، اشاره کرد: در ماده ۵ این طرح نیز گفته شده در جهت تسهیل و ایجاد خدمات کسب وکار مطابق با بند ۲۱ اصل ۴۴ قانون اساسی، کسب وکارها باید در یک پنجره واحد فعالیت خودرا ثبت و کارشان را شروع کنند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه الزامات دستگاه های اجرائی در سه ماده در فصل سوم این طرح پرداخت شده است، اظهار داشت: این الزامات هیچ تزاحمی با هیچ قانونی ندارد.
وی اضافه کرد: در فصل چهارم موضوع گذرگاه های مرزی دیده شده است که باتوجه به تهدیدات فضای مجازی و لطمه هایی که از هجمه های سایبری متحمل شده ایم، در این قانون متولی آنرا مشخص کرده ایم.
تقی پور افزود: برخلاف جو سازی ها در ماده ۹ این فصل، تاکید کرده ایم که کارگروهی با ریاست مرکز ملی فضای مجازی تشکیل گردد و نسبت به امنیت اطلاعات و مدیریت ترافیک تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
تأکید بر حفظ حریم خصوصی کاربران
رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی اظهار داشت: در ماده ۱۰ نیز به این مساله اشاره شده که باید نظامی در این عرصه تنظیم شود و در کمیسیون عالی به تصویب برسد. ماده ۱۱ نیز به حفظ حریم خصوصی کاربران تاکید دارد و باید کارگروهی به ریاست قوه قضائیه در مورد این بخش دستورالعمل بنویسد.
وی با اشاره به فصل ۵ این طرح که مربوط به بندهای حمایتی برای ارائه دهندگان خدمات در زمینه فضای مجازی است، تصریح کرد: در این فصل ردیف حساب مستقل برای پشتیبانی از سکوهای داخلی دیده شده که باید دستورالعمل آن نوشته شود. در فصل ششم نیز در سه ماده پشتیبانی از حقوق کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها دیده شده است.
تقی پور اشاره کرد: امروز هیچ قانونی در کشور درباب حریم خصوصی کاربران نداریم و سکوهای خارجی هر اقدامی را نسبت به داده شهروندان انجام می دهند. تلاش ما این است که داده های کاربران تاراج نشود.
ایجاد ضمانت اجرائی برای مصوبات شورای عالی فضای مجازی
به گفته وی در فصل هفتم برای نخستین بار ضمانت اجرائی برای مصوبات شورای عالی فضای مجازی تعیین کرده ایم که فعالیت این شورا بعد از ۱۰ سال ضمانت اجرائی به خود بگیرد.
وی اظهار داشت: همچون نقاط قوت این طرح این است که فعالیت سکوهای خدمات رسان در صورت شکایت مردم مشمول تذکر، جریمه نقدی و محدودیت خواهد شد. روالی که ممنوعست و در شرح وظایف وزارت ارتباطات برای اپراتورهای ارتباطی نیز وجود دارد. به این معنا که در صورتیکه اپراتوری به تعهدات خود عمل نکند، مدت فعالیت اش محدود می شود. در این طرح نوع برخورد صراحتاً برای تنظیم گران تعیین شده است.
تقی پور اضافه کرد: ما در مورد مطالبی چون رمز ارز، تولید محتوا و سایر موارد مهم حوزه فضای مجازی نیازمند قوانین هستیم اما در این طرح به آنها اشاره نشده است و این قانون پایه ای برای قانونگذاری آینده و نظام دهی به این حوزه به حساب می آید.
وزارت ارتباطات مخالف طرح تنظیم مقررات فضای مجازی نیست
رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص رویکرد وزارت ارتباطات درباب طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی و نسخه ای که در این زمینه داده است، اظهار داشت: اطلاعیه ای که روز گذشته روابط عمومی وزارت ارتباطات درباب سخنان اخیر وزیر ارتباطات منتشر گردید نشان میدهد که بعضاً برخی کلمات استفاده شده از طرف رسانه ها منتسب به وزیر ارتباطات به درستی منتقل نشده است و این کم لطفی است که بگوییم وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات با این طرح مخالف است.
علت تأخیر ما در بررسی طرح اعمال نظرات وزارت ارتباطات بود
وی اضافه کرد: حتی علت تأخیر ما جهت بررسی این طرح این بود که نظرات وزارت ارتباطات را اعمال نماییم و ما ۵ جلسه ۴ ساعته با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات داشتیم و در کلیات نظر دوستان را با اکثریت گرفتیم. درست است آنها بحث هایی روی جزییات طرح دارند که من هم حتی روی شش ماده این طرح بحث جدی دارم و ان شاءالله در جریان بررسی جزییات به این مباحث خواهیم پرداخت.
تقی پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص تکلیف پلت فرم های خارجی بعد از اجرای این طرح اظهار داشت: دوستانی که ادعا می کنند ما در این طرح می خواهیم پلت فرم های خارجی را ببندیم بگویند در کدام یک از تبصره ها به این مساله اشاره شده است.
وی افزود: یکی از با اهمیت ترین کارهایی که در حال انجام می باشد، این است که ما می خواهیم تبعیض میان پلت فرم های داخلی و خارجی را برداریم. اکنون دست مسئولان به سکوهای خارجی نمی رسد و آنها هر تخلفی را می توانند انجام دهند. اما پلت فرم های داخلی باید پاسخگو باشند. در این طرح مقرر است هر پلت فرم در مقابل یک تنظیم گر پاسخگو باشد و حسن این قانون این است که بی نظمی و هرج و مرج را از بین می برد.چرا نمایندگان پای این طرح نایستادندرئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که دلیل اعلام برائت نمایندگان درباب طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی چه بوده است و چرا هیأت رئیسه کمیسیون نمایندگان را در این زمینه مجاب نکردند، اظهار داشت: ما به نمایندگان دسترسی نداریم و درخواست کردیم که در جلساتی عمومی وقتی گذاشته شود تا بتوانیم در مورد موضوع توضیح دهیم؛ اما متأسفانه ساختار مجلس همین مقدار فرصت را نیز به ما نداد. تنها ارتباط ما بصورت مکتوب با نمایندگان صورت می گیرد و ما توانستیم متنی را خدمت آنها ارسال نماییم که به نظر می آید فرصت مطالعه کامل آن هم فراهم نشده است. تقاضا داریم که حداقل سه ساعت زمان بگذارند و ما بتوانیم توضیحاتمان را ارائه دهیم. تقی پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که چرا نمایندگان پای این طرح نایستادند؟ اظهار داشت: این را از خود نمایندگان بپرسید.رشیدی کوچی عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت نیسترئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی در مورد چرایی عدم اختصاص زمان به اعلام نظرات مخالفین این طرح اظهار داشت: مطابق بخشنامه مجلس در جلسات رأی گیری ابتدا باید مخالفان صحبت کنند و بعد موافقان؛ در جلسه سوم اسفند ماه، ما ۳ بار اعلام کردیم که مخالفان و موافقان در صورت تمایل برای اظهارنظر ثبت نام کنند اما هیچ مخالفی در این حوزه ثبت نام نکرد. آقای رشیدی کوچی هم که بعنوان مخالف در جلسه حضور داشت و صحبت کرد، عضو کمیسیون مشترک نیست و حق رأی نداشته است. وی در مورد این که آیا این طرح مقرر است برای شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف کند؟ اظهار داشت: ما حتما نمی توانیم در مجلس برای این شورا تعیین تکلیف نماییم اما در برنامه ششم توسعه موضوعی که به مرکز ملی فضای مجازی سپرده و در شورای نگهبان نیز تصویب شده، بحث تنظیم گری است و برای آنکه در این قانونگذاری، با کمیسیون عالی تناقضی ایجاد نشود، ماده ۲ این طرح را طوری تعریف کردیم که کمیسیون عالی تنظیم مقررات، تنظیم گرِ تنظیم گرها باشد.هر روز می گویند از فردا اینترنت قطع می شودتقی پور درباره کارآمدی شبکه ملی اطلاعات نیز اظهار داشت: باید نام شبکه ملی اطلاعات را «شبکه مظلوم اطلاعات» بگذاریم. اساساً از روز اولی که در قانون پنجم توسعه در سال ۸۹ یکسری الزامات برای این پروژه تعیین شد، بنای دشمن بر این قرار گرفت که در مورد آن سیاه نمایی کند. حتی در مقطعی خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام نمود که «ایران به دنبال ساخت گنبد آهنین برای فضای مجازی خود است». رییس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار داشت: این در شرایطی است که شبکه ملی اطلاعات دارای ۶ الزام است که در هیچ کدام از آنها هیچ نوع محدودیتی برای پهنای باند دیده نشده است. اصل در این شبکه این است که نباید پول پهنای باند خارجی برای پهنای باند داخلی داده شو که این بهترین تدبیر برای کسب وکار محسوب می شود؛ موضوعی که در کره جنوبی صورت گرفت و موجب رشد و پیشرفت شد، اما در کشور ما از روز اول دشمن طور دیگری این پروژه را تعریف کرد.فناوری ۵G در شبکه ملی اطلاعات وجود داردوی افزود: بطور قطع ۵G در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و تاکید ما این است که وابستگی به خارج را کم کرده و در کشور استقلال داشته باشیم تا کلید کسب وکارها در اختیار رقبای خارجی نباشد که بخواهند روزی پهنای باند را قطع کنند. اما شاهد می باشیم که از سال ۸۹ هر روز گفته اند که «فردا اینترنت قطع می شود»؛ پس چرا تا حالا قطع نشده است؟تقی پور اضافه کرد: «استقلال» به مفهوم قطع ارتباط نیست و ما همانطور که طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی نیز تاکید کرده ایم که با دنیا رابطه داریم و به دنبال قطع ارتباط نیستیم، تمام مزیت های اینترنت را هم قبول داریم و ارتباطمان را قطع نمی نماییم بلکه تأکیدمان بر استقلال، امنیت و مدیریت بومی در این فضا است. رییس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی درباب انتقادی که به نبود پیوست رسانه ای در این طرح وارد است، اظهار داشت: این انتقاد را قبول داریم و نتوانستیم آنرا اجرائی نماییم اما موضوع این است که مجلس ساختاری برای پیوست رسانه ای ندارد و سازوکار پیوست فرهنگی در این خصوص وجود نداشته است.


منبع:

1400/12/07
21:06:18
5.0 / 5
865
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳